Cinci companii private duc reciclarea la următorul nivel: ambalajele din carton pentru suc și lactate, returnate la RVM 

Tetra Pak și Mega Image, în colaborare cu partenerii Maspex, Tomra și Brai Cata, lansează în România primul proiect din Europa de colectare la scară largă a ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate, realizată prin intermediul automatelor de colectare (RVM-uri). Proiectul este unul pilot și se va derula timp de opt luni în șapte locații Mega Image, șase în Brașov și una în București. tetra pak, mega image și partenerii lansează în românia primul proiect de colectare a ambalajelor de carton pentru băuturi și lactate

În prezent, ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate nu fac parte din sisteme dedicate de colectare și reciclare în Europa, iar în România nu beneficiază de raportare specifică. Drept urmare, nu există date oficiale privind cantitățile de ambalaje de carton puse pe piață și, implicit, nici asupra celor colectate sau reciclate. Acest lucru oferă oportunitatea de a dezvolta proiecte care să completeze infrastructura existentă. În România, ambalajele de carton pentru băuturi și lactate sunt incluse în categoria generală hârtie-carton, cu un obiectiv de reciclare de 65% începând cu acest an.

Prin concentrarea exclusivă asupra acestui tip de ambalaje, proiectul pilot își propune să acopere un deficit important în sistemul actual de colectare din România, să ajute la formarea unor obiceiuri noi de returnare în rândul consumatorilor și să ofere informații valoroase pentru îmbunătățirea infrastructurii și a legislației privind colectarea și reciclarea.

Pe perioada proiectului pilot, Tetra Pak se angajează să recupereze ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate de pe piață – indiferent de brand sau producător – împreună cu partenerii Mega Image, Maspex, Tomra și Brai Cata, a căror implicare este esențială pentru succesul proiectului. Astfel, pentru prima dată, locuitorii din orașele Brașov și București vor avea posibilitatea de a returna aceste ambalaje prin intermediul automatelor RVM instalate în magazinele Mega Image selectate, putând, astfel, să le valorifice și să contribuie direct la un mediu mai curat. Pentru fiecare ambalaj returnat, consumatorii vor primi un voucher în valoare de 50 de bani, pe care îl pot utliza pentru cumpărături în rețeaua Mega Image.

Ținta proiectului pilot: un milion de ambalaje din carton colectate în opt luni

„Este evident că românii vor să recicleze dacă le oferim un sistem simplu și eficient. Oferirea unei bonificații de 50 de bani nu schimbă fundamental comportamentul românilor, dar îl poate influența. Când schimbi un obicei în rândul a milioane de consumatori ai șansa să schimbi o țară. Suntem promotori ai unei economii circulare și acesta este modul prin care arătăm că, dacă vrei să fii sustenabil, trebuie să o faci prin fapte”, a declarat Mircea Moga, CEO Mega Image România.

Sunt acceptate în automatele de colectare toate ambalajele de carton pentru băuturi și produse lactate, indiferent de compania producătoare, cu un volum maxim de până la doi litri, care au fost utilizate pentru pentru lapte, băuturi vegetale, sucuri, smântână lichidă sau frișcă lichidă. Pentru a fi acceptate la returnare, ambalajele trebuie să fie golite de lichid, curate, nepresate sau strivite, cu un cod de bare vizibil și lizibil și cu capacul atașat de ambalaj.

„Acest proiect este o inițiativă privată valoroasă, care ne oferă oportunitatea de a obține informații specifice privind colectarea și reciclarea ambalajelor de carton pentru băuturi și lactate, de a înțelege avantajele și provocările reale și de a observa direct modul în care reacționează consumatorii. Este un nivel de informație pe care nu l-am avut până acum în proiecte similare. Avem nevoie de astfel de proiecte concrete, iar expertiza companiilor implicate este esențială pentru a identifica soluții funcționale. Modelul de colaborare poate sta la baza unui cadru legislativ eficient și poate transforma România într-un exemplu de bune practici în regiune, demonstrând că inovația și parteneriatul pot transforma ambalajele în resurse valoroase și pot sprijini un mediu mai curat”, a declarat Diana Buzoianu, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

„Lansarea acestui proiect pilot în România reprezintă un pas important pentru Tetra Pak în demersul nostru de a îmbunătăți și dezvolta procesul de reciclare a ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate. Prin acest proiect pilot, unic în Europa, vom avea pentru prima dată posibilitatea de a obține date concrete, de a testa eficiența procesului de returnare, performanțele tehnice și logistice, precum și de a analiza comportamentul consumatorilor. Ne dorim să demonstrăm că ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate pot fi reciclate eficient, atunci când există infrastructura potrivită. În cele din urmă, vom putea asigura o trasabilitate completă și o raportare transparentă, de la colectare până la reciclare”, a explicat Ștefan Urziceanu, Sustainability Manager Tetra Pak România, Croaţia, Slovenia, Bulgaria şi Moldova.

În cadrul proiectului pilot din România, consumatorii vor putea returna ambalajele de carton pentru băuturi și lactate în șase magazine Mega Image din Brașov și unul din București, contribuind direct la eforturile de colectare, la crearea unor spații mai curate și a unor orașe mai verzi. Obiectivul principal este acela de a colecta un milion de ambalaje de pe piața din România în cele opt luni de funcționare ale proiectului, după care datele vor fi analizate, vor fi prezentate rezultatele și se vor stabili pașii următori pentru o eventuală menținere sau extindere a rețelei de colectare.

„Parteneriatul cu Tetra Pak, Maspex, Tomra și Brai Cata reprezintă un pas mai departe pe care îl facem în direcția construirii unei infrastructuri moderne de colectare și reciclare pentru ambalajele de carton pentru băuturi și lactate. Prin instalarea automatelor de colectare într-o selecție din magazinele noastre, le oferim clienților o soluție rapidă, simplă și transparentă pentru a returna ambalajele de carton și a fi parte activă din economia circulară. Credem că schimbarea reală vine atunci când retailerii, producătorii și consumatorii se implică împreună, iar acest proiect demonstrează exact această colaborare, care va avea cu siguranță un impact pozitiv și care poate fi adoptat la scara largă”, a spus Alina Vlădoianu Teau, Vicepreședinte Legal, Public Affairs, Calitate & Sustenabilitate Mega Image.

„Maspex Romania, prin brandurile sale de băuturi cum ar fi Tymbark, Bucovina sau Tedi, a fost unul dintre promotorii îmbunătățirii cadrului în care gestionarea deșeurilor de ambalaje este implementată în România. Considerăm că și pentru produsele ce ajung la consumatori în ambalaje de carton trebuie găsită o soluție eficientă pentru ca acestea să poată fi ușor colectate și apoi reciclate. Proiectul permite testarea interesului consumatorilor pentru returnarea ambalajelor de carton, după ce aceștia au demonstrat, în ultimul an, că putem avea o țară mai curată, fără ambalaje care sa fie aruncate necorespunzător”, a completat Grzegorz Grabowski, CEO Maspex România, Ungaria, Bulgaria și Moldova.

Deși atenția imediată se concentrează pe lansarea și funcționarea eficientă a acestei rețele pilot de colectare a ambalajelor de carton pentru băuturi și lactate, obiectivul pe termen lung este de a demonstra că acest tip de ambalaje pot fi reciclate eficient, la scară largă, atunci când există infrastructura adecvată.

Ambalajele Tetra Pak reprezintă o sursă valoroasă de materii prime reciclate. Aproximativ 70% din compoziția lor este carton obținut în mod sustenabil, din surse certificate FSC, restul fiind, în principal, polimer (polietilenă), material din care sunt realizate stratul exterior al ambalajului - pentru protecție la umiditate - și capacul. Cartonul este cel care asigură rezistența și structura ambalajului.

În interiorul ambalajelor aseptice (fără contaminare microbiologică), un strat subțire de PolyAl (polietilenă + aluminiu) protejează conținutul împotriva luminii, oxigenului și microorganismelor dăunătoare, păstrând calitatea produselor pentru mai mult timp, fără să fie nevoie de refrigerare sau conservanți.

Ambalajele de carton pentru băuturi și lactate sunt sortate și ajung la reciclare, iar materialele rezultate sunt transformate în produse noi. Cartonul reciclat se folosește la producerea de noi ambalaje (de exemplu cutii de carton), șervețele sau pungi de hârtie. Stratul de PolyAl este procesat separat de carton și transformat în granule, acestea devenind materie primă pentru fabricarea altor produse, precum paleți, lăzi de transport, ghivece de grădină sau chiar componente auto. De exemplu, noul Fiat Grande Panda include elemente interioare realizate din PolyAl – consola centrală, bordul și panourile ușilor.

PolyAl este folosit și la fabricarea mobilierului modern, ușor și durabil - cum este cel din unele birouri Tetra Pak din Europa - dar și în construcții, fiind ideal, de exemplu, pentru țigle de acoperiș rezistente, ușoare și cu o excelentă izolare fonică.

Tetra Pak este lider mondial în soluții de procesare și ambalare a alimentelor. În colaborare cu clienții și furnizorii noștri, asigurăm accesul la alimente sigure și nutritive pentru sute de milioane de oameni, în peste 160 de țări, în fiecare zi. Cu peste 24.000 de angajați în întreaga lume, ne dedicăm misiunii de oferi alimente sigure și disponibile oriunde în lume, rămânând fideli angajamentului nostru de a proteja ceea ce contează: hrana, oamenii și planeta.

risipa alimentara legislatie actualizata de Guvern
ANSVSA se implică în lupta privind combaterea risipei alimentare
În perioada 7 – 31 octombrie 2025, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a desfășurat, la...
lansare servicii suplimentare bonapp - Bonapp Club
Bonapp lansează un nou beneficiu corporate în cadrul Bonapp Club
Bonapp, start-up-ul românesc ce combate risipa alimentară și promovează un comportament alimentar sustenabil, oferă un nou program de beneficii...