Pacton, Profi: „Ne dorim să ajungem la 500 de magazine anul viitor”

Cu planul de a deschide 100 de magazine în acest an aproape îndeplinit, în condițiile în care an de an și-a propus să majoreze numărul unităților inaugurate, rețeaua Profi se pregătește să ajungă în 2016 la magazinul cu numărul 500 – susține Gaetan Pacton, directorul de expansiune al retailerului, în interviul acordat revistei Progresiv. Pacton, Profi: „Ne dorim să ajungem la 500 de magazine anul viitor”

Progresiv: Cum a decurs expansiunea Profi în 2015? Care era targetul inițial și câte magazine veți deschide până la finalul anului?
Gaetan Pacton:
Expansiunea a decurs foarte bine. Targetul stabilit inițial pentru 2015, acela de a deschide mai multe magazine decât în 2014, a fost deja depășit, ținta fiind atingerea pragului de 100 de unități noi, fiecare magazin deschis necesitând o investiție de câteva sute de mii de euro. Am inaugurat 87 de magazine în primele 11 luni, iar echipa de la expansiune lucrează intens ca ținta propusă să fie îndeplinită până la sfârșitul anului.

Acum ne ocupăm de finalizarea ultimelor contracte, pentru a prelua spațiile comerciale pe care le deschidem înainte de finalul lui 2015.

Un alt moment important a fost în luna iulie, când Profi a reușit să acopere, cu magazinele sale, toate județele din România, cele încă neacoperite până la acea dată fiind Călărași și Vaslui. Dincolo de targetul ambițios pentru acest an, am avut de implementat și o nouă structură în cadrul departamentului: am promovat doi manageri de expansiune în directori regionali de expansiune și am mărit echipa de expansiune care a ajuns în prezent la zece oameni.

Progresiv: Câte magazine vă propuneți să deschideți în anul 2016 și ce strategie veți aborda pentru a vă susține expansiunea?
Gaetan Pacton:
Pentru 2016, ținta este să deschidem cel puțin numărul de unități inaugurate anul acesta. Aceasta este, de fapt, ținta pe care ne-am stabilit-o în ultimii ani: să creștem de la un an la altul numărul de magazine inaugurate. Ne dorim să ajungem la 500 de magazine operaționale în 2016.

Pentru a susține dezvoltarea viitoare a rețelei Profi în perioada 2016-2018, ne-am extins și suprafața depozitelor logistice. Astfel, Profi a semnat, în 2015, trei contracte de închiriere de spații logistice totalizând 41.000 de metri pătrați adiționali. La Bolintin Vale, pe autostrada București-Pitești, în cadrul parcului Mercury Logistics, am închiriat o platformă de produse proaspete de aproape 5.000 de metri pătrați care va livra către toată partea de sud a țării. Am mărit și depozitul de la Ploiești cu 12.000 de metri pătrați, suprafața totală pe care o vom opera acolo urmând să ajungă la 26.500 de metri pătrați din februarie 2016. Al treilea centru este la Apahida, lângă Cluj, unde am semnat un contract de închiriere a unei suprafețe de 24.000 de metri pătrați, relocând astfel centrul logistic care deservește vestul țării.

Progresiv: Ce planuri de extindere aveți pentru mediul rural cu noul concept lansat anul acesta, Profi Loco?
Gaetan Pacton:
Chiar dacă l-am lansat în această vară, Profi Loco este încă un concept în curs de dezvoltare, cu care vrem să ne extindem în locații cu o zonă de acoperire de circa 2.000 de locuitori, localitățile pe care le țintim fiind cele care au în jur de 6.000 de locuitori. Nu ne vom extinde agresiv pentru că vrem să lucrăm în profunzime, la fel cum am făcut și cu Profi City. Până acum am deschis 22 de unități Loco, cu acoperire națională, pentru a vedea dacă putem dezvolta conceptul în orice zonă a țării. Luând în considerare primele rezultate, am hotărât să continuăm dezvoltarea și, foarte probabil, vom mai deschide încă 30 de magazine Profi Loco anul viitor, astfel că, la finalul lui 2016, vom avea cel puțin 50 de unități operaționale sub acest banner.

Progresiv: Veți continua să vă extindeți și cu rețeaua Profi City?
Gaetan Pacton:
Profi City se extinde cu 20-25 de unități în acest an. Profi City sunt magazine mai mici, cu o suprafață totală, în medie, de 350 de metri pătrați, dedicate cumpărăturilor zilnice, cu focus pe produsele proaspete. Pentru anul viitor ne propunem să extindem rețeaua Profi City cu încă 35 de unități.

Progresiv: Profi a intrat în câteva orașe din țară, precum Sibiu sau Botoșani, prin achiziția unor rețele locale. Mai purtați negocieri cu retaileri locali pentru preluări de magazine?
Gaetan Pacton:
Suntem interesați și deschiși pentru astfel de negocieri, dar deocamdată nu există nimic concret. Anul acesta am reușit însă să preluăm 14 supermarketuri existente, dar au fost doar achiziții de magazine individuale, nu de rețele. Am preluat, de exemplu, magazine la Timișoara, Oradea, Galați, Brăila sau Matca.

Progresiv: Cu cine concurați pentru spațiile comerciale disponibile în București și în orașele din țară?
Gaetan Pacton:
Depinde foarte mult de zona geografică. Dacă ne referim strict la orașele mari din zona de sud, precum București, Craiova, Constanța, aici concurența este reprezentată strict de lanțurile internaționale, iar negocierile de preluare a spațiilor comerciale au loc între proprietari și acestea. În vestul și în centrul țării ne intersectăm frecvent cu competitorii locali de același profil. Sunt însă și altfel de retaileri, cum ar fi magazinele cu produse chinezești sau alte businessuri care concurează cu noi pentru preluarea sau închirierea spațiilor de comerț stradal. De exemplu, anul trecut, la Cluj, mi s-a întâmplat să pierd un spațiu de aproape 500 de metri pătrați în detrimentul unei săli de jocuri de noroc.

În București, Profi s-a extins doar în măsura în care a găsit spații pentru magazine noi, în condițiile în care concurenții noștri sunt mai bine reprezentați. Vom continua expansiunea în Capitală, unde piața de real estate este foarte activă, cu numeroase spații comerciale la parter. Ne interesează toate zonele care sunt în dezvoltare și unde vedem că apar cartiere noi de locuințe. Astfel de dezvoltări imobiliare sunt în Ghencea, Militari, Sisești, Rahova, dar și proiecte mai mici în interiorul orașului, unde sunt gândite spații comerciale în cadrul programului de dezvoltare imobiliară.

Progresiv: Cât de flexibili sunteți în analiza fezabilității unui spațiu nou și care ar fi principalele criterii pentru alegerea unei locații?
Gaetan Pacton:
Luăm în calcul potențialul, concurenții și spațiile noi care pot fi dezvoltate în zona vizată. Desigur, nu în ultimul rând, ne interesează cât de vizibilă este locația respectivă și măsura în care magazinul poate fi aprovizionat și operat căci, dacă nu avem cum să livrăm marfa, evident nu putem nici să îl deschidem. Acum aproape doi ani am deschis la Turnu Măgurele un magazin situat ușă în ușă cu Penny Market, în centru, pe strada pietonală. Am analizat orașul și am considerat că, din punctul de vedere al ofertei, Profi va aduce ceva în plus față de ceea ce există.

Departamentul de expansiune beneficiază la momentul actual și de experiența mea anterioară în funcția de director operațional. Expansiunea în Profi nu reprezintă, din acest motiv, un act strict de real estate. Practic, locațiile care sunt propuse pentru validare departamentelor operațional și de vânzări au trecut deja de un filtru. Este unul dintre motivele pentru care avem un grad mic de respingere pe locațiile pe care le propunem în consiliul de investiții.

Progresiv: Care sunt cele mai profitabile magazine din rețeaua Profi?
Gaetan Pacton:
Cele mai profitabile sunt magazinele care au ajuns deja la maturitate. În ultimii ani, perioada necesară pentru a ajunge la maturitate este de aproximativ doi ani, dar în rețeaua Profi sunt foarte multe magazine care încă nu au împlinit doi ani. Dacă luăm în considerare că anul acesta deschidem 100 de unități, anul trecut am inaugurat 71, iar în 2013 s-au deschis 63, mai mult de jumătate dintre magazine au o vechime de cel mult doi ani. Cele mai profitabile sunt cele care au deja o istorie, pentru că profitabilitatea se construiește din creșterea de clienți sau a coșului de cumpărături.

O expansiune foarte alertă, așa cum avem noi, presupune multe decizii de luat, multe posturi nou create și schimbări în cadrul departamentelor, iar aceștia sunt factori care încetinesc creșterea profitabilității. Pe de altă parte magazinele neprofitabile au fost închise. Luați în considerare câte unități am închis în ultima perioadă și veți vedea că sunt foarte puține. Anul acesta, de exemplu, am închis un singur magazin și nu pentru că nu era rentabil, ci pentru că proprietarul spațiului nu a putut să ne furnizeze actele necesare autorizării spațiului.

Profi: Cele peste 500 de magazine în noul format atrag peste 40% din totalul clienților
Profi: Cele peste 500 de magazine în noul format atrag peste 40% din totalul clienților
Din totalul de 1.650 de locații Profi, peste 500 de magazine funcționeză în formatul nou, lansat în 2020. Acesta a fost declinat în toate cele...
Gaetan Pacton, Profi: Remodelarea magazinelor a urcat vânzările chiar și cu două cifre
Gaetan Pacton, Profi: Remodelarea magazinelor a urcat vânzările chiar și cu două cifre
Profi și-a extins anul trecut rețeaua de magazine cu aproape 100 de locații, toate în noul format. În paralel, retailerul a remodelat peste 170...
Profi menține ritmul inaugurărilor la începutul acestui an
Profi menține ritmul inaugurărilor la începutul acestui an
Retailerul deținut de fondul de investiții Mid Europa Parteners continuă să extindă rețeaua de magazine la nivel național și și-a...
Profi adaugă 18 locații noi rețelei naționale și încheie 2022 cu peste 270 de magazine deschise și modernizate
Profi adaugă 18 locații noi rețelei naționale și încheie 2022 cu peste 270 de magazine deschise și modernizate
Profi, retailerul cu cea mai mare acoperire geografică din România, continuă investițiile în expansiune și încheie luna decembrie cu încă...