Xavier Piesvaux, cel mai bine ținut „secret” al Mega Image

Cu o prezență discretă în mediul de business și evitând în mod constant întâlnirile cu presa, Xavier Piesvaux s-a făcut cunoscut în retailul local mai ales prin rezultate: sub conducerea sa, Mega Image a derulat cel mai impresionant proiect de expansiune din retailul modern și a adus pe piață cele mai multe concepte noi de comerț și inovații, fără însă a pierde din vedere țintele de profitabilitate stabilite de grupul Delhaize. Cu o lună înainte de plecarea sa din companie, acesta a decis să ne vorbească despre cum a trăit experiența din retailul local și despre moștenirea pe care o lasă succesorului său la Mega Image. Xavier Piesvaux, cel mai bine ținut „secret” al Mega Image

Xavier Piesvaux este un manager cu 25 de ani de experiență în retail, care întotdeauna a fost atras de businessul de supermarket și de piețele emergente, ceea ce i-a influențat pașii în carieră în mod decisiv. Formarea inițială a avut-o la Carrefour France, unde a intrat întâi în departamentul financiar, pentru a trece la scurt timp în operațional. Aici a avansat de la poziția de manager de magazin la cea de director regional de rețea și, în cele din urmă, în funcția de director general. El este omul care a pus bazele rețelei de supermarketuri a grupului Carrefour în China, acum mai bine de zece ani, după o altă experiență interesantă în Brazilia.

La fel de interesantă i s-a părut propunerea grupului Delhaize de a veni în România în 2006, la conducerea operațiunilor Mega Image. La acel moment, rețeaua număra doar 19 magazine. „Am părăsit grupul Carrefour pentru Delhaize (proprietarul Mega Image – n.r.) deoarece am vrut să lucrez într-un business dedicat 100% supermarketurilor. Se știe că businessul prioritar dezvoltat de Carrefour este cel de hypermarket. Cât despre relocarea mea în România, întotdeauna am fost atras de piețele cu potențial de creștere pentru că nu-mi place rutina existentă pe piețele mature precum cea franceză”, afirmă Piesvaux.

Momentele cheie

În mod sigur, cei zece ani petrecuți în România sunt departe de a fi o rutină: în 2009 a fost promovat director general al companiei și tot atunci retailerul a demarat un plan de expansiune extrem de ambițios, cu circa 100 de inaugurări pe an. Mega Image are acum circa 8.000 de angajați și peste 400 de magazine, la care se adaugă cei 1.000 de angajați ai partenerilor companiei intrați în sistemul de „Operational Partnership” (franciză managerială – n.r.) Shop&Go.

„Unul dintre momentele cheie din istoria companiei pe piața locală a fost revizuirea strategiei de business după apariția primelor efecte ale crizei economice, în 2009. Am decis la acel moment ca, în ciuda crizei, să aplicăm un plan ambițios de expansiune și să ne concentrăm investițiile pe segmentul de comerț de proximitate. Acest lucru a dus la revizuirea conceptului de retail prin diversificarea formatelor de magazine și, ulterior, lansarea rețelei Shop&Go”, mai spune Xavier Piesvaux.

Întrebat dacă era pregătit pentru un astfel de ritm de creștere, directorul Mega Image spune că au contat foarte mult atât experiența anterioară din China – o piață emergentă în care a avut sarcina de a construi de la zero un business de supermarket – cât și cei doi ani petrecuți în funcția de director operațional în România. „Operaționalul te învață foarte multe lucruri despre business și despre piață. Au fost doi ani foarte importanți pentru mine pentru că m-au ajutat să «simt» piața din România și potențialul pe care aceasta ni-l oferă”, explică Piesvaux.

În primii săi ani în România, retailul era pe val, ca și întreaga economie locală, și orice produs pus pe piață se vindea ușor, însă Piesvaux spune că a încercat să vadă dincolo de aparențe. „Chiar dacă retailul era «easy job» în anii de dinaintea crizei, eu am considerat că este important să sesizez și punctele slabe ale businessului, în ceea ce privește execuția. Din păcate, mulți retaileri au ales calea cea mai ușoară, care ulterior s-a dovedit a fi foarte riscantă: au ieșit de pe piață pentru că s-au extins foarte mult fără a urmări în același timp creșterea calității serviciilor oferite clienților și eficientizarea businessului.”

El mai subliniază faptul că managementul performant al resurselor umane este una dintre caracteristicile grupului Delhaize pe toate piețele pe care acesta operează. „Bineînțeles că planul de business pus pe hârtie în 2009 a avut în centru investițiile în expansiune, însă nu la asta se rezuma evoluția Mega Image în ultimii șase ani. Sunt mai mulți piloni ai strategiei de creștere, iar, dintre aceștia, cei mai importanți au fost: diversificarea și înnoirea permanentă a sortimentației, îmbunătățirea relațiilor cu furnizorii, competitivitatea prețurilor și, mai presus de toate, investițiile în oameni. Facem traininguri ale angajaților la toate nivelurile, scopul fiind acela de a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite clienților și de a intensifica interacțiunea dintre angajații noștri și cumpărătorii din Mega Image. În cazul pozițiilor de manager de magazin, dacă la început trainingurile sunt concentrate pe operațional, acum devine tot mai importantă dezvoltarea acelor «soft skills» care să-i ajute să se apropie mai mult de clienți”, mai precizează managerul.

În compania locală, Piesvaux este singurul expat, restul echipei fiind formată din români. Mai mult, în firmă încă există oameni care au lucrat în rețeaua La Fourmi anterior preluării acesteia de către belgienii de la Delhaize, tranzacție realizată în urmă cu 20 de ani care a marcat intrarea grupului pe piața românească. „Chiar dacă succesorul meu va fi tot un expat, Mega Image va activa în continuare pe piață ca o companie 100% românească, lucru de care sunt mândru”, afirmă Xavier Piesvaux.

După zece ani petrecuți într-o echipă aproape 100% locală, ceea ce apreciază cel mai mult la angajații români este dorința de a învăța lucruri noi și faptul că sunt mândri de realizările lor profesionale. „Cea mai mare schimbare pe care am remarcat-o în modul de lucru al românilor, în cei zece ani petrecuți aici, este faptul că oamenii au devenit mai activi, nivelul de implicare a crescut. În 2006, lucrurile mergeau de la sine, era ușor de găsit joburi noi, iar în acest context angajații, în general, erau destul de pasivi”, subliniază directorul Mega Image.

„În retail nu e loc de greșeli”

În deciziile de business pe care le-a luat în cei 25 de ani de activitate, Xavier Piesvaux a avut întotdeauna un plan B pentru că s-a ghidat după un principiu simplu și logic: „Retailul alimentar este un business cu marje mici, de aceea nu este loc de greșeli mari. Orice greșeală majoră te poate scoate din piață pentru că se resimte puternic în profitabilitatea companiei.” Cele câteva închideri de magazine din rețeaua Mega Image nu le vede ca pe niște greșeli, ci ca pe niște mișcări tactice. „În majoritatea cazurilor, a fost vorba despre relocări de magazine pentru a ne întări poziția pe piață în anumite zone din București”, explică Piesvaux.

Managerul mai spune ca expansiunea Mega Image are la bază un model eficient de identificare a noilor spații comerciale pentru că fiecare magazin deschis trebuie să fie profitabil, fără excepție. „Suntem surprinși de faptul că, uneori, anumiți jucători din piață susțin că inaugurăm magazine doar pentru a bloca competiția din piață. Dacă am fi făcut acest lucru, nu ar fi avut sens din punctul de vedere al profitabilității. De altfel, dacă veți corela evoluția numărului de magazine cu cea a profitului raportat la Ministerul de Finanțe în ultimii ani, vă veți convinge că am reușit să avem o expansiune profitabilă”, susține Piesvaux.

Proiecte de care este mândru

În paralel cu expansiunea accelerată realizată în ultimii ani, rețeaua a urmărit și implementarea unor inovații în retail, având în spate experiența grupului Delhaize la nivel internațional. Multe dintre acestea sunt prezente în magazinele de tip concept store construite de companie în ultimii 2-3 ani, inaugurate cu scopul de a îmbunătăți experiența de cumpărare a clienților Mega Image.

Cel mai nou concept store, mai avansat chiar decât celelalte magazine de acest gen din rețea, urmează să fie deschis până la finalul lui 2015 într-una dintre cele mai atractive zone comerciale din București: Băneasa. „Avem autorizația de construcție și în câteva săptămâni vom începe lucrările la noul magazin care va fi și cea mai mare unitate a rețelei, cu 2.000 mp suprafață de vânzare. Deschiderea noului supermarket din Băneasa va coincide cu aniversarea a 20 de ani de Mega Image, un eveniment care va reaminti consumatorilor faptul că noi suntem astăzi cel mai vechi lanț internațional de supermarketuri din România”, completează Xavier Piesvaux.

Un alt proiect Mega Image de care este mândru în prezent se numește Legume Gusturi Românești. Prin acesta, retailerul a dezvoltat parteneriate cu mai mulți agricultori din jurul Bucureștiului, cărora le furnizează semințele pentru culturi și consultanță specializată. Piesvaux menționează și proiectul „Mega Red Team ”, acum în faza de pilot, prin care Mega Image a introdus consilieri în câteva dintre supermarketurile sale, cu rolul de a răspunde întrebărilor clienților, furnizându-le nu doar informații despre produsele de pe raft, ci și sfaturi pentru gătit. „Sunt multe alte proiecte de care sunt mândru, precum cele de sustenabilitate și parteneriatele puternice dezvoltate cu furnizorii, dar probabil că nu ne ajunge o zi pentru a le aminti pe toate”, mai spune Piesvaux.

Mai este loc de expansiune în București?

Vorbind despre potențialul pieței locale, Piesvaux afirmă că încă vede România ca fiind o piață emergentă, însă decizia de a extinde puternic rețeaua în afara Capitalei se lasă așteptată pentru că o astfel de mișcare ar implica investiții mari în logistică. „Cel puțin în 2015-2016, Bucureștiul rămâne prioritatea expansiunii Mega Image. Sunt analize în presa de business care spun că Mega Image a ajuns pe o poziție dominantă în București, însă acest lucru nu este adevărat. Cota noastră de piață este de aproximativ 20%, adică la jumătate față de cota de poziție dominantă stabilită de către Consiliul Concurenței. Pentru noi, Bucureștiul nu este o piață saturată, mai sunt încă multe zone de acoperit, atât în interiorul orașului, cât și în împrejurimi”, afirmă Piesvaux.

În nordul Capitalei, pe lângă concept store-ul din Băneasa, compania are și alte investiții în plan. Mega Image a analizat recent și preluarea rețelei de supermarketuri Billa, însă decizia finală a fost aceea de a nu realiza tranzacția. O astfel de achiziție ar fi marcat primul mare pas al Mega Image în extinderea în afara Bucureștiului. „Atunci când facem o achiziție, ne ghidăm după regula „1+1=3”, adică urmărim ca tranzacția să aducă valoare adăugată ambelor businessuri implicate. Un alt criteriu urmărit este compatibilitatea între cultura organizațională Mega Image și cea a companiei preluate. Și, bineînțeles, este foarte important ca prețul plătit să fie unul corect, tocmai pentru că activăm într-un domeniu cu marje mici de profit”, explică Piesvaux.

Cât despre comerțul online, managerul afirmă că „acesta este noua proximitate”, însă întotdeauna va exista un segment mare de consumatori care preferă cumpărăturile din magazinele fizice pentru că vor să atingă produsele – mai ales dacă vorbim despre categoriile alimentare. „Modelul de business pe e-commerce adoptat în România, parteneriatul cu eMag, este unic în cadrul grupului Delhaize pentru că pe celelalte piețe pe care am lansat vânzări online am investit în propriile platforme”, precizează Xavier Piesvaux.

El mai spune că lansarea francizei Mega Image este o altă oportunitate de dezvoltare pe care o vede ca proiect fezabil pentru următorii ani. „Noi concurăm direct cu magazinele de suprafață mare, nu vrem să ucidem micile magazine de cartier, așa cum susțin unele persoane din mediul de business. Franciza Mega Image va demonstra că vrem să susținem afacerile independente din comerțul alimentar”, afirmă Piesvaux.

De altfel, managerul spune că s-ar vedea întorcându-se în România într-un viitor nu foarte îndepărtat pentru a dezvolta aici un proiect antreprenorial, de exemplu o rețea francizată Mega Image – în eventualitatea în care se va lansa pe piață franciza Mega Image. În prezent, Xavier Piesvaux analizează mai multe oportunități pe plan profesional și spune că se simte atras cel mai mult de ideea de a schimba domeniul de activitate, de a încerca provocări complet noi, pe piețe în care nu a mai lucrat.

„Plecarea din Delhaize a fost o decizie grea pentru că cei zece ani petrecuți în România – Mega Image au însemnat foarte mult pentru mine. Voi ține minte permanent implicarea fantastică, dedicația și atașamentul colegilor mei din Mega Image. Nu voi exclude niciodată opțiunea de a mă reîntoarce pe piața locală pentru că România încă oferă foarte multe oportunități de business, atât pentru companiile internaționale, cât și pentru micii antreprenori”, conchide Piesvaux.

Mega Image se listează pe Glovo și extinde serviciul de livrare rapidă a cumpărăturilor
Mega Image se listează pe Glovo și extinde serviciul de livrare rapidă a cumpărăturilor
Mega Image anunță parteneriatul cu Glovo pentru extinderea serviciului de livrare rapidă a cumpărăturilor online, care completează platforma...
Mega Image trece de pragul de 900 de magazine la nivel național
Mega Image trece de pragul de 900 de magazine la nivel național
Mega Image mizează pe expansiunea rețelei de magazine care, în luna octombrie, a depășit pragul de 900 de magazine la nivel național. Astfel,...