Florina Dobre, Bringo România: „Indiferent de context, cred în adaptabilitate și în a face business etic”
După un an plin de provocări, adaptabilitatea și inovația au devenit esențiale pentru a răspunde presiunii economice, schimbărilor în comportamentul consumatorilor și competiției acerbe. Bringo și-a consolidat poziția prin proiecte strategice, focus pe sustenabilitate și experiența consumatorului, ceea ce s-a tradus în peste 4.000 de comenzi zilnice și vânzări generate anual de 500 de milioane de lei, după cum a punctat Florina Dobre, CEO Bringo România. 
2024 a fost un an de transformare continuă pentru piața de retail. Cum l-ați descrie dumneavoastră?
A fost un an de transformare, marcat de adaptabilitate, inovație și provocări diverse. Dacă ar fi să îl descriu într-un cuvânt, acesta ar fi „reziliență”. Aspectele care au definit anul 2024 au fost presiunea economică și comportamentul consumatorilor, prioritizarea sustenabilității, a tehnologiilor și a inovației, precum și accentul pe well-being-ul angajaților și pe beneficii flexibile. Există tensiune, competiție, dar și așteptări diferite, ceea ce pune o presiune constructivă pe industrie. Dar depinde de felul în care privești lucrurile, dacă vezi oportunitatea din provocare și ai capacitatea de a te adapta la ceea ce se întâmplă.
Cum a arătat evoluția Bringo în ultimul an și ce a făcut diferența?
Pentru Bringo, 2024 a fost un an bun, cifrele sunt destul de asemănătoare cu cele din anul anterior, dar în contextul inflației și al așteptărilor tot mai exigente ale consumatorilor, cred că este un lucru bun. În 2024, am înregistrat peste 1,5 milioane de comenzi, cu o valoare medie a coșului de 290 de lei. De altfel, verticala de cumpărături alimentare este cea mai proeminentă în cadrul Bringo, urmată de cumpărăturile de la farmacii, petshopuri și cadouri. În topul celor mai achiziționate categorii se numără apa plată, pâinea ambalată, bananele și fructele exotice, ouă, lapte, roșii și castraveți, pătrunjel. România e cea mai mare piață pentru Bringo, suntem prezenți în 37 de orașe din toată țara, avem peste 4.000 de comenzi în fiecare zi și generăm anual vânzări de peste 500 de milioane de lei. Ca particularități ale pieței locale, aș menționa creșterea susținută, într-o industrie fragmentată, cu o competiție mare, dar și dominația urbană, întrucât infrastructura și densitatea populației favorizează livrările rapide, pe când zonele rurale și orașele mai mici rămân slab deservite din cauza costurilor logistice ridicate și a infrastructurii deficitare.
Cum v-ați adaptat strategia și care a fost cea mai bună decizie de business luată în 2024?
Suntem mândri că am fost primii din piață care am lansat serviciul de colectare a ambalajelor SGR, este unul dintre cele mai importante proiecte pentru noi. Momentan colaborăm doar cu Carrefour pentru returnarea ambalajelor cu garanție SGR, dar suntem în discuții și cu celelalte lanțuri de retail listate pe Bringo. Acest proiect face parte din seria celor mai importanți trei piloni pe care Bringo și-a bazat creșterea: serviciile noi, cele care fac viața mai ușoară utilizatorilor. Al doilea pilon este extinderea și dezvoltarea în orașele din țară și, nu în ultimul rând, ne focalizăm pe loializare, pentru că este o concurență în creștere și e important să ne menținem clienții cu diverse tactici, dar mai ales prin servicii excelente și prin această abordare personalizată pentru care noi milităm. Deși, la nivel de piață, probabil că ar fi mai eficient să inovăm cu toții și să punem umărul pentru a dezvolta piața de e-grocery – care își crește modest numărul utilizatorilor – decât să ne mutăm clienții între noi.
Cum stau lucrurile dacă ne raportăm la listarea de noi jucători din retail și semnarea de parteneriate?
Noi discutăm cu toți jucătorii interesați și relevanți pentru clienții noștri. În schimb, nu ne mai focusăm atât de mult pe a ne extinde și a lista cât mai mulți parteneri. Suntem mereu deschiși la discuții în privința listării, dar suntem onești și transparenți încă de la început vizavi de ceea ce presupune această colaborare, trebuie să fim în sinergie cu toate părțile implicate și să deservim complet clientul. Avem 180 de parteneri listați. Mai mult, ne concentrăm pe a îmbunătăți aceste parteneriate pentru a maximiza experiența clientului, suntem recunoscuți în piață pentru acest lucru. Există o presiune pe livrări rapide și experiențe digitale fără fricțiuni, iar noi am continuat să investim în UX/UI pentru a îmbunătăți experiența de navigare.
Dacă ar fi să ne uităm la partea mai puțin plină a paharului, cine a fost „dușmanul” numărul 1 pentru Bringo în 2024?
Principalul „dușman” al Bringo în 2024 a fost presiunea economică combinată cu o competiție acerbă pe o piață fragmentată și sensibilă la preț. În timp ce cererea pentru servicii de e-groceries continuă să crească, dinamica pieței a impus provocări uriașe în ceea ce privește menținerea loialității consumatorilor, gestionarea costurilor și adaptarea rapidă la nevoile unei piețe în continuă schimbare. Un alt dușman al tuturor astăzi este volumul uriaș de informație și conținut care ne bombardează în permanență și ne face să alegem irațional. Noi suntem promotori ai unui comportament eficient de consum – atât din perspectiva timpului alocat, cât și din perspectiva coșului de cumpărături. Încurajăm oamenii să fie atenți la risipa alimentară, să nu cumpere doar de dragul de a cumpăra și să evite cumpărăturile impulsive.
Cum a evoluat Bringo Mall în primul an, este motorul de creștere pentru Bringo?
Bringo Mall este un feature care performează foarte bine în sezoanele de sărbători, altfel funcționează într-un ritm constant. De obicei, utilizatorii comandă din două, maximum trei magazine. Există, desigur, și excepții: am avut o comandă din Cluj în valoare de 9.000 de lei prin Bringo Mall. Valoarea coșului mediu este de 330 de lei, spre deosebire de 290 de lei în cadrul Bringo, cele mai populare fiind cumpărături din hipermarketuri plus comenzi de la petshop, urmate de cele de la farmacie sau jucării și mai puțin de cumpărături de impuls. Așadar, avem un coș destul de stabil.
Pe ce oportunități de dezvoltare mizați anul acesta și cum vedeți competiția din piață, care se anunță a fi tot mai acerbă?
Fiecare an vine cu provocările sale și multe apar pe parcurs și nu pot fi anticipate. 2025 va fi un an marcat din nou de incertitudine și de scăderea puterii de cumpărare, ca efect al măsurilor de austeritate fiscală. Pentru Bringo, 2025 va însemna să acționăm pe niște pârghii care să ne consolideze poziția de lider în piață, cum ar fi zona de customer experience și menținerea pasului cu tendințele de consum. Crezul meu este că, indiferent de context, este important să rămâi cu mintea deschisă, care să-ți permită adaptabilitatea. Și mai cred foarte mult în a face business etic. Pe termen scurt, cred că există un potențial mare de creștere în orașele țării, unde publicul abia acum începe să se confrunte cu provocări cu care noi, bucureștenii, suntem deja obișnuiți, precum traficul sau aglomerația din magazine. Și când se vor confrunta cu aceste provocări, vor căuta soluții, iar noi deja suntem prezenți la nivel național în zeci de orașe. Cât despre competiția din piață, cu siguranță mișcările recente vor schimba dinamica și vor pune presiune pe toți ceilalți jucători. Dar pentru consumator nu are cum să fie decât bine pentru că duce la creșterea adopției.
De unde credeți că vor veni cele mai mari presiuni anul acesta și cum intenționați să asigurați stabilitate?
Pe lângă intensificarea competiției, vorbim de presiunea economică. Pe acest fond, flexibilitatea, inovarea și orientarea către client vor fi esențiale pentru Bringo. Printr-un echilibru între investiții strategice și eficiență operațională, compania își poate menține stabilitatea și poate continua să crească, consolidându-și poziția pe piața de e-groceries. Ne vom adapta la situație, să fim agili e o calitate cu care ne mândrim și probabil că vom continua să inovăm și să propunem noi servicii care să susțină dinamica pozitivă.







