Rottaprint: Tranziția la materiale sustenabile vine cu provocări precum diferențe de aspect sau limitări tehnice în menținerea barierelor de protecție

În 2025, cererea pentru soluții de etichetare sustenabilă a crescut vizibil în rândul producătorilor și retailerilor, potrivit datelor Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile din România. Producătorul observă că interesul clienților pentru soluții sustenabile a crescut puternic odată cu introducerea noului Regulament (UE) 2025/40 privind ambalajele. Acesta impune criterii stricte de reciclabilitate, iar din 2028 vor fi introduse clase obligatorii de reciclare, cu interzicerea ambalajelor sub 70% reciclabilitate începând din 2030. Afacerile Rottaprint, creștere de 15% în prima parte a anului

În acest context, tot mai mulți producători solicită soluții precum monomaterial, etichete cu conținut reciclat, etichete ușor de îndepărtat în procesul de reciclare și variante mai subțiri, care reduc volumul de deșeu. în acest context, Rottaprint a diversificat portofoliul extinzând gama de produse prietenoase cu mediul precum etichetele wash-off, care se dezlipesc complet în apă caldă sau soluție alcalină, etichetele cu adeziv pe bază de apă, shrink sleeve-urile din PETg cu conținut reciclat, etichetele din hârtie reciclată sau cu procent ridicat de material reciclat, precum și ambalajele pentru șervețele umede realizate din materiale complet reciclabile.

„Schimbările legislative accelerate, dar și angajamentele de mediu asumate de retaileri și producători determină o evoluție a modului în care industria abordează ambalarea. Rolul nostru este să îi sprijinim pe clienți în acest proces, oferindu-le soluții compatibile cu liniile lor de producție și cu cerințele europene privind reciclarea. Vedem un interes tot mai mare pentru materiale sustenabile, iar această tranziție va continua să se intensifice pe măsură ce piața se pregătește pentru standardele obligatorii din 2030”, afirmă Cristi Nechita-Rotta, Director General Rottaprint.

Creșterea cererii pentru soluții sustenabile este susținută și de politicile de mediu tot mai stricte ale retailerilor, care impun ambalaje compatibile cu cerințele de reciclare. Însă, tranziția la materiale sustenabile vine și cu provocări: diferențe de aspect, posibile modificări ale termenului de valabilitate, limitări tehnice în menținerea barierelor de protecție, scăderi de productivitate sau costuri mai mari, explică reprezentanții Rottaprint. De exemplu, în cazul foliilor și shrink sleeve-urilor, adoptarea materialelor sustenabile poate necesita ajustări ale echipamentelor sau acceptarea unor viteze de producție mai mici.

Potrivit companiei, industria alimentară rămâne segmentul care adoptă cel mai rapid soluții de etichetare sustenabile. Rottaprint observă un ritm accelerat în special în zona lactatelor și a produselor din carne, unde producătorii caută materiale care să simplifice reciclarea și să reducă impactul asupra mediului. Aceeași tendință este vizibilă și în categoria băuturilor alcoolice – în special vinuri – etichetele din hârtie reciclată sunt tot mai căutate datorită aspectului premium pe care îl oferă.

Conform companiei, anul 2025 a adus o creștere vizibilă a interesului pentru etichetele wash-off, pentru shrink sleeve-urile cu conținut reciclat și pentru foliile complet reciclabile utilizate la ambalarea șervețelelor umede.
Pentru 2026, Rottaprint își propune să continue investițiile în tehnologii menite să reducă impactul asupra mediului și să crească ponderea materialelor sustenabile integrate în proiectele clienților. Potrivit companiei, obiectivul este atingerea unei rate minime de reciclare de 35% până la finalul anului 2026, precum și alinierea completă la cerințele PPWR. Rottaprint își propune astfel să își consolideze portofoliul de soluții prietenoase cu mediul și să continue să ofere sprijin tehnic clienților în procesul de tranziție către ambalaje sustenabile.

Rottaprint este cea mai mare tipografie flexografică românească producătoare de etichete autoadezive și folii imprimate pe piața locală. Cu o experiență de peste 34 de ani, compania cu sediul în Apahida, jud. Cluj, deține în prezent 2 centre logistice în România: Brașov și Ilfov și 2 centre logistice în Ungaria și Germania. În 2024, Rottaprint a livrat produse în 15 țări din Europa, SUA și Asia.

RoFlex proiect pilot pentru impulsionarea ambalajelor flexibile
RoFlex, proiect pilot menit să impulsioneze reciclarea ambalajelor flexibile, devine disponibil în România
RoFlex, un proiect-pilot național dedicat evaluării și îmbunătățirii sortării și reciclării ambalajelor flexibile provenite din deșeuri...
Bilanț RetuRO colectare ambalaje
SGR, aproape de pragul de opt miliarde de ambalaje colectate în cei doi ani de funcționare
La doi ani de la lansare, Sistemul de Garanție-Returnare se apropie de opt miliarde de ambalaje returnate, fiind vorba despre sticlă, PET și doze...
Grupul SGS preia Sami si Information Quality IQ
Grupul SGS își întărește portofoliul global prin două achiziții strategice
Grupul SGS, - lider mondial în testare, inspecție și certificare, a încheiat două noi achiziții semnificative. Prin preluarea unui pachet...
PepsiCo România adaugă 10 autovehicule de transport electrice în flota de distribuție
PepsiCo România adaugă 10 autovehicule de transport electrice în flota de distribuție
PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, face un nou pas pentru un viitor sustenabil și adaugă în flota de...