Sebastian Rennack: Lidl ajunge în vârful clasamentului
Lidl este noul lider de piață din România. Cu cinci ani în urmă, pentru majoritatea colegilor din industrie era greu de imaginat un discounter în fruntea acestui clasament. Diferențierea în grupul de clienți țintă și misiunea de cumpărături între formatele cu gamă limitată, cu prețuri reduse, pe de o parte, și operatorii cu valoare adăugată completă, pe de altă parte, erau încă evidente. Dar granițele din ofertele de cumpărături sunt din ce în ce mai neclare. Discounterii „mușcă” din zonele ancoră ale tuturor celorlalți concurenți din segment și îi atrag pe clienți de partea lor. Lidl, Aldi & Co. evoluează către segmentul supermarketurilor: gama extinsă - inclusiv extinderea ofertelor de mărci naționale - asigurând în același timp gamele speciale, de nișă, către clienții potenți financiar.
Articol scris de Sebastian Rennack, care acoperă piețele din Europa Centrală și de Est pentru Lebensmittel Zeitung, cea mai importantă publicație germană de business pentru retail și FMCG. Expat german, el a acumulat primele cunoștințe în domeniu în managementul proiectelor operaționale și la nivelul magazinului. Înainte de a se alătura grupului de analiști ai publicației, a dezvoltat timp de 15 ani divizia CEE pentru Schwarz Group și Metro Group ca membru al echipelor de vânzări internaționale. Sebastian este fondatorul ALETOS Advisory, oferind proiecte de retail intelligence care combină date analitice cu o perspectivă strategică și experiență practică la nivel de magazin.
Un lider regional de piață
România nu este prima țară din Europa Centrală și de Est (CEE) unde Lidl a reușit să avanseze rapid la rangul superior. Încă din 2019, într-o configurație de piață similară, discounterul Schwarz a reușit să treacă peste compania soră și lider al pieței, Kaufland. Potrivit datelor preliminare, Lidl a ajuns, după toate probabilitățile, pe prima poziție și în țara vecină Ungaria. Pe baza datelor oferite de autoritățile financiare, m-aș aștepta la aceeași evoluție în Bulgaria și Slovacia nu mai târziu de anul viitor, urmând ca situația să se repete și în Croația în următorii trei ani.
Dezvoltarea nu este surprinzătoare. Pe piața „natală” a Lidl, discounterii se luptă intens cu giganții Edeka și Rewe. Ambele canale și-au putut crește cota pe piața internă de la an la an - și mai ales în timpul pandemiei de COVID-19. O sortimentație superioară pe zonele de fresh și oferirea asistenței în aceste zone, produse bio, organice sau free-from, precum și o bună cooperare cu producătorii locali printr-o corectă organizare a lanțului de aprovizionare sunt oferte unice de vânzare, care dau roade acolo unde alți discounteri, încercând să imite, au eșuat. Deși Lidl este unul dintre discounterii cu cele mai consistente creșteri, concurența este dură. Între primii zece retaileri din 2020, primii doi sunt Edeka și Rewe, iar alți cinci discounteri s-au regăsit pe aceeași listă. De pe piața din Germania, Lidl a aflat ce funcționează bine împotriva supermarketurilor și a celorlalți discounteri.