Tetra Pak : Peste jumătate dintre companii vor să introducă soluții sustenabile în producția de alimente
Așteptările tot mai mari ale consumatorilor determină implementarea de practici sustenabile în producția și procesarea alimentelor. Deciziile finale de cumpărare au un rol esențial, aproape trei sferturi dintre consumatori (74%) fiind dispuși să aleagă produse de la companii responsabile față de mediu, arată un studiu realizat de către Tetra Pak.
Producția de alimente se bazează pe activități și procese tehnologice care consumă cantități mari de energie și combustibili fosili, ceea ce creează noi provocări pentru producători . Presiunea tot mai mare pentru eficientizarea resurselor, cum ar fi materiile prime, energia sau apa, precum și pentru optimizarea producției de ambalaje, se suprapune cu creșterea costurilor operaționale, inclusiv creșterea prețurilor pentru materii prime, a taxelor pentru emisiile de carbon și a risipei de apă. Prin urmare, producătorii din industria alimentară se îndreaptă tot mai mult către implementarea de soluții sustenabile în toate domeniile activității lor.
Dintre cele trei domenii principale ale sustenabilității care influențează strategiile de afaceri ale companiilor, producătorii de alimente se concentrează pe necesitatea reducerii emisiilor de carbon și a consumului de resurse limitate - precum energie pe bază de combustibili fosili, apă și detergenții esențiali pentru asigurarea siguranței alimentare.
“Am observat că, de-a lungul timpului, producătorii de alimente și-au schimbat treptat obiectivul. În prezent, discuțiile noastre cu companiile producătoare de alimente se concentrează pe identificarea oportunităților de reducere a costurilor operaționale. A devenit prioritară optimizarea liniilor de producție existente, deoarece chiar și ajustările punctuale în procesele de producție pot genera reduceri semnificative de costuri și pot asigura o utilizare eficientă a resurselor, aliniată cu obiectivele de sustenabilitate”, spune Laurențiu Boncică, Director pentru soluții de procesare Europa de Est Tetra Pak.
Calea spre sustenabilitate în producția de alimente implică inovație și modernizarea proceselor tehnologice. 65% dintre liderii din industrie subliniază importanța soluțiilor de ultimă generație în reducerea amprentei de carbon a sistemelor alimentare.
Un exemplu concret îl oferă industria de produse lactate, unde, prin simplificarea procesului de producție și reducerea numărului de etape de procesare a laptelui, liniile de înaltă temperatură (UHT) echipate cu tehnologia OneStep revoluționează întreaga producție de lactate. Consumul de apă scade cu până la 35%, iar consumul de energie este redus cu 44% față de liniile UHT convenționale. Această tehnologie contribuie semnificativ la diminuarea impactului asupra mediului, dar și a costurilor operaționale, reducând consumul de energie termică cu până la 29% și emisiile de carbon cu până la 36%. Prin urmare, reprezintă o soluție esențială pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate în industria lactatelor.
Studiul Tetra Pak a fost realizat pe baza a aproximativ 20 de interviuri interne cu experți Tetra Pak, completate de 12 interviuri cu producători de alimente și băuturi din regiuni cheie. Din punct de vedere cantitativ, studiul a inclus 346 de interviuri realizate în 2023, acoperind 19 piețe: Arabia Saudită, Argentina, Australia, Brazilia, China, Franța, Germania, India, Japonia, Mexic, Polonia, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Turcia, Regatul Unit, SUA, Vietnam și Italia.
Cel mai recent studiu pentru consumatori realizat de Tetra Pak în 2023, axat pe ambalajele sustenabile, a cuprins 14.500 de interviuri online bazate pe chestionare, desfășurate în 29 de piețe: Arabia Saudită, Argentina, Australia, Belgia, Brazilia, China, Columbia, Danemarca, Egipt, Franța, Germania, India, Indonezia, Italia, Japonia, Mexic, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Turcia, Regatul Unit, SUA, Filipine și Vietnam. Eșantionul a inclus persoane cu vârsta de minimum 18 ani, reprezentative la nivel național în funcție de gen, vârstă și geografie.
Tetra Pak este lider global în procesarea alimentelor și producerea de ambalaje și, alături de clienții săi, asigură accesul zilnic la alimente sigure și nutritive pentru milioane de oameni din peste 160 de țări din întreaga lume.