CHEP, pionier în logistica circulară, menține creșterea anuală double digit pe fondul provocărilor din Supply Chain
În urmă cu zece ani, CHEP declanșa pe piața locală decuplarea primilor producători de la modelul liniar tradițional, acesta fiind pasul către economia circulară și către o schimbare amplă de mentalitate. Iar în acest moment, compania a ajuns la un ecosistem format din sute de companii care aplică soluțiile circulare CHEP în distribuție. Bilanțul celor 10 ani de activitate în România se vede în creșterea constantă a cererii, a numărului de clienți și a sectoarelor în care activează și prin creșterile anuale double digit, explică Gabriel Ivan, Country General Manager Romania & Bulgaria.
Cum a evoluat businessul CHEP pe piața locală în cei 10 ani de activitate?
Primii ani au fost o perioadă de pionierat, nu foarte simplă, în care a trebuit sa explicăm atuurile serviciului de reutilizare prin închiriere a paleților. Era un concept cu totul nou, care implica un proces de colaborare fără precedent între actorii lanțului logistic. Am început în 2011 cu o masă critică din care făceau parte principalele companii multinaționale din sectorul bunurilor de larg consum. Astăzi, colaborăm cu câteva sute de companii, pe lângă care deservim alte sute de clienți din Europa, care au relații comerciale cu România. Iar România se află de câțiva ani în topul creșterii la nivel regional, pentru că e o piață cu spațiu larg de creștere comparativ cu alte piețe din regiune. Infrastructura CHEP s-a dezvoltat, în consecință, de la primul centru service în 2011, la o rețea de centre de service cu acoperire națională, unde echipamentele noastre sunt inspectate, reparate și de unde le livrăm în supply chain-ul național. În 2021, am devenit carbon neutri în privința propriilor operațiuni, ceea ce ne dorim și pentru clienții și furnizorii noștri. Privim înainte cu optimism, spre un lanț de supply chain pozitiv, regenerativ.
Cum a evoluat portofoliul de clienți în cei zece ani? La ce număr ați ajuns pe piața locală de FMCG?
Numărul companiilor care au trecut la sistemul circular a crescut de la an la an, cu 50% chiar din 2019. Înainte de debutul pandemiei, lucram cu 200 de companii din FMCG, în acest moment, oferim servicii de pooling pentru un număr de peste 400 de companii, de la multinaţionale până la mici producători locali, implicit pentru furnizorii și partenerii lor comerciali. Pandemia a produs un declic, ceea ce a adus pentru noi efortul de a integra sustenabil în sistemul nostru circular noi clienți. Doar anul trecut, au trecut complet pe paleții albaștri companii importante precum Carpathian Springs și Abatorul Periş. Alți clienți existenți au migrat complet la CHEP. În general, deservim companii cu supply chain complex, costuri mari de distribuție și marje mici de profit, din piețe caracterizate de distribuția unui volum uriaș de mărfuri și ambalaje. Producătorii au cheltuieli foarte mari de recuperare a paleților din piață din cauza profilului de distribuție foarte fragmentat. Paletul albastru rezolvă această complexitate, fapt care explică creșterea cererii. De la debutul pandemiei, vedem tot mai multe companii interesate să obțină eficiențe de cost pe toată lungimea lanțului de distribuție și să le mențină.
Cât de importantă este colaborarea între jucătorii din FMCG pentru a realiza tranziția către o economie circulară?
Economia circulară e o economie colaborativă prin excelență. Am anticipat de mai mulți ani, bazându-ne pe insight-urile noastre, dar și pe factori obiectivi, că industria FMCG va fi tot mai interesată de economia circulară. Am intrat deja într-o nouă decadă, în care marile companii din producție și din Retail își asumă un angajament public spre practici sustenabile, derulează campanii de promovare a soluțiilor circulare și comunică mai mult ca oricând pe acest subiect.
Aveți o estimare privind economia pe care o face o companie care intră în sistemul circular de închiriere a paleților?
Din analizele noastre, o companie care trece pe paleții CHEP își poate scădea cheltuielile cu managementul acestora cu o medie de 20% după primul an de la conversia la sistemul nostru. În funcție de complexitatea lanțului logistic, vorbim despre economii anuale care pot ajunge la sute de mii de euro. Desigur că nivelul de reducere a costurilor depinde mult de specificul sectorului, dar și de eficiența sistemului logistic preexistent. Din momentul încheierii contractului, producătorul sau distribuitorul nu va mai avea cheltuieli de achiziție, depozitare, recuperare și reparații. Implicit, nu vor mai exista pierderi din deteriorarea produselor la transport, penalități din partea lanțurilor de retail, cheltuieli cu personalul, accidente operaționale. Sunt aspecte destul de greu de cuantificat intern, pe care echipa noastră e specializată să le identifice în etapa care precede relația contractuală, etapa de audit a lanțului de aprovizionare.
Pe lângă reducerea costurilor, care sunt principalele avantaje ale acestui sistem?
Ca proprietar permanent al paleţilor, preluăm managementul depozitării, colectării și reparațiilor paleților, dar şi munca administrativă de declarare a paleţilor puși pe piață și oferim beneficiul scutirii de contribuția la Fondul pentru mediu pe paleții CHEP puși pe piață. E un aspect specific sistemului nostru și un punct de interes în discuțiile din debutul fiecărei relații de colaborare. Pe lângă toate acestea, suntem un sistem sustenabil prin definiție. Un aspect caracteristic sistemului pe care îl operăm e proveniența lemnului echipamentelor de transport din păduri replantabile, gestionate durabil. Durata lungă de viață a unui palet CHEP din lemn reduce presiunea asupra resurselor naturale, iar fragmentele inutilizabile se transformă în biocarburant. În aceeași manieră centrată pe grija pentru natură, platformele pentru prezentare la raft sunt fabricate din plastic reciclat și nu devin niciodată deșeu. Toate economiile de mediu le sunt atribuite clienților. Pe lângă faptul că platformele noastre sunt sustenabile, avem o poziție unică și vizibilitate completă asupra lanțului de aprovizionare global, prin care putem oferi o scădere puternică a emisiilor prin optimizarea rutelor și evitarea kilometrilor fără încărcătură, dar și prin faptul că facilităm partajarea aceluiași camion între mai multe companii.
Dinspre ce segmente de piață înregistrați cea mai mare cerere?
În ultimii ani, avem o dinamică excelentă în sectorul de băuturi, dry food, fructe și legume. Sectorul cu cea mai mare creștere rămâne cel de băuturi, care are în continuare și cel mai mare potențial.
Care sunt oportunitățile de creștere identificate la nivelul pieței locale?
Oportunitățile noastre vin din provocările pieței. O mare provocare pentru companii a fost și rămâne presiunea pe cash flow din cauza fluctuațiilor de cerere. Am lucrat cu mulți producători aflați sub presiune în această perioadă, care au migrat la sistemul nostru pentru oportunitățile de optimizare din eliminarea investițiilor în depozite, echipamente de transport, în general, din renunțarea la active care implicau o serie de costuri ascunse. O altă oportunitate pentru noi, ce vine dintr-o provocare inevitabilă în sistem tradițional liniar, este faptul că o creștere a cererii de consum și preferința pentru comenzi online va crește exponențial amprenta de mediu a producătorilor, distribuitorilor și retailerilor. Noi îi putem ajuta să identifice rutele cele mai scurte, pe care pot partaja costurile de transport cu alte companii din industrie, într-un flux circular, cu cel mai mic impact posibil. Totodată, soluțiile digitale care permit monitorizarea stocurilor de marfă reprezintă încă o oportunitate de creștere pentru companie. Oferim vizibilitate superioară producătorilor și distribuitorilor cu care lucrăm, ceea ce poate fi de interes pentru noi segmente de clienți. Pentru anul viitor, vom menține ritmul de creștere double digit. Vom intra mai puternic pe anumite sectoare FMCG. Vedem sinergii și în colaborarea cu echipa din Bulgaria, având deja mulți clienți cu sediul central în România și cu operațiuni în piața vecină. E o oportunitate de a aduce beneficiile eficiențelor prin colaborarea între companii pe o piață cu un ritm mai lent de creștere, dar cu potențial. La nivelul pieței locale, nu ar fi o surpriză să vedem primele intenții de reașezare atât în anumite sectoare FMCG, cât și, probabil, în logistică. În retail vedem schimbări într-un orizont de cel mult cinci ani. Criza e o perioadă a consolidărilor, în care jucătorii mari vor câștiga și mai multă cotă de piață.
Ce estimări aveți pentru 2022?
Anticipăm o evoluție pozitivă a sectorului de servicii de închiriere a echipamentelor de transport, simultan cu scăderea interesului pieței pentru serviciile logistice tradiționale liniare. E un proces natural de evoluție pentru supply chain, pe măsură ce producătorii investesc tot mai mult în automatizare, dar și într-un context al lipsei sistemice de sustenabilitate economică și sustenabilitate naturală, climatică.
*Articol susținut de CHEP.