RVM Mobil, soluția RetuRO pentru impulsionarea colectării în zonele rurale
După ce în primii doi ani de funcționare Sistemul de Garanție-Returnare a dus la colectarea a peste șapte miliarde de ambalaje, iar ratele de colectare au rămas, în medie, de 80% după luna august din 2024, administratorul sistemului face eforturi să înroleze cât mai mulți retaileri independenți în SGR, în special pe cei din zonele rurale. Astfel, a fost dezvoltat proiectul-pilot RVM Mobil, cu ajutorul căruia sunt preluate ambalajele de la comercianții care fac colectare manuală, un program care acoperă acum zece județe. 
Chiar dacă România se numără printre țările cu cea mai rapidă adopție a Sistemului Garanție-Returnare, nouă din zece persoane declarând că participă la sistem, iar 77% îl susțin activ, potrivit studiului global Every Can Counts, există diferențe majore între retailul modern și cel independent și între urban și rural. De la momentul în care a fost implementat sistemul, pe 30 noiembrie 2023, administratorul SGR a colectat peste șapte miliarde de ambalaje din piață, 90% din acestea provenind din colectarea automată, prin RVM-uri.
„Pentru retaileri nu a fost deloc ușor să implementeze reglementările Sistemului Garanție-Returnare. Dacă pentru modern trade a fost mai ușor pentru că aveau experiența la nivel de grup, din alte piețe, nu înseamnă că a fost ușor să organizezi puncte de colectare, să achiziționezi echipamente, să le pui în funcțiune, să îți instruiești personalul, să adaptezi toate sistemele informatice. A fost un efort major făcut de acești comercianți pentru a putea respecta prevederile legislative legate de SGR, iar astăzi se vede în datele privind colectarea. 90% din ambalajele recuperate din piață provin din sistemul automat. Doar că noi trebuie să creștem cotele de colectare și acest lucru nu este posibil decât dacă reușim să includem cât mai mulți comercianți mici în sistem”, explică Radu Pascu, Commercial Manager RetuRO SGR.
De ce sunt cotele atât de scăzute în rândul comercianților mici? Prima problemă ține de costurile unui aparat de tip RVM, pe care aceștia nu le pot acoperi. A doua ține de cashflow și de disponibilitatea acestora de a returna garanția clienților, iar mai apoi să aștepte returnarea garanțiilor, plus tariful de gestionare din partea RetuRO.
„Din ce în ce mai mulți comercianți încep să capete încredere în sistem, să înțeleagă beneficiile acestuia. Și mă refer aici la comercianții mici și mijlocii care au început să vadă că, în lipsa colectării, riscă să piardă clienți. Oferirea serviciului de colectare a ambalajelor a ajuns să fie extrem de importantă pentru clienți”, susține Radu Pascu.
De altfel, patru din zece români declară că un proces de returnare mai rapid reprezintă principalul factor de motivație, în timp ce 38% își doresc puncte de colectare mai aproape sau mai ușor accesibile, pentru a putea recicla mai des, arată datele studiului global Every Can Counts. Cum se traduce acest lucru în rezultatele înregistrate de SGR? Numai în luna septembrie au fost colectate peste 507 milioane de ambalaje, reprezentând 94% din cantitatea pusă pe piață, procent similar celui din luna august potrivit datelor RetuRO. Iar în primele nouă luni din 2025, românii au returnat peste patru miliarde de ambalaje cu garanție. Aceste rezultate au făcut ca ratele de returnare pentru toate cele trei tipuri de materiale – PET, aluminiu și sticlă – să depășească, pentru a doua lună consecutiv, 90%. Însă chiar și cu aceste rezultate-record, colectarea în mediul rural este mult sub potențial.
Soluție pentru colectarea manuală inspirată din regiune
În momentul în care administratorul SGR a căutat exemple de bune practici pentru a impulsiona colectarea manuală și înrolarea unui număr cât mai mare a retailerilor din mediul rural în sistem, o soluție a venit de la țările din regiune. Cele care au implementat deja SGR folosesc pentru colectarea manuală o soluție mobilă, o mașină echipată cu un RVM de mari dimensiuni care merge la punctele de colectare manuală din mediul rural și ridică ambalajele, la plasarea unei comenzi din partea comercianților. Acest lucru duce la o viteză mult mai mare de colectare, dar și la o compactare mai bună a ambalajelor când vine vorba despre transport către centrele de sortare și numărare. În prezent, același sistem este testat și în România.
„Programul RVM Mobil, încă în faza de testare, este acum disponibil în zece județe din România. Este vorba despre Dolj, Olt, Dâmbovița, Prahova, Călărași, Ialomița, Vrancea, Bacău, Suceava și Botoșani. Această mașină echipată cu un RVM de mari dimensiuni preia ambalajele de la comercianții care fac colectare manuală într-un mod mai rapid, mai transparent. Ce contează însă este că, datorită acestui program, putem să oferim comercianților plata garanției într-un timp mai scurt decât în mod obișnuit. Acest aspect este extrem de important pentru retailerii mici pentru că una dintre barierele foarte mari pe care le au în implementarea SGR este impactul în cash flow. Dacă își recuperează garanția mai repede, sunt încurajați să colecteze mai mult”, consideră reprezentantul RetuRO SGR.
Cum funcționează programul de testare RVM Mobil? Primul pas pe care trebuie să îl facă micii comercianți din mediul rural este să se înscrie în sistemul garanție-returnare. Ulterior, să se înroleze în programul RVM Mobil, existând câte un număr de telefon dedicat fiecărui județ în parte. Apoi fac colectarea manuală, plasează o comandă de ridicare a ambalajelor în aplicația RetuRO, limita minimă fiind de trei saci, echipa mobilă merge și preia sacii, iar comerciantul primește un tichet de predare/primire pe care este trecut numărul exact de ambalaje, ID-ul punctului de colectare și valoarea totală a garanției, urmând ca plata să fie făcută în maximum șapte zile lucrătoare. Plata include atât valoarea garanției, cât și tariful de gestionare aferent colectării manuale.
RVM-ul Mobil nu este singura soluție luată în calcul de administratorul SGR pentru atragerea comercianților din mediul rural în sistem. Reprezentanții RetuRO poartă discuții cu administrațiile locale pentru a reuși să organizeze un punct de colectare a ambalajelor până și în cele mai izolate zone.
„Lucrăm foarte mult cu primăriile locale, în special din zona rurală. Am discutat foarte mult cu Unitățile Administrativ Teritoriale despre soluții prin care își pot uni forțele cu acei comercianți mai mici din zona lor, astfel încât să devină puncte de colectare. Ne dorim să oferim posibilitatea consumatorului din orice sat, din orice cătun din această țară, să aibă un punct de colectare cât mai aproape de el. Proiectul acesta se dezvoltă constant, avem din ce în ce mai multe UAT-uri care fac asocieri cu comercianții mici și își deschid puncte de colectare. Totodată, analizăm atent și cât de eficientă este soluția de RVM Mobil. Dacă va fi de succes, o vom scala, vom crește numărul de mașini și vom avea o acoperire mai bună la nivel național”, a concluzionat Radu Pascu.








