Expansiunea METRO sfidează contextul volatil de piață

Retailerul cash&carry METRO, prezent pe piața locală din 1996, își continuă strategia de expansiune și pune pe listă deschiderea a trei noi magazine de mari dimensiuni, în paralel cu dezvoltarea celor două concepte de proximitate – LaDoiPași și LaDoiPași Extra –, în ciuda contextului volatil și a provocărilor de ordin fiscal, susține Karan Khurana, CEO-ul companiei. Metro

După aproximativ un an de la preluarea conducerii operațiunilor locale ale retailerului cash&carry METRO, Karan Khurana trage prima concluzie privind viitorul acestui format în România și spune că, spre deosebire de multe alte țări, unde „cash&carry este pe cale de dispariție”, în țara noastră potențialul este încă unul foarte ridicat. Prin urmare, compania, care gestionează pe plan local o rețea de 30 de magazine de mari dimensiuni, respectiv 2.700 de locații LaDoiPași, în franciză, și 65 de unități proprii LaDoiPași Extra, mizează pe acest potențial și va continua expansiunea pe toate cele trei segmente în următorii trei ani. „Cireașa de pe tort” va fi reprezentată și de zona de delivery, care înregistrează creșteri double-digit (peste 10% – n.red.) și unde retailerul are bugetate investiții substanțiale.

„Am investit în extinderea magazinelor noastre și în construirea unui centru de food service delivery în Ștefănești, iar pentru următorii trei ani avem în plan deschiderea a trei magazine cash&carry noi, în România. Am identificat deja trei orașe pentru aceste magazine. În București cred că am ajuns la saturație cu cele cinci locații cash&carry pe care le operăm, este suficient. Bugetul alocat este de ordinul zecilor de milioane de euro”, afirmă Karan Khurana. Noile magazine vor avea o suprafață mai mică, de aproximativ 4.000 mp, însă vor fi mult mai eficiente din punct de vedere operațional, având inclusă și componenta de livrare, completează Irinel Popescu, Director Operațional și membru în boardul executiv al METRO. Această zonă de delivery a dictat, de asemenea, și investițiile în extinderea magazinelor existente, retailerul operând această modificare în cazul locațiilor din Pitești, Craiova și Constanța. Prin urmare, cele trei magazine au beneficiat de o suprafață adiacentă cuprinsă, în cazul fiecăruia, între 2.500 – 3.000 mp. „Avem autorizație de construcție și pentru magazinele din Iași și Suceava, care vor fi operaționale în formă extinsă din următorul an financiar, care începe în luna octombrie. În ceea ce privește investiția în extinderea magazinului din Constanța, aceasta a fost de circa șapte milioane de euro, la Craiova și Pitești în jur de 3,9 milioane de euro. Anul trecut, bugetul pentru investiții operaționale a fost undeva la 167 de milioane de lei, iar anul acesta, circa 97 milioane de lei”, completează Irinel Popescu.

În prezent, cele mai performante magazine de mari dimensiuni din portofoliul METRO din punctul de vedere al vânzărilor sunt flag ship-ul Băneasa și locația din Constanța. „Din cele 30 de unități, avem în jur de zece magazine care înregistrează vânzări de peste 100 de milioane de euro per an”, spune Irinel Popescu.

Plus de 400 magazine LDP anual, în ultimii cinci ani

Planurile de expansiune ale METRO vor continua și în proximitate, acolo unde retailerul gestionează în prezent rețeaua de magazine în franciză LaDoiPași și locațiile proprii LaDoiPași Extra. Sub umbrela LaDoiPași funcționează 2.700 de magazine, ținta pentru anul viitor, când compania va aniversa 30 de ani de la intrarea pe piața locală, este atingerea bornei de 3.000 de locații. Potrivit companiei, 80-82% din partenerii LaDoiPași dețin o singură locație sub acest brand, dar există și francizați care operează zece sau chiar și 26 de magazine. Mai mult, 70% din locațiile LaDoiPași sunt situate în zonele suburbane și rurale.

„În ultimii patru-cinci ani avem un plus de 400 de noi magazine LaDoiPași adăugate în rețea anual. Credem că, în ciuda competiției acerbe, comerțul tradițional are potențial și și-l va păstra pentru că a demonstrat reziliență. În pandemie, mulți clienți au redescoperit comerțul de proximitate și ulterior am avut o bază bună de clienți. Învățăm de la acest model și vom avea planuri importante pentru următorii doi ani. Vorbim de sute de locații. La fiecare patru ani venim cu noutăți pentru a ne ajuta partenerii să crească”, declară Irinel Popescu.

Aceasta este și motivația care a stat în spatele dezvoltării unui nou brand de proximitate – LaDoiPași Extra – care a ajuns în prezent la 65 de magazine, situate în zona urbană, obiectivul fiind de a finaliza anul acesta cu un număr de cel puțin 80 de unități. „LaDoiPași Extra a fost creat ca o zonă de testare, de învățare, pentru ca tot ce am descoperit prin acest nou concept să fie folosit de partenerii noștri pentru a aduce plusvaloare. În prezent, avem variante diferite despre cum putem scala tot ce am învățat de la lansarea LaDoiPași Extra și nu excludem nici francizarea. Avem mai multe tipologii de locații – de la up market, în care ai un anumit tip de client și o sortimentație adaptată nevoilor acestuia, la locații care sunt mai mult on-the-go până la locații care se pretează mai mult zonelor de cartier. Am testat până acum șase-șapte tipologii de locații”, explică Irinel Popescu.

Un ecosistem rezilient la provocări fiscale?

Din punct de vedere financiar, 2024 a adus un plus de 8% la cifra de afaceri a METRO România, care a atins valoarea de 11,3 miliarde de lei, însă profitabilitatea a avut de suferit, retailerul intrând pe pierdere după zece ani pe plus, arată datele Ministerului Finanțelor.

Nici 2025 nu va arăta diferit, estimează Karan Khurana, în condițiile unui climat fiscal volatil. „Am resimțit presiunea din zona fiscală încă de când am preluat mandatul din România. Avem parte de surprize aproape săptămânal, fie că vorbim de salariul minim, costurile operaționale, taxa pe zahăr etc. De fiecare dată am absorbit aceste costuri, nu le-am transferat către clienți. Ținem costurile sub control acum, însă să nu uităm că trăim vremuri volatile. Un factor de nemulțumire îl reprezintă impozitul minim pe cifra de afaceri. Nu funcționăm ca un supermarket sau hipermarket, structura noastră de costuri este mult mai strictă, marjele sunt mai mici. Cred că guvernanții ar trebui să poată face diferența, la nivel de nomenclatură, între un retailer și un wholesaler. Operațional, suntem foarte profitabili, dar când adaugi astfel de taxe afectezi eficiența businessului. Inițiative fiscale ca aceasta pot bloca investițiile, inovația, recrutarea, ceea ce este periculos pe termen lung”, crede executivul companiei.

Cristian Stoenica, Director de Franciză și membru al Consiliului de Administrație al METRO Convenience România
Cristian Stoenică, responsabil pentru dezvoltarea conceptului LaDoiPași Extra
Începând cu 1 august 2024, Cristian Stoenică va prelua rolurile de Director de Franciză și membru al Consiliului de Administrație al METRO...
Magazin LaDoiPasi, franciza dezvoltata de METRO
Consolidare la vârful retailului de proximitate. Studiu de caz: extinderea francizei LaDoiPași
Franciza LaDoiPași lansată de METRO în urmă cu 12 ani a marcat recent o premieră prin inaugurarea simultană, în mai multe orașe din țară...
LaDoiPasi, retea de magazine de proximitate dezvoltata de Metro Romania
LaDoiPași deschide 60 de magazine într-o singură zi
Rețeaua de magazine de proximitate LaDoiPași, franciză dezvoltată de METRO România, a deschis 60 de magazine într-o singură zi, depășind...
Rețeaua LaDoiPași, deținută de Metro România, a ajuns la 2.000 de magazine
Rețeaua LaDoiPași, deținută de Metro România, a ajuns la 2.000 de magazine
LaDoiPași, rețeaua de magazine în sistem de franciză deținută de Metro Cash&Carry, a continuat să se extindă într-un ritm alert și, la 11...