Antonio Matei, Director General SC Johnson, un manager din linia întâi
Cu o experiență de peste 30 de ani în industria FMCG, Antonio Matei se numără printre managerii care au crescut odată cu piața. Anul trecut a fost numit la conducerea SC Johnson, o companie pentru care locul al doilea nu există. Care este rețeta succesului? Echipa și cultura încurajării greșelii.
Un om de vânzări 100%, Antonio Matei face parte din liga managerilor cu peste 30 de ani de experiență în industria bunurilor de larg consum, timp în care a evoluat de la poziția de agent de vânzări la cea de Director General. „Cred cu tărie că anii de început sunt cei care m-au format. Primul contact cu piața FMCG a fost în anul trei de facultate, când m-am angajat la Cosmos Trading, unul dintre cei mai importanți distribuitori la acea vreme. Am avut norocul să fiu într-o perioadă de pionierat în care te puteai angaja fără nicio experiență și această aventură a pus bazele formării mele ca om de vânzări”, povestește executivul.
După trei ani ca agent de vânzări sub îndrumarea lui George Ștefănescu, Antonio Matei l-a cunoscut pe David Watson, un englez din Africa de Sud, care a venit cu o viziune nouă în companie și care i-a propus poziția de Key Account Manager. „Sincer, la acel moment nu am văzut-o ca pe o promovare. Key Account Manager însemna că gestionez trei-patru magazine Mega Image, un Metro și, câteva unități La Fourmi. Însă am ales să am încredere în el și după ce am participat la un training Gillette la Praga, am înțeles exact cum arată viitorul. În 1996, în Cehia, undeva la 30% din piața de retail era deja reprezentată de modern trade”, își amintește Antonio Matei.
Alegerea s-a dovedit a fi un drum bun, iar principala lecție pe care a învățat-o a fost că ceea ce face diferența între un om de vânzări și un om de vânzări bun este formarea unei echipe performante, pe care să o motivezi încontinuu să crească. „Atitudinea de învingător, tenacitatea și dorința de învățare sunt poate cele mai importante atribute pentru un om de vânzări, însă ca să devii un sales manager bun trebuie să ai o echipă motivată. Și acum, când avem interviuri de angajare, nu mă interesează experiența și cunoștințele, cât mai degrabă atitudinea și unde se vede acea persoană în următorii ani. Important este ce are de gând să învețe acea persoană în cinci ani, nu unde se vede peste cinci ani. Poți să rămâi pe aceeași poziție, dar este important ca în fiecare zi să faci ceva pentru a te dezvolta și asta le transmit colegilor mei”, consideră reprezentantul SC Johnson.
Aventura și lecția învățării
Pornind de la acest crez, Antonio Matei nu a făcut foarte multe schimbări în carieră, alegând să profite la maximum de lecțiile fiecărei experiențe. „La Cosmos am avut prima interacțiune, însă o dezvoltare cu adevărat importantă am avut-o în cadrul Nestlé, unde am avut o deschidere și o perspectivă internațională. Am făcut parte din echipa internațională care a dezvoltat și implementat proiectul de route to market, iar șansa de a vedea cum se proiectează această abordare a pieței din România de la zero a fost o adevărată oportunitate care mi-a dat un avans de ani de zile față de tot ce se întâmpla în piața locală la acel moment”, spune reprezentantul SC Johnson.
Citește în continuare despre experiența profesională a lui Antonio Matei AICI.





