Ileana Dumitru, BAT: Rețelele de contrabandă nu țin seama nici de standarde de calitate, nici de buletin

România se numără printre primele țări din UE care au implementat o interdicție asupra vânzării către minori a tuturor formelor de produse care conțin tutun și nicotină, inclusiv a țigaretelor electronice fără nicotină. Industria de profil se confruntă cu o creștere a pieței ilicite, cu impact asupra economiei și asupra comunității, ceea ce determină eforturi sporite din partea producătorilor și retailerilor pentru a minimiza efectele acestui fenomen, susține Ileana Dumitru, Director Afaceri Externe al Ariei Europa de Sud-Est BAT. Ileana Dumitru, BAT

Care au fost cele mai importante provocări cu care v-ați confruntat în ultimii ani în ceea ce privește accesul minorilor la produsele cu nicotină?

BAT este o companie lider în domeniul bunurilor de larg consum, iar scopul nostru este să contribuim la un viitor mai bun – A Better Tomorrow™ – prin intermediul unei lumi fără fum, ceea ce presupune încurajarea fumătorilor adulți să treacă de la țigări la alternative care nu implică ardere, devenind o afacere bazată predominant pe produse fără fum până în 2035. Este un obiectiv realizabil, care necesită însă două premise importante: în primul rând, este nevoie ca fumătorii adulți să aibă acces la informații corecte și la noile categorii de produse cu risc redus*; în al doilea rând, este nevoie de o reglementare clară și proporționată și de aplicarea corectă a cadrului legal, pentru a preveni consecințe nedorite precum creșterea prezenței în piață a produselor ilicite și neconforme sau accesul minorilor la produse cu nicotină.

Cred că nicio companie serioasă și sustenabilă nu își poate permite să ignore responsabilitatea și integritatea în practicile comerciale, iar pentru noi prevenirea accesului minorilor la produse cu nicotină rămâne o prioritate. Ne confruntăm cu creșterea pieței ilicite de țigarete, în contextul în care România are peste 2.000 de km de graniță cu state non-UE, unde prețul țigaretelor poate fi de până la trei ori mai mic. Contrabanda și contrafacerea cu produse din tutun rămân o problemă gravă pentru comunități și economie, mai ales în zonele de graniță: dacă zona București-Ilfov are un PIB pe cap de locuitor la 164% din media UE în 2023, nord-estul României înregistrează doar 46% din media UE, ceea ce o face regiunea cel mai puțin dezvoltată. Iar rețelele de contrabandă nu țin seama nici de standarde de calitate, nici de buletin în comercializarea produselor lor.

Ce măsuri ați luat pentru a limita accesul minorilor la produsele cu nicotină?

BAT

Un comportament lipsit de etică poate afecta în mod foarte serios afacerea, reputația și încrederea consumatorilor noștri. De aceea, avem un set foarte clar de principii și politici globale, adoptate cu strictețe și la nivel local.

Anual derulăm campanii de informare și instruire a partenerilor comerciali cu privire la cadrul legal care interzice accesul minorilor la produse cu nicotină. Inițiativa BAT se desfășoară la nivel național în aproximativ 32.000 de magazine partenere, iar de anul trecut include și un modul de comunicare amplă, în zonele publice dedicate afișajului stradal din centrul Bucureștiului, dar și în presă. Campania se derulează în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, a cărei inițiative privind obligativitatea prezentării buletinului la achiziția produselor din tutun și nicotină a fost salutată de industrie ca o formă de normalitate.

România se numără printre primele țări din Uniunea Europeană care au implementat deja o interdicție asupra vânzării către minori a tuturor formelor de produse care conțin tutun și nicotină, inclusiv a țigaretelor electronice fără nicotină. În acest context, credem că este datoria fiecărui actor cu rol în procesul de comercializare să conștientizeze necesitatea prevenirii accesului minorilor la produse cu nicotină și să respecte cu strictețe cadrul legal existent, suficient de comprehensiv pentru a acoperi toate produsele disponibile la acest moment pe piață.

Cum arată colaborarea cu retailerii pe zona limitării accesului minorilor la aceste produse?

Industria tutunului este foarte strict reglementată și avem nevoie de aplicarea riguroasă a acestor prevederi, pentru a limita accesul produselor neconforme care pot prejudicia atât siguranța consumatorilor, cât și reputația categoriei și a industriei legitime. În același timp, reglementările disproporționate sau excesiv de restrictive riscă să limiteze accesul consumatorilor adulți care caută alternative cu risc redus* la fumat, fundamentate științific. Când fumătorii adulți nu pot accesa informații exacte sau produsele conforme existente pe piață, se vor orienta către piața ilicită, unde produsele nu sunt testate și protecția consumatorilor lipsește. De aceea, este critic să beneficiem de o abordare echilibrată, bazată pe dovezi, care să protejeze minorii, să asigure conformitatea produselor și să mențină accesul consumatorilor adulți la opțiuni de reducere a riscurilor. Rolul partenerilor noștri comerciali este esențial în acest demers. Ei acționează ca primă linie de responsabilizare pentru prevenirea accesului minorilor la produse cu nicotină, de aceea organizăm constant sesiuni de informare și de instruire în magazine, module digitale și programe de certificare pentru a îndeplini așteptările de conformitate și pentru a consolida sentimentul comun de responsabilitate în întregul lanț de aprovizionare.

BAT campanie

Cum îi susțineți pe retaileri în acest demers? Cu ce dificultăți vă confruntați în gestionarea fenomenului în zona urbană versus zona rurală?

Standardele noastre sunt aceleași indiferent de contextul geografic sau socioeconomic, legislația este, de asemenea, aceeași și ne așteptăm ca toți partenerii noștri comerciali, indiferent de aria de localizare, să respecte aceste prevederi întocmai și să adere la standarde stricte de responsabilitate și integritate.

Cred că provocările vin mai degrabă din zona pieței ilicite, care afectează în special comunitățile de graniță, indiferent că vorbim de rural sau urban. La începutul anului, studiul Novel a evidențiat ca principale surse ale pieței negre din România produsele destinate magazinelor duty free – 35,2% și produse provenite din Bulgaria – 32%. Creșterile repetate ale nivelului de taxare, corelate cu scăderea puterii de cumpărare comparativ cu țările vecine precum Bulgaria, alimentează interesul tot mai mare al consumatorilor pentru produse mai ieftine disponibile pe piața ilicită. Aceste produse fie sunt contrafăcute, fie nu sunt supuse taxării în România, ceea ce afectează atât mediul de afaceri legitim, veniturile colectate la bugetul de stat, cât și siguranța consumatorilor.

Care credeți că va fi impactul noilor măsuri fiscale asupra industriei tutunului și implicit a consumului de țigarete? Ce trenduri de consum vor genera în perioada următoare?

Un nivel ridicat al taxării în raport cu puterea de cumpărare stimulează interesul pentru produsele disponibile pe piața neagră. În cele mai multe cazuri, acestea sunt contrafăcute și nu respectă standardele esențiale de siguranță privind producția, depozitarea sau manipularea. În plus, punctele de vânzare a produselor ilicite din tutun nu aplică reglementările impuse pe piața legală, precum obligativitatea verificării vârstei minime necesare pentru achiziția produselor din tutun. În acest context, contrabanda este favorizată mai ales în țări precum România, unde proximitatea față de state non-UE sau cu niveluri de taxare mai reduse conduce la diferențe de preț de până la trei ori mai mici.

Impactul comerțului ilicit este sever și afectează întreaga societate, de la economie până la comunitățile locale. Din perspectivă economică, pierderile cauzate de traficul ilicit prin necolectarea taxelor și accizelor se traduc în reducerea resurselor pentru investiții esențiale precum infrastructură, transport sau servicii publice. În plan social, un nivel ridicat al pieței negre susține evaziunea fiscală și creșterea infracționalității, generând un mediu nesigur și instabil. Comunitățile afectate riscă să rămână captive într-un cerc vicios, în care lipsa resurselor bugetare limitează investițiile legitime și, implicit, dezvoltarea durabilă.

Din punctul nostru de vedere, credem într-o abordare fiscală predictibilă și echitabilă în reglementarea produselor noastre, care să ia în considerare atât dovezile științifice care susțin potențialul de risc redus* al noilor categorii de produse cu nicotină, dar și contextul economic și social din România, cu zone puternic afectate de comerțul ilicit.

*Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse. Aceste produse nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.

**Articol susținut de BAT

Toleranță zero față de comercializarea produselor cu nicotină către minori în 32.000 de magazine
Toleranță zero față de comercializarea produselor cu nicotină către minori în 32.000 de magazine
BAT, în parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), lansează campania anuală „Alege Asumat un Comportament...
Exporturile României de produse din tutun au crescut în 2022 cu peste 140 mil. euro
Exporturile României de produse din tutun au crescut în 2022 cu peste 140 mil. euro
Valoarea totală a exporturilor de produse din tutun prelucrat, precum țigarete și consumabile pentru produse din tutun încălzit, a fost de 1,48...