Grigore Horoi, Agricola: Suntem în etapa FMCG 1.0 și urmează curând etapa 2.0
O schimbare ireversibilă a ultimilor 25 de ani a fost mutarea focusului de pe companii/producători pe consumator, pe nevoile și interesele acestuia și chiar pe aspirațiile sale. În acest moment, orice acțiune strategică ori tactică în FMCG pornește de la consumator, a spus Grigore Horoi, Președinte Grup Agricola, într-un interviu publicat în ediția aniversară Progresiv25.
#TradiționalSpreModern
Delimitarea actuală între retailul modern și cel tradițional definește cel mai bine ceea ce s-a întâmplat în ultimii 25 de ani în FMCG, a spus Grigore Horoi, Președinte Grupul de firme Agricola. „Am trecut de la un retail specific tradițional, cu magazine locale, de cartier, la un retail modern, cu lanțuri de magazine internaționale care au dezvoltat suprafețe de vânzare de zeci sau chiar de sute de ori mai mari decât cele cu care am fost noi obișnuiți în anii 2000. Aceste suprafețe foarte mari de expunere/vânzare au adus cu ele automat și dezvoltarea ofertei, creșterea masivă a numărului de branduri prezente la raft, care au dat astfel posibilitatea consumatorului de a avea o libertate mult mai mare de a decide brandul/compania care îi satisfac cel mai bine nevoile”, a precizat Grigore Horoi.
O schimbare ireversibilă a ultimilor 25 de ani a fost mutarea focusului de pe companii/producători pe consumator, pe nevoile și interesele acestuia și chiar pe aspirațiile sale. În acest moment, orice acțiune strategică ori tactică în FMCG pornește de la consumator. Lansăm produse pornind de la nevoile acestuia, construim magazine gândite să facă mai ușoară și cât mai plăcută experiența de cumpărare, iar cel mai probabil lucrurile nu se vor opri aici, ele vor evolua. Cred că suntem în etapa FMCG 1.0 și că urmează foarte curând etapa 2.0, în care ne vom cunoaște consumatorii-țintă la un nivel mult mai personal, iar aceștia vor avea posibilitatea să interacționeze mult mai direct și mai ușor cu brandurile pe care le cumpără și cu companiile care produc aceste branduri”, a explicat executivul.
#OPermanentăCriză
Stabilitatea și predictibilitatea sunt două elemente care ajută mediul de business să construiască relații și parteneriate pe termen lung și să planifice mai ușor bugete și activități. „Ultimii cinci ani au adus foarte multe turbulențe și incertitudini și îmi aduc aminte cuvintele unui coleg din echipele de management care spunea că ne-am obișnuit să lucrăm ca și cum am fi într-o continuă criză!”, a mai spus Grigore Horoi. „Pentru Agricola criza pandemică a însemnat mai mult o rearanjare a canalelor de distribuție. A crescut foarte mult online-ul, este adevărat, dar pentru noi, chiar și acum, după doi ani, acest canal nu este generator de volume importante. Cea mai semnificativă schimbare, din punctul nostru de vedere, a fost creșterea vânzărilor în retailul de proximitate, a supermarketurilor și discounterilor. Forțat de restricțiile din pandemie, consumatorul a intrat mai mult în retailul de proximitate și a rămas în mare măsură acolo, deoarece comoditatea și rapiditatea sunt valorizate mai mult acum decât micile diferențe de preț față de hipermarketuri”, a completat executivul.
#StrategiePentruCreștere
În lipsa unor fenomene majore perturbatoare precum război sau criză economică, Grigore Horoi a spus că estimează o creștere a segmentului de produse organice, respectiv un interes mai mare al consumatorilor pentru sustenabilitate și branduri implicate în comunitatea în care activează. Iar cele cinci cuvinte care vor defini viitorul pieței FMCG din România sunt, în viziunea sa, sustenabilitate, organic, digitalizare, personalizare, inovație.
„Curajul de a inova este una din valorile companiei noastre, asumată de mulți ani și care ne-a adus obligația de a fi trendsetter în categoriile în care activăm. Am fost dinamici din acest punct de vedere încă de la începuturile noastre, am accelerat din 2014, când am lansat Puiul Fericit, primul pui crescut lent din România, pe care în 2021 am reușit să îl relansăm ca fiind primul pui de pe piața internă crescut și îngrijit excluzând orice tratament cu antibiotice. Am lansat primul pui coquelet refrigerat din România și în anul 2022 am lansat primul brand pentru copii din piaţa de carne de pasăre, dar care înglobează mai multe categorii de produse: Bravito. Și este evident că vom continua să inovăm atât timp cât consumatorul îşi va dori noutate, diferențiere și produse mai bune, vom face toate eforturile pentru a dezvolta produse și branduri noi ce vor ajuta la evoluția tuturor categoriilor în care activăm: carne de pasăre, mezeluri, ready-meal, ouă, lactate”, a spus Grigore Horoi.