Piața berii, evoluție modestă a volumelor în 2020
Volumul pieței berii a înregistrat o evoluție de +0.5% în volum, ajungând la 16,75 milioane hl la nivelul anului trecut, potrivit datelor Asociației Berarii României. Ponderea sectorului HoReCa în vânzările de bere a scăzut la 8% în 2020, de la 15% în 2019.
„2020 a fost un an cu multe provocări pentru societate și pentru piața de bere din România. Restricțiile impuse din cauza situației generate de coronavirus au afectat puternic sectorul ospitalității și, implicit, industria noastră. Pierderile cauzate de închiderea HoReCa au fost compensate parțial de achizițiile din comerțul cu amănuntul, mutându-se consumul de bere acasă, precum și de faptul că a fost un an cu vreme bună. Totodată, presupunem că piața s-a menținut la nivelul anului anterior și datorită faptului că mulți români din afara țării, din cauza restricțiilor din statele unde își desfășurau activitatea, au revenit pentru o perioadă acasă, au stat alături de familie și și-au petrecut aici concediile”, explică Dragoș Constantinescu, Președintele Asociației Berarii României.
Înainte de pandemie, berea servită în sectorul ospitalității genera 443 milioane de euro în economia românească în vreme ce anul trecut, a generat doar 241 milioane de euro. Cu alte cuvinte, dacă înaintea pandemiei o bere din cinci era servită în sectorul HoReCa, în 2020 abia o bere din 12 a fost vândută în sectorul ospitalității. Berea la draft a scăzut cel mai mult, datorită închiderii parțiale sau totale a sectorului ospitalității pe parcursul ultimului an, de la 3,4% în 2019 la 2% anul trecut.
„Pe fondul crizei sanitare, din dorința de a păstra distanțarea socială și de a evita călătoria necesară returnării ambalajelor, românii au optat în 2020 pentru ambalajele de unică folosință, fie că vorbim de sticlă sau de plastic. Astfel, sticla nereturnabilă a înregistrat o creștere de 58% față de 2019, lucru datorat în mare măsură opririi sau diminuării activității în HoReCa. Ambalajul tip PET a avut un avans de 2,2%, ceea ce marchează o contra-tendință, după 5 ani de scădere constantă, în care a pierdut 9 pp din ponderea deținută între ambalaje”, a adăugat Julia Leferman, director general Asociația Berarii României.
Totodată, berea ambalată la doză a crescut anul trecut cu 1,7 puncte procentuale, păstrând tendința de creștere a ultimilor ani.
Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței, sectorul de bere continuă să aibă un impact pozitiv semnificativ asupra economiei românești. Industria berii asigură la nivelul întregii țări, direct și indirect, un număr de aproape 61.000 locuri de muncă pentru români, acoperă exclusiv din producția locală aproximativ 97% din consumul intern de bere, iar 50% din ingredientele folosite la fabricarea berii provin din agricultura României.
Sectorul berii contribuie activ la economia României și numai, în 2020 contribuțiile membrilor Berarii României la bugetul statului s-au ridicat la 289 de milioane de euro. Nivelul contribuției cumulate din partea membrilor Asociației în ultimii 17 ani a depășit 4,17 miliarde euro, potrivit datelor BDO Business Advisory și studiului Brewers of Europe despre impactul economic al sectorului berii din România, ediția 2020.
Raportat la investiții, membrii Asociației au alocat anul trecut 72,8 milioane de euro pentru dezvoltare. Cumulat pe cei 17 ani de la înființarea Asociației, investițiile totale se ridică la 1,7 miliarde euro.
Piața locală a berii continuă să își păstreze caracterul profund național, ponderea producției locale rămânând de 97% din consumul intern. Pe parcursul anului 2020, importurile au cunoscut o creștere de 0,15 milioane hl, atingând un total de 0,65 milioane hl. Exporturile au crescut și ele ușor, cu 0,04 milioane hl față de anul anterior, atingând un total de 0,53 milioane hl.
În privința tipurilor de bere consumate, berea lager a continuat să domine preferințele românilor și anul trecut, cu o pondere de 93,8%, în ușoară creștere față de anul anterior. Mixurile de bere și berile aromatizate și-au adjudecat 3,2% din piață, iar categoria specialități (în care intră, printre multe altele, berea neagră, nepasteurizată, albă, ale, roșie etc.) 1,6% din piață. Berea fără alcool a deținut o pondere de 1,4%. În ceea ce privește dinamica segmentelor în 2020, tendința de creștere înregistrată în ultimii ani de mixurile de bere și berile aromatizate s-a menținut, chiar dacă 2020 a adus un avans de doar 6% pentru acest segment (față de peste 32% anul anterior), în timp ce specialitățile de bere au scăzut cu 28%. Numărul producătorilor de bere a crescut la 86 în 2020, față de 68 în 2019.
Asociația Berarii României reunește cei mai importanți producători din România (Bergenbier SA, Heineken România SA, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries, Martens, alături de microberăria Clinica de Bere) care furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei din România.
Începând din 2008, Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles.