Herbaris, business bazat pe beneficiile produselor naturiste
În urmă cu un deceniu, Filofteia și Romeo Grosu și-au făcut loc pe piața cosmeticelor și a produselor de îngrijire din România investind la momentul respectiv peste 100.000 de euro în Herbaris. Antreprenorii intrau atunci într-o zonă aproape necunoscută publicului local, dar cu un obiectiv clar: dorința de a pune beneficiile naturii în interesul consumatorilor.
Herbaris a luat naștere din dorința de a lucra cu materii prime vegetale, „blânde cu omul și cu mediul”, spune Tea Grosu, fondatoarea companiei, care are studii de chimie și mediu și se descrie ca fiind „o căutătoare constantă a eficacității dovedite”. Inițial, a gândit din postura de mamă nevoile pe care le aveau copiii ei și a început să studieze modul în care le poate asigura un mediu sănătos, de la alimentație până la produsele de îngrijire. Originară din satul Bătrâni, o zonă pitorească aflată la 20 de kilometri de orașul Vălenii de Munte din Prahova, Tea Grosu a vrut să transforme modul de viață într-un business sustenabil și într-o oportunitate de dezvoltare economică pentru zonă. „Toată învățătura bunicilor trebuie aflată, păstrată și valorificată. Așa ne scutim de greșeli și ducem tradiția mai departe. Iar în zona din care suntem noi, satul Bătrâni - vegheat de două masive muntoase, Ciucaș la dreapta și Siriu la stânga, cresc foarte multe plante de leac”, spune fondatoarea Herbaris.
Primii pași în business
Ca să reușească să facă tranziția de la testele de acasă spre o producție mai mare, a început să studieze alternativele materiilor prime clasice folosite în industria cosmetică și cum poate să reducă impactul negativ pe care îl au compușii sintetici asupra consumatorilor. „Poate e o picătură într-un pahar, dar e diferența pe care pot s-o fac eu, cu propriile mele mijloace. Așa că, pentru binele nostru, al familiei, în primă instanță, amintindu-mi cum făcea mama, am început să fac săpun. Copiii au o piele delicată, iar ai mei nu au făcut excepție. Cu gândul la primele momente ale copilăriei lor, am rememorat mirosul anasonului din ceaiul anticolitic pe care îl fierbeam și a mierii cu cătină pe care le-o dădeam când erau răciți. Așa s-au născut primele două săpunuri făcute de mine: săpunul cu tărâțe de grâu și anason și săpunul cu cătină și miere”, spune antreprenoarea. Apoi au urmat și alte sortimente: Tea a combinat laptele de capră cu uleiuri de floarea soarelui și de măsline, a introdus și lavandă sau citrice în procesul de producție până a fost mulțumită de rezultat. Când a avut suficientă încredere în produsele sale, a participat la un târg organizat la Muzeul Țăranului din Capitală, apoi la încă unul la Muzeul Satului.
„Când am văzut cât sunt de cerute și apreciate, am prins curaj. Confirmarea calității a venit când doamna directoare de la Muzeul Satului mi-a comandat săpunuri să le ofere în dar Casei Regale. Abia atunci am simțit că s-a născut Herbaris”, își amintește Tea.
Diversificarea portofoliului Herbaris
În timp, portofoliul Herbaris a ajuns să numere peste 80 de sortimente, dintre care 30 sunt doar tipuri de săpunuri solide, toate plecând de la feedbackul pe care fondatoarea îl primea la târgurile de profil. Clienții întrebau de noutăți, dar cereau totodată produse pentru păr, pentru haine, pentru alergii. Așa au apărut în gama Herbaris detergenții naturali lichizi și produsele ecologice de curățare, complet naturale, hipoalergenice și biodegradabile, care acoperă toate nevoile unei gospodării. „Herbaris pune accent deosebit pe selecția materiilor prime ca pas esențial în obținerea unui produs finit de calitate. Aprovizionarea cu materii prime se face din diverse regiuni geografice ale lumii și mă asigur de fiecare dată când avem nevoie de o materie primă nouă că este ea la rândul ei ecocertificată”, explică Tea Grosu.
Produsele Herbaris au în compoziție doar materii prime de origine vegetală, ingrediente bioactive și extracte vegetale cu eficacitate dovedită - având la bază teste puternice in vitro, ex vivo și in vivo - pentru îngrijirea corporală precum și pentru îngrijirea părului, „cu respect pentru mediul înconjurător și cu grijă pentru cei care le folosesc”, după cum îi place fondatoarei să spună. Aceste produse conțin și un conservant blând, ecocertificat, pe baza de argint coloidal care este folosit încă din cele mai vechi timpuri în tratarea diferitelor afecțiuni.
„Până la descoperirea penicilinei, argintul coloidal era considerat unul dintre cele mai puternice remedii antiinfecțioase. Pe vremuri, argintul era un pion de bază în bucătăriile oamenilor. Înainte de inventarea frigiderului, oamenii obișnuiau să pună o monedă de argint în recipientul cu lapte drept conservant, deoarece este bine-cunoscut faptul că argintul previne dezvoltarea algelor, bacteriilor și a altor microorganisme dăunătoare”, explică Tea.
Există o tendință de creștere în rândul consumatorilor care caută ingrediente naturale în produsele de îngrijire personală și de îngrijire a casei, dar care pun accent în același timp și pe sustenabilitatea ambalajelor.
Ca piață de desfacere, producătorul nu a luat niciodată retailerii mari în considerare, focusul fiind pe magazinele specializate și naturiste. Încă de la începuturile businessului, Herbaris a colaborat cu rețeaua de magazine Naturalia, dar produsele pot fi găsite și în rețeaua Zero Waste sau chiar direct pe site-ul producătorului.
„Încă de când am început producția de detergenți, adică la trei ani de la demararea afacerii, am reușit să creăm o bază de clienți fideli. Putem să spunem că nu am pierdut niciunul dintre ei peste ani. Iar dacă ne referim la comenzile medii plasate de aceștia, vorbim de suma de 250 - 300 de lei pentru o comandă”, spune Tea Grosu.
Pe lângă detergenți și săpunuri, gama Herbaris include și cosmetice naturale, de la balsam de buze, șampon și balsam pentru păr, sare de baie sau produse dedicate bărbaților cum ar fi săpunul și balsamul pentru ras.
Cererea de ingrediente naturale pentru cosmetice este în creștere constantă, iar schimbările în comportamentul și stilul de viață al consumatorilor creează, de asemenea, deschideri pentru ingrediente naturale, ceea ce reprezintă o sursă bună de dezvoltare pentru Herbaris. „Ne dorim o vizibilitatea mai mare pe piața produselor naturale românești. Noi am ales să inserăm pe etichetă, pe lângă numele INCI (nume internațional de recunoaștere), numele lor românesc și ceea ce face un produs”, explică antreprenoarea. Anual, businessul din satul Bătrâni generează o cifră de afaceri de 50 de mii euro, dar fabrica permite extinderea producției astfel încât, în viitorul apropiat, rulajele Herbaris să fie dublate în acord cu cererea tot mai mare venită de la consumatori.
Planurile de viitor ale Herbaris
Pentru a înțelege cât mai bine cum pot fi integrate beneficiile naturii într-o serie de produse pentru uz casnic, fondatoarea Herbaris a decis să continue studiile și a terminat anul acesta și un master cu specializarea „Produse Cosmetice și Farmaceutice” la Facultatea de Chimie Aplicată din cadrul Universității Politehnica din București. „În ultimii ani, mi-am dat seama că nicio școală sau niciun loc de muncă nu te pot dezvolta la cote mari dacă nu ești autodidact. Nu este de ajuns să acumulezi cunoștințe, dacă nu ești dornic și curios să aprofundezi de unul singur. În societatea modernă, orice om care își dorește să devină specialist într-un domeniu trebuie să fie muncitor, chiar și în afara programului. Termeni ca self-driven, self-tought sau self-motivated au apărut acum ceva timp în CV-ul multor oameni, în special la aceia care sunt buni și prosperă într-un anumit domeniu”, spune Tea Grosu.
Totodată, își dorește să obțină certificate ECOLABEL pentru unele din produsele proprii, dar și o certificare Nordic Swan - Ecolabel pentru un colaborator de-ai săi, acestea însemnând practic recunoașterea la nivel european că produsele sunt prietenoase cu mediul. „Prin niște calcule laborioase pentru absolut fiecare ingredient în parte se dovedește impactul minim sau inexistent asupra apelor, în principal. Suntem singura companie din țară care lucrează pentru a obține aceste certificări. Nu ne oprim aici, suntem în curs de certificare Cosmos-Ecocert a produselor Herbaris pentru a putea demonstra că ceea ce spunem și facem, adică această certificare va ajuta clientul să înțeleagă de ce să aleagă cu grijă când este vorba de produse cosmetice și detergenți”, adaugă antreprenoarea. Tot pe lista planurilor de viitor intră și modernizarea și extinderea spațiilor de producție din fabrica de la Bătrâni, dar și crearea unui laborator de testare a cosmeticelor pentru mărirea portofoliului de produse. În ceea ce privește strategia de marketing, Herbaris pregătește documentația pentru a obține fonduri de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. „Feebackul pozitiv mă inspiră foarte mult, succesul obținut în afara zonei mele de confort și de care invariabil sunt atrasă. Așa am observat că urmând calea inspirației, îmi exploatez punctele forte. Mă inspiră întotdeauna lucrurile simple și comunicarea cu oamenii”, concluzionează Tea Grosu.



