Incursiune în bucătăria celei mai mari fabrici locale de dulciuri

În era automatizării, creșterea sănătoasă a unui business de producție se leagă în mod direct de eficientizarea proceselor și flexibilitate. Lucrurile devin cu adevărat interesante atunci când vezi efectiv cum se transpune în practică acest principiu și cu ce provocări vine. Și mai interesant este dacă vorbim despre cel mai mare producător de dulciuri din România și de o investiție de peste 40 mil. euro. Incursiune în bucătăria celei mai mari fabrici locale de dulciuri

Ufuk Narli, Directorul Tehnic al fabricii ETi Craiova (Foto jos - stânga), definește flexibilitatea producției prin adaptarea rapidă la diversele nevoi apărute și capacitatea de a face schimbări rapide. „Obișnuim să diminuăm continuu timpii în care modificăm setările liniilor de producție dintre momentul în care se produce un anumit produs și un altul pe aceeași linie. Uneori suntem ca într-un pit stop de Formula 1”, sintetizează managerul, referindu-se la faptul că de pe o linie ies până la patru produse diferite, iar pregătirea unui echipament pentru trecerea de la un produs la altul se face de multe ori contra cronometru.

Fabrica, inaugurată în luna mai 2016, are momentan trei linii operaționale pe care se produc 6 branduri, precum deja celebrii biscuiți cu bezea moale ETi Puf, clasicii Petit Beurre, cei umpluți cu cremă de ciocolată, Kombo, biscuiții digestivi Whola sau sticksurile sărate și cu arome Crax - în total fiind fabricate la Craiova 87 de SKU-uri, distribuite la nivel național și internațional. Liniile sunt aproape complet automatizate - singurul moment în care intervin angajații fiind la final, în etapa de ambalare.

bisc rotunzi-eti-02

Eficientizarea este cuvântul care apare cel mai des în discursul directorului fabricii ETi Craiova. Chiar de la intrarea în locație, pe toată lungimea peretelui de 250 de metri care te duce dintr-un capăt în altul al unității de producție, pe niște panouri mari sunt prezentate sumar procesele aplicate de Total Productivity Management, sunt enumerate, de asemenea, principalele surse de pierderi pe liniile de producție și sunt expuse certificările de calitate obținute de-a lungul timpului, cea mai importantă fiind British Retail Consortium Global Standards (BRC Certification). Unul dintre secretele performanței ridicate a fabricii este integrarea pe verticală - peste jumătate din echipamentele instalate la Craiova sunt fabricate de ETi Machinery, o companie din cadrul grupului care produce utilaje speciale pentru fabricile ETi, în felul acesta creându-se o reală diferențiere a produselor ETi.

Produse precum Dare, Wanted sau Milk Burger, fabricate în Turcia, sunt exemple de inovații aduse în piață de ETi, inclusiv în România. Dare se diferențiază în categoria vizată prin gust, batonul fiind realizat din napolitană bogată în ciocolată cu gust intens, într-un înveliș de ciocolată amăruie. La rândul său, batonul Wanted se diferențiază în aceeași categorie prin textura sa specială și prin combinații suprinzătoare de ingrediente, iar Milk Burger are o formă unică, atrăgătoare pentru cei mici, conținând si ingrediente sănătoase, fără conservanți sau coloranți chimici.

De ce a ales ETi Craiova

Grupul ETi a ales parcul industrial din Craiova ca locație pentru prima sa fabrică din afara Turciei, țara de origine. Construită de la zero pe un teren de 76.800 metri pătrați, unitatea a fost inaugurată oficial în luna mai 2016, iar în prezent are 320 de angajați și o capacitate maximă de 26.000 de tone pe an, dacă se lucrează la foc continuu, 7 zile pe săptămână, 24 de ore pe zi. Acesta este pariul ETi pe internaționalizarea businessului, în condițiile în care fabrica livrează dulciuri și snackuri sărate în 14 țări, România fiind abia pe locul 4 în clasamentul piețelor aprovizionate de la Craiova.

În 2012, când au decis să deschidă prima fabrică din afara Turciei, acționarii ETi au luat în calcul 10 țări, iar în România au fost analizate aproximativ 20 de locații. “Autoritățile din județul Dolj ne-au primit cu brațele deschise, ne-au pus la dispoziție terenul din parcul industrial din Ghercești, pe care l-am concesionat pe 75 de ani, precum și spațiul necesar pentru birourile pentru personalul administrativ. Și ajutorul de stat obținut pe proiectul de construcție a fabricii (6 mil. euro - n.r.) a fost o motivație destul de bună pentru alegerea Craiovei ca locație de producție”, povestește Alp Erk (Foto jos - dreapta), membru în boardul de conducere al ETi European Food Industries S.A. și unul dintre managerii implicați de la început în acest proiect.

231-puf-eti-01 (1)

El mai spune că una dintre temerile cu care au plecat la drum a fost birocrația din România, deoarece mulți investitori străini se plâng de acest lucru, însă în realitate, aceasta nu a fost o dificultate majoră. „Noi aveam experiența Turciei unde birocrația este chiar mai mare, astfel că, pe o scară de la 1 la 10, aș da nota 7 României la acest capitol”, completează Alp Erk.

Întrebat care sunt planurile concrete de dezvoltare a fabricii din Craiova, reprezentantul grupului spune că, în funcție de cererea primită din piață, ETi ar putea extinde capacitatea unității până la triplarea acesteia, terenul concesionat în parcul industrial Ghercești făcând posibil acest lucru. De la inaugurare și până în prezent, fabrica ETI Craiova a ajuns la o producție anuală de 13.000 de tone.

Până la finalul lui 2019, producătorul și-a propus să instaleze aici o nouă linie, pentru extinderea portofoliului de produse.

Cine este ETI

Grupul turc ETi, cu vânzări nete de peste 500 milioane de euro în 2017, se află în prezent în top 30 corporații din industria alimentară din Turcia. Businessul a fost înființat în 1961 de către Firuz Kanatli, antreprenor de origine turcă școlit în Elveția care a vrut să ducă la un alt nivel afacerea familiei sale din industria de morărit, investind într-o fabrică de biscuiți. ETi este și astăzi o afacere de familie, însă cu o prezență puternică la nivel global, în 40 de piețe, ceea ce i-a permis să-și dezvolte capacitatea de producție până la 350.000 de tone pe an. Portofoliul său de produse cuprinde în prezent circa 300 de SKU-uri, topul vânzărilor la nivel internațional fiind format din Puf, Wanted, Dare și Milk Burger.

În România, brandurile companiei se bucură de o conexiune emoțională destul de puternică cu consumatorii locali, în special cu cei din generația Millennials, datorită faptului că ETi Puf este distribuit pe piață încă de la începutul anilor ‘90. Sunt și alte branduri pe care compania le avea în portofoliul local în acea perioadă, despre care reprezentanții producătorului spun că urmează să fie relansate.

231-directori-eti-01 (2)
ETi Milk Burger aduce copiii mai aproape de cărți cu ajutorul lui Fram Ursul Polar
ETi Milk Burger aduce copiii mai aproape de cărți cu ajutorul lui Fram Ursul Polar
Un parteneriat de poveste aduce împreună două branduri deopotrivă iubite de copii: ETi Milk Burger, gustarea favorită a micuților dornici de...
Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, managerul care pariază pe demnitate în business
Adriana Dereli, Sales Director ETi European Food Industries, este un exemplu clar că ambiția poate construi un traseu profesional de succes și că...
Stephane Batoux, numit la conducerea operațiunilor ETi la nivel global
Stephane Batoux, numit la conducerea operațiunilor ETi la nivel global
Stephane Batoux, executiv cu peste 20 de ani de experiență în industria FMCG, a fost promovat în poziția de Global CEO al producătorului de...
Beatrice Chiș, promovată la nivel de grup în cadrul Eti
Beatrice Chiș, promovată la nivel de grup în cadrul Eti
Beatrice Chiș, managerul care a ocupat poziția de director de marketing al producătorului de dulciuri Eti pe plan local în ultimul an, a fost...