Rottaprint: Cum arată nevoile producătorilor și care sunt tendințele în materie de etichete în 2024
Brandurile și-au concentrat eforturile pe reducerea costurilor, în contextul creșterii prețurilor pentru materiile prime și utilități, dar și pe impactul materialelor folosite asupra mediului. Drept urmare, au fost domenii care și-au diminuat producția de etichete și ambalaje în primele șase luni ale anului. La polul opus se află cererea venită din zona de retail modern, care plusează în continuare pe categoria de marcă privată. Cum arată nevoile producătorilor și care sunt tendințele în materie de etichete au explicat pentru Progresiv reprezentanții Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică 100% locală.
Cu o experiență de 33 de ani pe piața locală, Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică 100% locală, a analizat principalele tendințe și direcții ale industriei de profil din ultimul an, bazate pe nevoile clienților. Aceștia își doresc o mai mare stabilitate a prețurilor cu materia primă și, astfel, focusul principal este pe reducerea costurilor, în detrimentul promoțiilor sau dezvoltării de noi produse. Prețurile pentru materia primă sunt pe o tendință ușor crescătoare, dar cele de la raft nu se pot mări în același timp, deoarece piața nu permite, iar concurența este foarte mare în segmentul produselor FMCG. Astfel, se impune o presiune mai mare pe furnizori. Cu toate acesta, prețurile încep să se stabilizeze, astfel, cel puțin în prima parte a lui 2024, piața a fost mai stabilă comparat cu 2023, consideră reprezentanții Rottaprint.
„În industriile food (precum preparatele din carne și lactate), cosmetică și băuturi alcoolice se resimte o scădere a consumului, iar ceea ce am observat noi, fiind prezenți pe mai multe piețe, este că în industria alimentară din Ungaria și Germania se resimte un declin mai mare de volume decât în România. Pe de altă parte, pentru că mărcile proprii ale retailerilor câștigă tot mai mult teren, tot pe fondul unei puteri de cumpărare mai mici, aici se resimte o cerere mai mare de etichete și ambalaje, în special pentru lactate. O altă excepție vine din zona de suplimente alimentare. Și aici a crescut cererea de soluții și etichete deosebite, complexe, care nu doar pun în valoare produsul și sunt foarte greu de contrafăcut, pentru a proteja produsul”, explică reprezentanții Rottaprint.
În cazul soluțiilor Rottaprint, compania înregistrează, în continuare, un interes crescut atât din partea brandurilor, cât și din partea lanțurilor de retail pentru soluții sustenabile. De exemplu, clienții sunt interesați de soluții prin care pot să ajungă la monomaterial pentru ambalaj – ambalaj realizat din același material, indiferent din cate componente este realizat (top foil, caserola termoformabilă, etichetă) sau o altă soluție poate fi ca eticheta să fie ușor detașabilă și să nu împiedice reciclarea ambalajului.
Investiții în eficiența proceselor de producție, impact redus asupra mediului și tehnici de înnobilare
De la începutul anului 2023, Rottaprint a avut ca obiectiv creșterea competitivității și reducerea impactului asupra mediului a produselor din portofoliu, bazate pe tehnologii aliniate principiilor sustenabilității. Astfel, compania a introdus în portofoliu și o nouă tehnologie de tipar numită digital inkjet, care reduce timpul de setare, economisește cerneala cu până la 12% și minimizează energia și materialele folosite în procesul de producție.
„Industria alimentară este principalul domeniu pentru care Rottaprint produce etichete și ambalaje, unde avem cel mai important know how, și ne referim la tot ce înseamnă industrie alimentară, cu toate subramurile ei, de la lactate, la carne, dulciuri sau băuturi răcoritoare. Iar aici se remarcă etichetele înnobilate, în special pentru preparate din carne și lactate. Dacă acum nouă – zece ani era o excepție să vezi produse alimentare înnobilate, acum partea de produse exclusiviste a câștigat spațiu la raft. În plus, am început să producem tot mai multe etichete și ambalaje pentru branduri din industria suplimentelor alimentare, care au un anumit specific. Cel mai important, acestea au nevoie de soluții pentru a preveni contrafacerea produselor care, pe lângă faptul că aduc pierderi producătorilor, dăunează sănătății consumatorilor, pot fi ineficiente sau chiar periculoase pentru aceștia. Printre soluțiile pe care clienții le-au ales până acum se numără codurile alfanumerice variabile unice, combinate cu cerneluri răzuibile. Descoperi codul și verifici dacă produsul este autentic sau nu”, explică reprezentanții Rottaprint.
Totodată, produsele din industria de suplimente alimentare necesită tehnici de înnobilare speciale, cum sunt foliile soft touch, folio, lăcuire selectivă, lac volumetric, înnobilare cu folie antiscratch care, pe lângă efectul funcțional de anti zgâriere al etichetei, are și un efect mat. În plus, o soluție potrivită industriei sunt și etichetele multipagină care au un rol funcțional de a oferi mai mult spațiu pentru expunerea ingredientelor, în mai multe limbi, astfel pot fi optimizate costurile prin folosirea aceleiași etichete indiferent de țara în care va fi distribuit produsul. Și în cazul etichetelor multipagină, pentru că vorbim de etichete complexe, rolul acestora este să îndeplinească cu succes rolul decorativ și cel al funcționalității. De asemenea, industria cosmeticelor se remarcă prin folosirea mai multor soluții înnobilate, de exemplu pentru a imita anumite senzații cum ar fi textura pielii.
Rottaprint este cea mai mare tipografie flexografică românească producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile de pe piața locală. Cu o experiență de peste 33 de ani, compania cu sediul în Apahida, jud. Cluj, deține în prezent 2 centre logistice în România: Brașov și Ilfov și 2 centre logistice în Ungaria și Germania. În 2023, Rottaprint a livrat produse în 14 țări din Europa, SUA și Asia.
*Articol susținut de Rottaprint.