Aquila estimează afaceri cu 8% mai mari în 2022 și mizează pe noi achiziții pentru dezvoltarea businessului
Lider al soluțiilor de distribuție, logistică și transport în FMCG și HoReCa, Aquila țintește dublarea EBITDA în următorii cinci ani, atât prin creștere organică, cât și prin achiziția de noi companii. Concret, reprezentanții companiei iau în considerare achiziția unor producători de branduri de top în segmentul în care activează, complementare cu portofoliul actual de produse vândute, și analizează posibile sinergii la nivelul lanțului de distribuție.
„Avem un istoric de creștere consistentă în business, cu o rată medie de creștere anuală a veniturilor de 26% în ultimii 3 ani. În plus, înregistrăm o creștere a EBITDA de 2.6 ori în 2021, față de 2018, atât prin evoluție organică, cât și prin achizițiile efectuate. Dublarea EBITDA în următorii 5 ani este un obiectiv esențial al strategiei noastre, deoarece ne propunem să creștem și să optimizăm în continuare businessul, atât prin creștere organică, cât și prin achiziții – acolo, ținta de EBITDA este mai mare decât media noastră actuală”, declară Jean Dumitrescu, Investor Relations Director Aquila.
Dezvoltarea brandurilor propriieste una dintre direcțiile strategice de dezvoltare anunțate de companie, alături de aria de M&A, creșterea organică și optimizarea operațiunilor, cu accent sporit pe componenta de digitalizare.
„Ne concentrăm activ pe maximizarea expunerii în canalele cu rate de creștere mai mari, cu marje mai bune, precum HoReCa și Gas Station (benzinării)”, completează Jean Dumitrescu.
În aceste condiții, 2022 ar urma să se încheie cu o creștere de 8% a cifrei de afaceri raportat la 2021. Creșterea veniturilor din distribuție este așteptată să decelereze în ultimul trimestru din acest an față de primele 9 luni din cauza scăderii volumelor, pe fondul creșterii semnificative a prețurilor la raft. În același timp, scăderea veniturilor din servicii logistice în baza reducerii volumelor este așteptată să fie mai mult decât compensată de creșterea veniturilor din transport internațional, pe baza tarifelor majorate.
„Față de anul trecut, marja brută este văzută să crească cu 1pp datorită creșterii puternice pe segmentul convenience, care include lanțurile de benzinării, creșterii pe HoReCa și consolidării Trigor Moldova. Totodată, profitul net așteptat să crească semnificativ în contextul creșterii EBITDA și a scăderii costurilor financiare față de anul trecut”, explică Jean Dumitrescu.
În ceea ce privește brandurile proprii existente în portofoliu, precum Gradena sau LaMasă, Aquila se concentrează pe creșterea gamei de produse și a prezenței în rafturile magazinelor și în HoReCa.
„Căutăm să păstrăm permanent un echilibru între creșterile de preț și volume, respectiv să ne concentrăm pe accesibilitatea produselor noastre pentru clienți, mai ales în contextul actual al evoluției prețurilor, la nivel global”, adaugă directorul pentru relația cu investitorii.
Bilanț la un an de la listarea la BVB
La un an de la listarea pe Bursa de Valori București (BVB), Aquila anunță că are capacități de depozitare de peste 124.000 paleți, iar flota trece de 1.600 autovehicule ce permit vânzarea unei game largi de produse, de la ambientale, la congelate.
Compania asigură acoperire națională și regională și deține o rețea logistică de 24 de facilități care acoperă toate tipurile de temperatură: ambientală, cu o capacitate de peste 90.000 paleți, refrigerată, cu peste 8.000 paleți și congelată, de aproximativ 20.000 paleți.
Astfel, compania se adresează tuturor canalelor de vânzare - retail modern, retail tradițional, HoReCa, benzinării și travel retail – și atinge peste 67.000 de puncte de vânzare – echivalentul a peste 90% din piață.
Citește și Aquila investește în centrale fotovoltaice pentru menținerea sub control a costurilor cu energia
„Mizăm pe calitate în toate punctele de contact și avansăm investițiile în proiecte care ne vor face mai eficienți, ne vor consolida rezultatele și, esențial, ne vor reduce permanent amprenta asupra mediului”, completează Jean Dumitrescu.
Doar platforma logistică de la Dragomirești are o capacitate totală de peste 43.000 paleți, din care: ambientală - peste 33.000 paleți, refrigerată - peste 1.900 paleți și congelată - peste 7.600 paleți. Acoperind toate tipurile de temperatură, platforma are avantajul poziționării, ce permite acces facil atât pentru rutele de livrare în țară, către platformele logistice ale lanțurilor internaționale de retail sau spre depozitele proprii regionale, cât și pentru livrarea directă în zona de sud a României, cu o pondere semnificativă în vânzările companiei.
În plus, compania a raportat o creștere de 39% a cifrei de afaceri pe segmentul brandurilor proprii – Gradena și LaMasă – și de 21% în volum, în primele nouă luni ale anului, față de perioada similară din 2021.
Linia LaMasă – produse gata de gătit, brand ce a ajuns, în prezent, la 14 articole, este disponibilă în noi ambalaje special concepute, gradual, din luna iulie, iar produsele se găsesc şi în retail, începând cu trimestrul al patrulea al acestui an.
Brandul Gradena – legume și fructe congelate, inclusiv amestecuri – s-a extins, la rândul său, cu 12 produse noi în acest an, dintre care cinci noi mixuri de legume pentru HoReCa și trei mixuri de fructe pentru retail. Începând cu trimestrul al treilea, Gradena a lansat și o serie inovatoare de patru dips (sosuri, inclusiv Guacamole) – din amestecuri de legume congelate, ce vin în întâmpinarea nevoilor consumatorilor şi acoperă ocazii noi de consum, pentru o poziționare consolidată a brandului pe mai multe segmente și o mai bună vizibilitate.
Produsele vândute de Aquila reprezintă mărci consacrate, din diferite categorii: produse de îngrijire personală - Rexona, Dove; dulciuri - Kinder, Raffaello, Snickers sau Mars; cafea – Lavazza; produse de curățenie - Dero, Cif sau Coccolino; sau mâncare pentru animale de companie - Whiskas sau Pedigree.
Focus pe digitalizare și automatizare
În prezent, sistemele Aquila migrează spre soluția Microsoft Dynamics 365, pe baza experiențelor anterioare pozitive cu soluțiile ERP Microsoft, a posibilităților de personalizare a unor soluții specifice businessului, și de conectare cu alte software-uri specializate.
Și activitățile logistice sunt planificate și monitorizate cu ajutorul unui software specializat de management - Warehouse Management System, care permite eficientizări și îmbunătățiri continue ale fluxurilor de intrare, depozitare și pregătire a comenzilor, precum și a serviciilor cu valoare adăugată, precum ambalări promoționale sau etichetări.
Compania folosește și soluții inovatoare, precum sistemul Pick-by-light - pregătirea comenzilor pe bază de culori, care au permis optimizarea productivității și care vor fi extinse, pe termen scurt și mediu, și în alte depozite cu volume importante.
Fondată în 1994 și cu o echipă de aproximativ 3.000 de angajați, Aquila este unul din liderii pieței de distribuție de bunuri de larg consum din România, operând cu succes și în Republica Moldova. Aquila oferă partenerilor săi soluții integrate de distribuție și logistică, prin vânzarea de produse și servicii complementare.
La finalul trimestrului trei din aces an, Aquila a raportat un profit net de 64 milioane de lei, în creștere cu 47% (20 milioane lei) față de rezultatul înregistrat în trimestrul al treilea al anului trecut. Achiziția companiei Trigor, din prima jumătate a anului 2021, a contribuit cu 2,6 milioane de lei la profitabilitatea Aquila, conform rezultatelor financiare consolidate.
Veniturile companiei au înregistrat o creștere consistentă în trimestrul al treilea al anului și au atins 1,54 miliarde de lei, cu un avans de aproximativ 164 milioane de lei față de perioada ianuarie-septembrie din 2021. Principalele motoare ale evoluției sunt reprezentate de creșterea veniturilor din activitatea de distribuție și de achiziția Trigor, ce a avut un impact de 36 milioane de lei, în același interval.