România, o piață cu potențial de a deveni lider global pentru Glovo
După o creștere de 45% a businessului anul trecut, Glovo România reprezintă o piață cu potențial uriaș pentru startup-ul spaniol care a redefinit segmentul de quick commerce. Mai ales că, după numărul de comenzi, România a ajuns să fie cea de-a doua țară din grup, iar șansele de a ajunge lider sunt destul de mari, având în vederea miza pe divizia de retail alimentar și extinderea în orașele mai mici din țară, după cum a povestit Sacha Michaud, Cofondatorul Glovo.
Cât de importantă este piața locală pentru grupul Glovo la cinci ani de la lansare? A reușit România să câștige un loc în topul celor mai performante țări?
România este o piață foarte importantă pentru noi. Am lansat Glovo în 2015 și am intrat pe piața locală în 2018, iar în prezent este a doua țară ca număr de comenzi, după Spania, care, de altfel, este și țara de origine. România crește constant. Anul trecut am obținut un plus de 45% a businessului, ceea ce este impresionant, pentru că vorbim deja despre o piață mare. Suntem foarte mulțumiți de rezultate. Echipa de aici face o treabă uimitoare, pentru că despre asta este vorba: dacă performăm bine este pentru că avem o execuție locală bună și ne adaptăm permanent la piață. Avem 200 de oameni în biroul din București, care nu conduc doar România, ci și regiunea. Cât despre viitor și potențialul pieței locale, putem vorbi chiar despre poziția de lider la nivel de grup. Nu văd de ce nu ar reuși România să ajungă cea mai mare piață pentru Glovo dacă își menține ritmul accelerat de creștere, chiar dacă vorbim despre o populație de 20 milioane de locuitori, la jumătate prin comparație cu Spania. Dar cred că oportunitatea pentru România vine din faptul că este o țară importantă în regiune, de unde ne putem extinde și care poate crește celelalte țări vecine balcanice.
Mai exact, de unde poate veni creșterea în viitor? Care sunt factorii cheie și care sunt particularitățile acestei piețe?
România este o piață în evoluție, dar majoritatea orașelor mari sunt foarte digitalizate. Este o piață deschisă, care crește foarte mult. Văd entuziasmul consumatorilor români, în special în ceea ce privește adopția și interesul pentru tehnologie. Vedem oportunitate de dezvoltare în orașele mici, ruralul mare, unde este o lipsă de digitalizare. Glovo este astăzi prezent în orașe cu aproximativ 20.000 de oameni. În unele țări, de exemplu, livrăm chiar și din orașe cu 8.000 de locuitori. Pe măsură ce vom crește, ne vom orienta către orașe cu populații mai mici. Dar avem nevoie de timp. Și mai ales de rețele de parteneri puternice în acele orașe. Degeaba vom fi noi prezenți, dacă nu vom avea de unde să livrăm. Cheia sunt partenerii buni, fie că vorbim despre restaurante, magazine alimentare sau specializate. Așadar, creșterea provine din două părți - din orașele mari, de unde am început, precum București, Cluj și unde avansul businessului este semnificativ, dar și din localitățile noi. Suntem prezenți în 75 de orașe și plănuim să ajungem la peste 90 până la finalul anului. Vorbim despre o expansiune în orașe mai mici, care reprezintă cealaltă parte de unde poate veni creșterea. De exemplu, în unele țări suntem în 300-400 de orașe, deci este un potențial imens de creștere în zonele rurale dezvoltate.
În ceea ce privește cifra de afaceri și profitabilitatea, cum a fost 2022 pentru Glovo?
La nivel global, Glovo are o valoare a tranzacțiilor de patru miliarde euro. Acestea sunt vânzările în rândul magazinelor și restaurantelor din aplicație. În România, anul trecut, am ajuns la peste 430 milioane de euro, ceea ce este o cifră foarte mare și în concordanță cu creșterea noastră, de 45% în 2022, și pe care mizăm și în acest an, chiar dacă vedem o încetinire macroeconomică în rândul consumatorilor. Aceștia au bugete de cumpărături mai mici, ceea ce afectează businessurile din retail. Chiar și așa, suntem încrezători în creșterea pe care ne-am propus-o pentru 2023. Vrem să ne concentrăm pe partenerii noștri, mulți dintre ei fiind îngrijorați de situația economică. Dar chiar și în acest context, ei văd platformele precum Glovo drept oportunități pentru a-și majora veniturile, pe lângă cele generate de businessul standard. În ceea ce privește profitabilitatea, la nivel global încă nu suntem profitabili, dar unele piețe sunt profitabile și România se numără printre acestea, mai ales din punct de vedere operațiuni.
Cât de importantă este divizia de quick commerce pentru Glovo? Vedeți posibil un scenariu în care retailul alimentar va deveni predominant în business pe plan local?
Este o zonă foarte importantă, viziunea noastră fiind de a oferi oricui acces ușor la orice dintr-un oraș. Ne-am poziționat ca activând în mai multe categorii încă de la lansare, deci nu am fost inițial dedicați segmentului HoReCa. Am avut și avem în continuare un număr mare de comenzi de cumpărături. De fapt, divizia de quick commerce are cea mai rapidă creștere din total business. Este o oportunitate uriașă aici. Credem că viitorul retailului va fi o încrucișare între shoppingul fizic și cumpărăturile online, iar noi vrem să fim la intersecția acestora. Vrem să ajutăm restaurantele și retailerii să se digitalizeze. Quick commerce va crește foarte mult și rapid în acest deceniu și estimez că, inclusiv pentru Glovo, va deveni cea mai importantă parte din business. Principala provocare aici este să educăm piața. Pe zona de restaurante, cu care am început, consumatorii erau obișnuiți să aibă mâncare gătită livrată acasă, probabil chiar înainte de apariția internetului. Dar în zona de retail, încă nu sunt obișnuiți, prima reacție când ai nevoie de un produs anume este să te duci la magazin să-ți cumperi. Vorbim despre un comportament care se construiește în timp, odată ce îți dai seama că se poate să primești acel produs prin Glovo, în 30 de minute, poate mai puțin decât ți-ar lua ție să te duci la magazin, pentru o mică taxă de livrare. Dar schimbarea se produce. Cred că vor fi mulți consumatori care vor verifica online produsul sau stocul în magazin, îl vor comanda sau rezerva, îl vor primi acasă sau chiar vor merge să îl ridice din locație. Așa arată viitorul retailului. Și mai cred că este un mix între marii jucători din retail și businessurile antreprenoriale, indiferent că vorbim despre local key accounts sau magazine specializate. Noi lucrăm cu ambele categorii de jucători, dar 85% dintre partenerii noștri fac parte din a doua categorie. Avem 6.485 locații active din q-commerce și peste 16% din comenzi sunt din q-commerce.
Care segment de q-commerce este mai proeminent în businessul Glovo?
Pentru noi, e-groceries se împart în trei mari categorii. Pe o parte, convenience, canalul cu cea mai rapidă creștere în retail la nivel global și mă bucur că noi activăm pe această zonă, cu Glovo Express. A doua categorie sunt cumpărăturile punctuale de la supermarketuri pe care Glovo le livrează. Iar a treia categorie este reprezentată de un coș de cumpărături mai amplu, săptămânal, eventual planificat, un segment pe care noi nu l-am făcut foarte mult. Core businessul nostru este conveniența. Acoperim în general coșuri mai mici, mai repede, practic o nevoie punctuală. Pentru asta ne știu consumatorii. Jobul nostru este să livrăm asta cu un user experience bun, să ne asigurăm că avem toate produsele acolo, să oferim servicii bune cu timpi de livrare buni. Dar adresăm și vom continua să ne focusăm pe toate cele trei segmente, aceasta este oportunitatea noastră.
Apropo de parteneriate, ținta Glovo este de a lista tot mai mulți jucători, inclusiv toate lanțurile mari și, cum spunea GM-ul operațiunilor locale, „este doar o chestiune de timp”. Aveți vești în acest sens?
Dacă vom avea toate lanțurile de retail sau nu, nu cred că este important, deși desigur că vrem să lucrăm cu toți și sper că ni se vor alătura. Retailerii mari, precum Carrefour, Kaufland, ne văd complementari businessurilor lor. Pentru ei, să construiască logistica rețelei este foarte scump și nu reprezintă core businessul lor. Tocmai de aceea ne poziționăm ca fiind partenerul lor și nu competiție. Le putem oferi diverse soluții de livrare, în funcție de specificul lor: supraproximitate, livrare ultra rapidă sau o ofertă mai mare pentru cumpărături planificate. Și așa îi convingem să se alăture.
Ați vorbit despre oportunitățile care vin din zona de quick commerce. Va avea avea totuși q-commerce un impact pe termen lung asupra industriei de retail?
Cred că deja are. Cred că va deveni canalul cu cea mai rapidă creștere din lume. Nu va mai fi în regulă pentru consumator să primească ceva mâine sau în câteva ore. Va trebui să fie acum. Asta facem și noi cu Glovo Express, avem în fiecare centru de micro fulfillment câte 1.000-1.500 de produse de conveniență, de primă necesitate, ne localizăm în apropierea consumatorului și livrăm comanda în scurt timp. Avem 11 astfel de centre și planul este de a extinde. Q-commerce va deveni profitabil, dar o face incremental. Mai mult, cred că va deveni o componentă puternică a retailului.
Care sunt planurile Glovo în acest an pentru piața locală, cât și la nivel de grup?
Principala noastră miză este să ne consolidăm modelul de business. Vizăm, în continuare, extinderea în regiune, cât și la nivel național. La nivel de grup, țintim profitabilitatea pentru că, așa cum spuneam, avem piețe unde nu suntem încă profitabili. Nu în ultimul rând, țintim noi parteneriate din alte verticale de business. Vedem o evoluție bună în electronice, este o piață cu potențial pentru că este mânată de urgență, de nevoia rapidă de a avea acele lucruri. De asemenea, vrem să fim parte și din piața de fashion și să livrăm prin Glovo și haine cumpărate online. Este un segment mai mic, dar clar este în creștere. În unele țări chiar lucrăm cu Zara. În România avem câteva parteneriate cu retaileri precum Decathlon, Aldo sau Happy Socks. Q-commerce nu este nou pentru noi, am livrat de mulți ani din retail. Dar investiția și interesul în această divizie s-au întâmplat mai mult în ultimii trei ani și ne vom concentra în continuare pe acest segment.