Florian Mateiță, Obor21: "Vreau să cred că vom conștientiza importanța producției autohtone"
În contextul în care conflictul din Ucraina pune presiune pe industria alimentară globală, Florian Mateiță, co-fondatorul Obor21, consideră că este important de conștientizat cât de benefice sunt lanțurile de distribuție românești și producția autohtonă, pornind de la gospodării și ferme de familie.
„Nu avem nici un dubiu că diversitatea naturii și deprinderile țăranilor sunt suficiente pentru a hrăni o populație mult mai mare decât cea actuală a României. Dacă, evident, ar exista un program armonios de cultivare a plantelor și de creștere a animalelor, un sistem de colectare, sortare, și condiționare a acestora, apoi transformarea lor pe întreg parcursul anului în produse alimentare de calitate, cât mai puțin tratate și aditivate.
De asemenea, ne este clar că suntem în pragul unei profunde crize economice provocată atât de distorsiunile cronice ale fluxurilor financiare și de producție, cât și de interesele de putere pe care unele țări le manifestă în mod violent. În speranța că va fi doar criză economică, vreau să cred că din ce în ce mai mulți consumatori vor realiza în următoarea perioadă importanța existenței producției autohtone concomitent cu formarea și consolidarea lanțurilor de distribuție românești. Cred că este datoria noastră ca pe timp de criză să clădim un sistem robust, flexibil, viabil economic, care să dreneze extraordinarele produse românești către consumatori utilizând cât mai mult din infrastructura existentă”, explică Florian Mateiță.
Citește și: Obor21 sau cooperativa digitală țărănească a secolului 21
Obor21, afaceri de peste 300.000 de euro în 2022
Obor21 este prima cooperativă țărănească digitală din România, lansată în urmă cu doi ani. După o creștere a businessului de 55% în 2021, Obor21 vizează pentru acest an afaceri duble, de peste 300.000 de euro. Evoluția va fi susținută de extinderea ariei de livrare, dezvoltarea portofoliului de produse, precum și de noi parteneriate cu magazinele de specialitate, băcănii și retaileri online.
Pentru primul dintre obiective, Obor21 vizează în special zonele de unde au venit solicitări constante pentru livrare în 2021 și anume în Oltenia, Banat și Transilvania,extinderea ce ar putea avea loc în prima jumătate a acestui an. În același timp, cooperativa țărănească digitală mizează pe extinderea parteneriatelor cu magazinele de specialitate, băcaniile și HoReCa, segmente ce au reprezentat 26% din vânzările la nivel de an.
Mai mult, fondatorii Obor21 iau în calcul colaborarea cu retailerii online care pot susține conceptul de meatbooking, adică rezervarea cărnii înainte de sacrificare și livrarea acesteia în maximum 72 de ore. Acest lucru nu înseamnă însă că produsele Obor21 vor fi disponibile în cadrul jucătorilor de e-groceries, segment care s-a dezvoltat semnificativ în ultimul an și care mizează pe produse locale. “Am luat în calcul și o asemenea abordare, dar aici avem două probleme de rezolvat: conceptul nostru de rezervare a cărnii, nu de vânzare din stoc, este dificil a fi implementat în fluxul unor platforme care se bazează pe stoc existent. De asemenea, un sistem care să absoarbă bunătățile de la țară și apoi să le redistribuie rapid către clienții de la oraș este necesar a crește controlat pentru a nu perverti materia primă”, explică Florian Mateiță.
Un alt pilon strategic în 2022 pentru Obor21 este dezvoltarea portofoliului de produse. Vor fi adăugate astfel noi produse proaspete din mânzat, oaie și capră, dar și din categoria specialități, produse preparate după rețete tradiționale. “Avem în vedere și extinderea sortimentelor de carne, cum ar fi carnea de pasăre (pui, curcan), dar și porc, în special mangaliță. Luăm în considerare inclusiv diversificarea portofoliului către noi categorii de produse, cum ar fi produse lactate, dar și o categorie de legume și fructe”, spune Florian Mateiță. Mai mult, Obor21 va mări și frecvența de livrare, de la două la patru zile pe săptămână.
Vezi și: 75% dintre români sunt dispuși să plătească mai mult pentru carnea de la țară
Obor21, creștere susținută de un consum conștient
Cât despre evoluția pieței, Florian Mateiță consideră că aceasta reflectă un consum de carne din ce în ce mai conștient și mai atent, iar trendul se va menține și în acest an. “Credem că românii vor căuta din ce în ce mai mult să se aprovizioneze din surse sigure, verificabile, căutând gustul în defavoarea accesibilității rapide și chiar a prețului. Nu este o schimbare facilă și nici generală, însă vedem de la an la an o creștere în gradul de recurență, care ne confirmă tendința de a consuma mai puțin, mai chibzuit, dar mai bun. Este categoric o piață în creștere, având în vedere și diversificarea tot mai accentuată a portofoliului magazinelor cu carne de proveniență americană și nu numai, cu specialități, însă, în același timp, și carnea românească de calitate superioară revine tot mai des în coșul de cumpărături al românilor. Vita românească are potențialul de a sta pe același loc în preferințele cumpărătorilor alături de vita argentiniană sau americană”, explică co-fondatorul Obor21.
Cooperativa țărănească digitală a bifat în 2021 o creștere de 55%, peste așteptările inițiale, și afaceri de 155.000 de euro. Factorii care au stat la baza acestei creșteri au fost în primul rând extinderea livrărilor în afara Bucureștiului și zonei Ilfov, în 6 orașe - Ploiești, Constanța, Galați, Brăila, Buzău și Focșani - , plus acoperirea în sezonul estival a localităților de pe întreg litoralul, de la Năvodari până la Vama Veche. Extinderea a fost urmată de demararea unui proiect-pilot cu băcăniile din București, care a facilitat plasarea comenzilor de către clienți prin intermediul unor terminale speciale plasate în locațiile partenere.