Uwe-Jens Karl, Fuchs Condimente: Digitalizarea, o sursă obligatorie pentru eficientizarea proceselor de business
În industria FMCG, digitalizarea și-a lăsat cea mai adâncă amprentă prin comerțul online, care este un canal de vânzări emergent la noi, cu creșteri procentuale susținute double-digit, a precizat Uwe-Jens Karl, Managing Director Fuchs Condimente, într-un interviu acordat în numărul aniversar Progresiv 25 de ani.
#TendințeleUltimilor25DeAni
Dacă ne raportăm la ultimii 25 de ani, industria bunurilor de larg consum poate fi privită ca un mix între continuitate, diversificare și disruptivitate într-un cadru economic globalizat. Diversificările au avut loc în categoria produselor alimentare. Luăm ca exemplu berea, care prezintă astăzi o varietate ca niciodată până acum și cea artizanală. Sortimentele de panificație, lactate și mezeluri, apele minerale și băuturile răcoritoare, da, și condimentele se prezintă la raft astăzi într-o diversitate necunoscută anterior. Mai sunt alte trenduri importante care au început să se accentueze în ultimii ani – individualizarea (customizarea), deci influența directă a cumpărătorului asupra formei finale a unui produs. Și, nu în ultimul rând, sustenabilitatea și responsabilitatea care au început să se manifeste în mod masiv atât în cerințele legale către producători, cât și în exigențele consumatorilor către calitatea produselor. Globalizarea a monopolizat aproape toată categoria FMCG în mâinile producătorilor chinezi și asiatici, punându-ne pe noi, europenii, într-o dependență fantastică din punctul de vedere al lanțului de aprovizionare.
#DigitalizareȘiNoiConcepte
Digitalizarea este rezultatul evoluției tehnologice și o vedem ca pe o sursă obligatorie pentru eficientizarea proceselor de business. Uneori, chiar stă la baza dezvoltării unor noi concepte și servicii. Digitalizarea ne-a permis să lansăm conceptul nostru DoYourSpice, prin care consumatorul final poate să-și creeze mixuri de condimente personalizate cu o aplicație de smartphone. În industria FMCG, digitalizarea și-a lăsat cea mai adâncă amprentă prin comerțul online, care este un canal de vânzări emergent, la noi, cu creșteri procentuale susținute double-digit.
#Trenduri
Focusul meu sunt produsele alimentare și categoria „Herbs & Spices”, iar orizontul meu de timp este mai lung, zece ani. Cam aceasta este perioada în care trendurile se consolidează / se afirmă sau nu. În top 10 al meu, personal, intră: aprovizionarea responsabilă, sustenabilitatea, transparența și nutriția sănătoasă, livrarea la domiciliu, comerțul online, individualizarea, experiența culinară globală, shopping ca o experiență ambientală, scăderea loialității față de branduri, Generația Z.
#EsențaCumpărătorului
„Cumpărătorul” nu există ca un tipar uniform, monolit. Dacă în comunicarea clasică focusul încă era pe produs sau brand, marketingul contemporan pune accentul pe nevoile diferite ale unor cumpărători diferiți. Conceptul din spate este acela de „Segmentare-Targetare-Poziționare” (STP) și presupune o categorizare atentă a tiparelor de cumpărători în ceea ce se numește astăzi „Milieus” și „Buyer Personas”, deci oameni marcați printr-un stil de viață, interese și nevoi foarte individuale și distincte. Ca rezultat, cumpărătorii sunt o categorie fragmentată și inovațiile, ca să motiveze decizia lor de cumpărare, sunt chemate să nimerească specificul lor. Concret, pentru categoria noastră de verdețuri și condimente, această segmentare o fac eu în „food enthusiasts and gourmet cooks”, „cultural explorers”, „health-conscious consumers”, „busy professionals and families” și „eco-conscious consumers”. Pentru fiecare segment definim „buyer personas” distincte care parcurg călătoria lor foarte specifică până la actul de cumpărare.
#CuvinteCheiePentruFMCG
Consolidare modern trade, transformare traditional trade (independent spre dependent), creștere private label, dominanța importului, formate noi de retail (convenience, automatizate).



