Gabriela Crețu, Ursus Breweries: Viitorul va fi din ce în ce mai mult despre ce nu știm și mai puțin despre ce știm
Cumpărătorul de astăzi caută valoare pentru banii plătiți, iar acest lucru va duce la un accent din ce în ce mai mare pe inovație, crede Gabriela Crețu, Vicepreședinte Vânzări Ursus Breweries, susținând, în cadrul unui interviu pentru numărul aniversar al revistei Progresiv 25 de ani, că trebuie să fim mai pregătiți pentru o piață care nu va mai arăta la fel cum o știam.
#UnConsumatorMaiEmancipat
Față de acum 25 de ani se pot observa foarte multe schimbări. Vedem o piață mai matură și mai profesionistă, cu multă inovație și cu o calitate mult îmbunătățită, care, bineînțeles, vine din emanciparea consumatorului și atenția sa către value for money.
Ireversibil mi se pare comportamentul consumatorului român, care chiar și în momente de criză își păstrează orientarea către valoare și care începe să devină din ce în ce mai conștient de ceea ce înseamnă sustenabilitatea. Este clar un beneficiu pentru industria FMCG, care investește efort și bani în educație și în produsele sale în această direcție. Deja vedem generații de consumatori care încep să plătească cu „portofelul” sustenabilitatea și responsabilitatea socială – altfel spus, vedem conștientizarea faptului că există un preț pentru sustenabilitate.
Dacă ar fi să descriu piața bunurilor de larg consum în această perioadă, aș alege trei cuvinte-cheie: valoare, inovaţie și progres.
#ImpredictibilitateDinMaiMulteDirecții
Cea mai mare provocare, care a survenit din diverse cauze, a fost impredictibilitatea: impredictibilitatea de consum dată de pandemie, impredictibilitatea de cost dată de război și inflație, impredictibilitatea cadrului legislativ, ceea ce a făcut foarte dificilă planificarea de business. Agilitatea și menținerea strategiei pe termen lung au fost principalele chei ale succesului nostru.
#InflațiaPunctdeCotitură
Uitându-mă în urmă la cei patru ani, nu aș spune că pandemia a reprezentat punctul de cotitură întrucât mulți consumatori au revenit la obiceiurile anterioare, ci mai degrabă anul de inflație, care a generat o abordare diferită a prețului în categorie, fapt ce a dus la o scădere a acesteia.
#NoiRuteDeAccesCătreConsumator
Digitalizarea, cel puțin pentru industria berii, nu a adus o schimbare radicală, însă va fi un instrument important în găsirea unor noi rute de acces către consumator și a unor metode de generare a eficienței.
Pentru următorii ani sunt câteva trenduri pe care le văd: valoare și esențiale (consum moderat, dar fără rabat de la valoare); shopping hibrid (navigare fluidă între formate, dar și online/offline), timpul (noua monedă de schimb) și „Consumatorul Zero” (în special din noua generație: zero granițe – fluiditate online/offline, zero loialitate, Net Zero – consumatorii care plătesc deja sustenabilitatea și responsabilitatea socială).
#PregătiriPentruViitor
Cumpărătorul de astăzi caută valoare pentru banii plătiți, iar acest lucru va duce la un accent din ce în ce mai mare pe inovație. Voi spune că viitorul va fi din ce în ce mai mult despre ce nu știm și mai puțin despre ce știm. Trebuie să devenim mai pregătiți pentru o piață care nu va mai arăta la fel cum o știam noi.