Ambițiile unui manager ajuns de cealaltă parte a baricadei

După mai bine de 20 de ani petrecuți în mediul corporatist, lucrând pentru multinaționale aflate în poziții de lider de piață, Stephane Batoux se află acum în rolul de a face dintr-un business antreprenorial un jucător de talie internațională și un competitor de temut pentru marile corporații din piață. De la distanță, provocarea pare a fi o adevărată „nebunie”, însă cei care îl cunosc pe executivul francez știu că transformarea are șanse mari să se producă pentru că Batoux este omul rezultatelor concrete. Ambițiile unui manager ajuns de cealaltă parte a baricadei

În urmă cu 28 de ani, visa să lucreze într-o multinațională. Era la primul său job, pe inovație, într-o companie farmaceutică, însă a realizat destul de repede faptul că managementul inovației este un proces accidental. „Poți găsi o inovație care să schimbe modul în care trăim cu toții sau poți să nu descoperi nimic. Eu întotdeauna am fost orientat către rezultate, astfel că la acel moment am simțit că vreau să fac parte dintr-o echipă mai mare, cu impact în piață“, rememorează executivul francez. Așa a ajuns să lucreze pentru Reckitt Benkiser, pe achiziții, apoi au urmat producătorii Danone, Coca-Cola Hellenic și relocarea în estul Europei unde a învățat să gestioneze business și oameni din afara zonei sale de confort. Prima „oprire” a fost Rusia, despre care Batoux spune că i-a adus o experiență extraordinară. „Mi-a luat șase luni să mă adaptez, a fost dificil acest proces. Veneam de la Paris, unde lucrasem trei ani la sediul central al Danone. Totul era atât de diferit, însă în același timp realizezi că și rușii sunt oameni, au inimă și sentimente, și atunci are loc acomodarea”, mai spune Stephane Batoux. Din poziția de director operațional al Danone Rusia, el a fost responsabil de construirea unei fabrici la 40 de km de Moscova, având pe mână, în același timp, businessul francezilor din Ucraina. După un an, a propus boardului companiei să fie relocat la Kiev pentru a accelera lucrurile acolo. „Când am preluat businessul din Ucraina, cifra de afaceri era sub 10 milioane de euro, iar când am plecat, după trei ani, valoarea ajunsese la 75 mil. euro. În acel interval, am coordonat preluarea unei fabrici locale de lactate. Este important acest sentiment că ai lăsat ceva în urma ta”, subliniază managerul.

După Ucraina a urmat România, unde a venit pe funcția de Director General, într-o perioadă în care criza își arăta colții și pe piața locală. 2009 a fost un an cu o rată de creștere de 3% pentru Danone România, iar pentru 2010 Batoux și-a provocat echipa de vânzări să majoreze avansul la 10%, incentivarea fiind mutarea conferinței anuale de vânzări în afara țării. „Cifra a fost atinsă și astfel am plecat în Egipt cu peste 200 de oameni, am închiriat două avioane. A fost o experiență de neuitat. De altfel, pentru mine Danone a fost o companie fantastică, cu o echipă minunată”, afirmă acesta. Mai mult, acolo a învățat că o criză poate fi transformată într-o oportunitate, aceasta fiind una dintre lecțiile pe care Danone le păstrează în ADN-ul său. „Un exemplu este Argentina, o piață care a experimentat o criză foarte puternică la începutul anilor 1990. Danone a avut curajul să rămână acolo când toate companiile se retrăgeau din țara respectivă, decizie care le-a asigurat francezilor poziția de lider, cu o cotă de 80%”, detaliază Batoux.

În România, în plină criză economică, producătorul de lactate a decis să mizeze pe investiții, iar rezultatele i-au confirmat așteptările.

Schimbări conjuncturale

Apoi a venit momentul schimbării, deoarece boardul companiei avea în plan să-l trimită înapoi în Rusia, unde Danone tocmai făcuse o achiziție importantă, iar Stephane Batoux avea experiență în zona de M&A (mergers & acquisitions). „Având cele trei fete, am hotărât, împreună cu soția mea, că nu vom repeta experiența rusească. Ne-am adaptat o dată, aveam amintiri frumoase, însă să trecem din nou prin același proces de adaptare, am zis nu. Le-am spus celor de la Danone că vreau să mă întorc în vestul Europei, însă la momentul respectiv nu era niciun job disponibil în cadrul grupului. În același timp a apărut oportunitatea de a intra în echipa Coca-Cola HBC România, unde am stat timp de doi ani, până la jumătatea lui 2014, după care am bătut palma cu Raul Ciurtin de la Albalact (la acel moment, acționarul majoritar al companiei – n.r.)”, mai rememorează Batoux.

El a fost un om-cheie în echipa care a negociat vânzarea Albalact către grupul francez Lactalis – tranzacție despre care presa de business scrisese încă din 2010, însă care s-a oficializat în ianuarie 2016.

Businessul este despre încredere și viziune

Stephane Batoux definește businessul prin două cuvinte: încredere și viziune. Acestea l-au ghidat atunci când a ales să iasă din mediul corporatist, după aproximativ 24 de ani, pentru a intra într-un mediu antreprenorial. „Albalact a fost pentru mine, chiar dacă era o companie locală de mai mici dimensiuni, o experiență extraordinară. A fost o chimie fantastică între mine și Raul Ciurtin, bazată pe încredere. Am crescut prețul acțiunilor cu multiplu de 3, aceasta fiind una dintre realizările mele. Cei care au investit în Albalact au câștigat foarte mulți bani în perioada aceea. Tot în timpul mandatului meu, Albalact a devenit numărul 1 pe piața lactatelor”, afirmă executivul.

După tranzacția cu Lactalis, i s-a propus să rămână în companie și a acceptat, însă pentru scurt timp, deoarece mediul de lucru se schimbase destul de mult. La începutul lui 2017 a avut intenția de a încerca antreprenoriatul, fiind fascinat de acest segment, însă tocmai atunci a apărut oportunitatea de a lucra la Eti, unde atmosfera de lucru se apropie de cea din antreprenoriat, la fel cum s-a întâmplat și în cazul Albalact. „Antreprenoriatul va rămâne unul din visele pe care nu mi le-am îndeplinit. La fel ca visul de a deveni pilot, nerealizat din cauza unor probleme de vedere. Am reușit, în schimb, să îmi iau licența de pilot civil, am pilotat avioane ca hobby”, mai spune Stephane Batoux.

La Eti a ajuns prin intermediul Boston Consulting Group (BCG), firma de consultanță care a configurat strategia de internaționalizare a producătorului de dulciuri. „Aveau nevoie de cineva care să conducă acest proces de extindere pe piețe noi. Eram pe aeroportul din Cluj când am primit oferta din partea BCG pentru funcția de Head of International la Eti. M-au trimis în Turcia, la sediul central, unde l-am cunoscut pe proprietarul companiei. Este un vizionar, un om foarte inteligent. Apoi am vizitat cea mai mare fabrică din Turcia și am degustat produsele. De-a lungul timpului, lucrând în achiziții și operațional, am vizitat sute de fabrici în lume și, prin comparație, ceea ce a construit Eti în Turcia este impresionant, atât ca dimensiune, cât și ca standarde de calitate”, susține managerul.

Toate aceste prime impresii l-au determinat să accepte oferta Eti. În România, producătorul finalizase în 2013 o investiție uriașă la Craiova, în construcția unei fabrici. Piața locală are avantajul de a fi aproape de Turcia și o poartă de intrare în UE. „Centrul operațiunilor Eti este în România în prezent, dar nu va rămâne aici; atunci când vom face o achiziție în Europa, ne vom muta. Momentan, vreau să consolidez poziția Eti în zona Balcanilor și să construiesc două zone importante de business în România și Polonia”, detaliază Stephane Batoux. În total, Eti are șapte fabrici în Turcia și una în România.

Planuri de viitor

„Mă văd și în următoarea perioadă tot alături de Eti. Este un mediu competitiv, cu jucători cunoscuți și foarte bine organizați. Provocarea este diferită, însă am suficientă experiență pentru a concura cu marii jucători într-un mod eficient. O parte din cunoscuți mă consideră nebun, însă mie îmi place acest tip de «nebunie», mă definește”, susține executivul.

Stephane Batoux mai spune că, pentru el, încrederea pe care i-o acordă proprietarul Eti este o motivație foarte puternică. „Onestitatea, transparența, încrederea sunt esențiale pentru mine. Inspirația vine în special de la talentul de vizionar al unei persoane, care vede dincolo de ceea ce ești tu. Sunt genul de oameni cu care vreau sa lucrez, aceștia sunt liderii”, afirmă el. Întrebat despre stilul de management care îl caracterizează, Stephane Batoux spune că îi place să împărtășească valorile sale cu echipa și, în plus, foate importantă este puterea exemplului. „Mă definesc corectitudinea, mă implic atunci când este necesar”, completează acesta.

După aproape 10 ani petrecuți în România, executivul francez spune că Bucureștiul este un loc plăcut de trăit. Merge des cu motocicleta la birou și face sport pentru sănătatea fizică și mentală, o dată la două zile. Cât despre locurile frumoase din țară, Stephane Batoux menționează Delta Dunării și zonele de munte. Fiind un fan al schiului extrem, iarna și-ar dori să meargă mai mult în locuri izolate pentru a găsi trasee sălbatice, însă fiind adeptul asumării unui risc calculat, de multe ori refuză să meargă în locuri pe care le consideră primejdioase.

Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, Sales Director ETi European Food Industries, este un exemplu clar că ambiția poate construi un traseu profesional de succes și că...
Ambițiile unui manager ajuns de cealaltă parte a baricadei
Ambițiile unui manager ajuns de cealaltă parte a baricadei
După mai bine de 20 de ani petrecuți în mediul corporatist, lucrând pentru multinaționale aflate în poziții de lider de piață, Stephane...