Instrumentele care vor face din creștere un scenariu realist pentru eMAG și în 2024
Pentru eMAG, 2023 a fost un an mult mai bun decât estimase, în care investițiile și proiectele din ultimii trei ani au dat roade. Previziunile liderului pieței de e-commerce pentru anul în curs sunt optimiste, printre motoarele de creștere numărându-se diversificarea categoriilor de produse de frecvență, lansarea de noi shop-in-shops, precum și miza pe servicii de plată și livrare facile pentru utilizator, care pot crește rata de adoptare a comerțului online în România, după cum a precizat Irina Pencea, General Manager eMAG România.
Cum ați caracteriza 2023 pentru eMAG, în special în cazul nișei de FMCG?
Produsele cu o frecvență mai crescută au fost și cele care au avut cea mai mare creștere anul trecut și care au produs schimbare. De aceea, proiectele pe care le-am avut în 2023 au avut legătură cu aceste categorii. Anul fiscal pentru noi începe în aprilie, din ianuarie până în noiembrie vorbim de o evoluție. Dacă ne raportăm la rezultate, comerțul online a crescut mult mai puternic decât ne așteptam. Achizițiile au fost efervescente, mai ales după luna mai. Punctul culminant în 2023 a fost noiembrie, când am avut un Black Friday record, în care am vândut într-o zi cât într-o lună. Creșterea a venit din faptul că oamenii au așteptat tot anul să facă cumpărături, căutând cele mai bune oferte, și au cumpărat mai mult, atât produse cu o valoare mai mare, cât și produse de frecvență, ceea ce s-a tradus într-un coș mai mare și un număr mai mare de clienți. Iar luna decembrie a adus, din nou, un vârf pentru noi. A fost un an plin și un an bun, care, pentru noi, a confirmat că există deschidere și oamenii își doresc o experiență de cumpărături mai facilă, iar de pe altă parte, că investițiile pe care noi le-am făcut în ultimii ani au fost în direcția corectă. Ne-am propus o creștere susținută, cel puțin în linie cu creșterea e-commerce-ului, estimată în acest an la 10%. E greu de spus în acest moment, dar cred că va fi peste creșterea retailului offline, cel puțin în ultimele luni.
Care au fost factorii ce au contribuit la această evoluție?
Noi am făcut niște investiții în anii precedenți, în infrastructură, prin creșterea rețelei de lockere Sameday, în servicii de tehnologie precum Genius sau My Wallet, în depozite pentru a crește viteza de livrare sau prin aducerea de roboți și automatizări. 2023 a fost anul în care am evidențiat aceste creșteri pentru că am început să le ducem mai departe și în proiecte către client. De exemplu, în primăvară am început să promovăm foarte mult eticheta Super Preț. Super Preț este un proiect specific platformei noastre, pentru că tehnologia pe care o avem ne permite să afișăm cel mai bun preț din piața online. Avem peste 700.000 de produse de comparat, din oră în oră, scoțând la lumină cele mai bune oferte din online. Cele 700.000 de produse sunt vândute atât de eMAG, cât și de cei 53.000 de selleri din marketplace. Produsele cu eticheta Super Preț au depășit 30% din vânzările eMAG.
Un alt factor de creștere a fost gama, faptul că am extins-o, atât cu selleri, cât și cu produse noi. Avem acum 18 milioane de produse și vom închide anul fiscal cu 20 de milioane. Este foarte mult loc de creștere pe plan local. În Polonia sunt platforme online care au și 200 de milioane de oferte. Noi vom continua să listăm produse, dar și utilizatorul trebuie să ajungă ușor la ele. Tot cu ajutorul tehnologiei, am simplificat acest proces; pe lângă algoritmii pe care îi folosim și inteligența artificială în zona de search și listing, anul acesta am lansat shop-in-shops. Am lansat Dermato Shop, Beverages Shop, Toy Shop și chiar Christmas Shop. Cred că e mai ușor să te gândești la eMAG ca la o colecție de magazine online specializate, decât să te gândești că este un magazin online uriaș, cu 18 milioane de produse.
Cât reprezintă vânzările de produse de bunuri de larg consum din totalul vânzărilor eMAG?
Ponderea acestor categorii este de peste 10%, dar creșterea acestora este mai mare decât în zona electro-IT.
În cazul produselor FMCG, vorbim și de o frecvență mai mare, dar și de o creștere a prețului mediu per produs din cauza inflației. Nevoile consumatorului sunt mai
diverse aici, gamele sunt mult mai largi, deci sunt mai multe motive pentru care accelerează mai mult. Infrastructura noastră susține această creștere, precum și serviciul Genius, ridicând astfel bariera principală pentru e-commerce, care este costul transportului.
Care sunt categoriile FMCG ce au raportat cele mai bune rezultate anul trecut?
Categoriile pe care noi le-am deschis până acum în shop-in-shops sunt categorii de accelerare. O zonă care crește foarte mult este cea a suplimentelor alimentare, pentru care avem, de asemenea, un shop specializat. În perioada sărbătorilor, un avans considerabil s-a remarcat la băuturile alcoolice. Cu o săptămână înaintea Crăciunului, vânzările de vin și băuturi spumante pe eMAG au crescut de aproape două ori și jumătate față de aceeași perioadă a anului trecut. Clienții au solicitat, în medie, patru sticle pe o comandă, alocând un buget mediu de aproximativ 206 lei. Toate categoriile de frecvență listate pe eMAG înregistrează dinamici pozitive de 20%, însă avem și zone unde avansul ajunge chiar la 50%. Categoriile FMCG care au avut cea mai mare creștere sunt produsele pentru îngrijirea casei, dar și categoriile de beauty și petfood au avut o dinamică foarte bună.
Plănuiți să lansați și alte magazine online specializate? Cum arată strategia de creștere în zona FMCG și cum vă diferențiați de celelalte platforme din cadrul grupului?
Este clar o zonă în care vrem să ne dezvoltăm. Vom deschide și alte magazine specializate pentru că e foarte mare plaja și cu siguranță vom diversifica gamele. Chiar din această lună vom avea un petshop. Ne-am propus să ajungem la cel puțin la 50 de milioane de produse în anii imediat următori și putem să ne gândim și la 100 de milioane de produse pentru un orizont de timp un pic mai mare. Asta înseamnă o creștere foarte mare, față de 20 de milioane unde suntem acum. Această creștere a businessului este un obiectiv în linie cu potențialul comerțului online din țările din jur, care sunt mult mai dezvoltate. Cât despre delimitarea față de Freshful sau Tazz, cred că fiecare dintre noi are un model de business diferit, deși clar ne intersectăm pe anumite produse și nevoi. Noi acoperim o plajă de nevoi foarte largă, însă nu ne-am concentrat niciodată pe mâncarea proaspătă sau mâncarea gătită. Ne-am propus ca pe eMAG utilizatorul să poată cumpăra orice și ne dorim să ne extindem pe zona de FMCG.
Ce tip de achiziții fac românii în cadrul eMAG pe zona de băcănie? Observați diferențe semnificative în ultimul an, în acest sens?
Un trend pe care l-am văzut pe eMAG anul trecut a fost creșterea numărului de produse din coș. A crescut cu 7% în primele 11 luni. Și asta pentru că oamenii cumpără fie mai multe bucăți din același produs, fie produse complementare. Este un comportament de diversificare pe care îl vedem și el este determinat de gamă, preț și conveniență. Însă pentru a crește aceste categorii de frecvență mizăm pe programul Genius, care are în momentul de față 600.000 de utilizatori și 100.000 dintre ei împart abonamentul cu cineva.
Care sunt cele mai mari provocări în 2024 și cum încercați să le faceți față?
Estimările economiștilor sunt moderate. Inflația nu a coborât și probabil că nu va coborî brusc, așa cum ne așteptam și ne doream cu toții. Însă până la finalul lui 2024 cred că o să fie undeva aproape la jumătate față de cât este acum, deci cred că va urma un an destul de bun, în care oamenii vor fi în continuare atenți la preț, la ce cumpără, iar jucătorii care sunt pregătiți cu instrumente în aceste direcții vor câștiga. Noi mizăm pe aceste strategii care credem că vor contribui la dezvoltarea comerțului online, care în România este la 10% din total piață. Avem un potențial foarte mare de creștere, iar faptul că putem juca regional – și în Ungaria și în Bulgaria – ne oferă capacitatea de a investi mai mult, de a aduce mai multe beneficii clientului, de a crește businessul, dar și piața locală.