Mihai Voicu, Bergenbier: Backgroundul meu de vânzări mă face să nu fiu un lider clasic
Mihai Voicu a preluat poziția de General Manager al Bergenbier aproape simultan cu izbucnirea pandemiei de coronavirus în România, adică în luna martie a acestui an. La multiplele provocări din industria berii s-a mai adăugat astfel încă una, pe care el este sigur că o va depăși cu succes.
Nimic din compania Bergenbier nu este nou pentru Mihai Voicu. Aniversează în 2020 fix zece ani de când s-a alăturat producătorului de bere, ca Modern Trade Sales Director. A avansat apoi, pe poziția de Sales Director, pentru ca în 2019 să preia conducerea companiei soră din Bulgaria, Kamenitza Brewery, deținută, ca și Bergenbier, de grupul american Molson Coors.
După un an de navetă în Bulgaria, în urma unor schimbări la nivel de structură globală, Mihai Voicu a revenit în compania din România, de data asta la conducerea ei.
Cu 650 de angajați și o cifră de afaceri de 644,5 milioane de lei în 2018, Bergenbier SA este al treilea cel mai mare jucător pe piața locală a berii, după Ursus Breweries și Heineken. „La Bergenbier am reușit să construiesc o echipă solidă, experimentată, în cadrul căreia s-a creat o atmosferă de lucru ca între prieteni, atmosferă pe care nu o găsești în multe companii.
Este un nou inceput pentru fiecare dintre noi și de aceea ne dorim să găsim împreună cât mai multe oportunități, să ne unim forțele, să ne dezvoltăm pentru a deveni prima alegere pentru clienții și consumatorii noștri”, spune Mihai Voicu, precizând că industria berii este foarte activă și are foarte multe provocări față de industria în care a activat anterior, cea a produselor cosmetice.
Mai exact, el definește industria berii ca fiind extrem de competitivă, riguroasă și corectă, definită într-adevăr de o sezonalitate puternică, dar în același timp deloc plictisitoare, dinamică și mereu vie.
Criza schimbă planurile
„Revenirea mea aici concide cu debutul pandemiei, motiv pentru care planurile pe care le aveam în minte, atât la nivel comercial, cât și la nivel de structură de organizație, s-au schimbat radical”, spune Mihai Voicu. El detaliază că a trebuit să ia măsuri rapide în acest sens, grija față de angajați devenind principala sa prioritate.
Apoi, s-a concentrat pe respectarea planurilor de business, asigurându-se că nu sunt afectate sub nicio formă angajamentele deja luate față de partenerii din comerț. Și nu în ultimul rând, directorul general a avut grijă de cei 40 de distribuitori Bergenbier și le-a oferit suport în zona financiară, dar și în zona de know-how, pentru a se asigura că post-criză compania va avea în continuare parteneri pe care să se bazeze.
„Închiderea canalului on-trade a avut un impact major, care se va vedea în business. Dar dacă tragem linie in acest moment al crizei COVID-19, pot să spun că, din perspectiva unui lider de organizație, sunt fericit: toți oamenii sunt sănătoși, nu am avut niciun caz de îmbolnăvire, am rămas în echipă completă și nu am avut sincope în producție sau livrări”, spune Mihai Voicu. El consideră că acesta a fost cel mai bun moment pentru echipa Bergenbier să arate că nu s-a schimbat și că, în continuare, are prietenia în ADN-ul organizației.
„A fost o perioadă în care am fost extrem aproape de partenerii noștri, de oamenii noștri, o perioadă în urma căreia pot spune cu mândrie că suntem o adevarată familie – familia Bergenbier.” Un exercițiu scump, dar care a reamintit tuturor de lucrurile care contează.
„Backgroundul meu de vânzări mă face să nu fiu un lider clasic. Nu spun neapărat că urăsc ședințele, pentru că ele fac parte din planificarea activității, dar prefer să fiu printre oameni, printre clienți, în fabrică, pe rutele de vânzări, oriunde este nevoie de mine”, mărturisește Mihai Voicu.
El crede că, mai ales în acest context de criză, orice lider trebuie să simtă pulsul organizației. Criza a resetat puțin lucrurile, dar principala prioritate a Bergenbier a fost și va fi grija față de oameni. Comunicarea permanentă cu angajații și partenerii este singura modalitate prin care un manager poate înțelege cum să adapteze businessul la nevoile clienților și angajaților. Managerul recunoaște că îi place să fie în linia întâi. „Evident că îmi doresc să am lucrurile sub control, dar prefer stilul consultativ. Evit zona de micromanagement, deoarece am încredere în echipa mea”, afirmă Mihai Voicu.
El își încurajează colegii să fie deschiși, pozitivi, și afirmă că nu are un birou al său și nici nu va avea. În trecut, precizează el, exista în sediul companiei o zonă dedicată directorilor, dar în viitorul apropiat această zonă va dispărea din configurația sediului.
Fiecare om este unic
Deși lui Mihai îi raportează direct 10 colegi, el știe numele mic al tuturor celor de la sediu, din vânzări și, în mare parte, al celor din fabrică. Și nu știe doar numele, le știe pasiunile, familia, modul în care gândesc, ce nemulțumiri sau bucurii au, lucruri pe care le consideră normale pentru un lider de echipă. „Cel mai mult apreciez la un coleg care intră în echipă sa aibă o atitudine proactivă, deschidere pentru schimbare și o gândire pozitivă. Nu fac rabat de la niciunul din aceste trei criterii. Tot ce s-a întâmplat bun în Bergenbier s-a întâmplat datorită oamenilor”, spune Mihai Voicu.
Filosofia după care și-a construit echipele este să aibă lângă el oameni cu calități diferite, caractere unice, capabilități diferite, care să poată să facă echipă împreună și din care a reușit să scoată tot ce a fost mai bun.
Ușurința naturală în interacțiunea cu oamenii l-a ajutat mereu în carieră. Deși a studiat Dreptul, Mihai Voicu a debutat în carieră ca agent de vânzări pentru o companie multinațională de cosmetice în 1999. „Cred că fac parte din prima generație de agenți de vânzări din România. Îmi place mult să lucrez cu oamenii, îmi place competiția, iar zona de vânzări a fost zona în care m-am simțit cel mai bine”, spune Mihai Voicu.
MBA, un salt în carieră
În 2018 Mihai Voicu a absolvit un Executive MBA la Tiffin University, experiență care a însemnat un salt major. Motivația de a urma EMBA-ul este legată de ceea ce considera a fi una din principalele provocări în cariera sa. Pentru el, această provocare a fost depășirea unei stări de confort instalate la un moment dat, când credea că participase la toate trainingurile din lume, că a învățat tot ce se putea învăța și că succesul era garantat.
Prioritățile pentru restul lunilor rămase din 2020 sunt readucerea pe linia de plutire a segmentului on-trade, dar și redefinirea modelului de business al Bergenbier. „Trebuie să vedem dacă va fi nevoie de o reorganizare la nivelul structurilor asociate canalelor de vânzare, pentru a răspunde cât mai bine nevoilor actuale din piață. A doua parte a anului va avea un focus major pe recuperarea a ceea ce s-a pierdut în al doilea trimestru. În rest, nu ne schimbăm strategia stabilită la începutul anului, vom continua să investim în cei trei piloni importanți - oameni, branduri și parteneriate”, afirmă directorul Bergenbier. El mai spune că, indiferent dacă va veni sau nu un al doilea val al pandemiei, Bergenbier are temele făcute.
Mihai Voicu nu își dorește să facă previziuni despre viitorul industriei de bere în 5 ani, însă știe cu certitudine unde va fi el. Contractul său de management are o perioadă inițială de patru ani, dar chiar și după acești ani, Mihai se vede în continuare în Bergenbier.
„Sunt fidel acestei companii pentru că mă regăsesc din perspectiva viziunii de business, îmi place atmosfera și modul de lucru și mai ales apreciez oamenii și echipa cu care lucrez”, spune el. Și, bineînțeles, iubește berea.