Susana Laszlo, Cosmetic Plant: „Într-un business de familie este esenţial să parcurgi toate etapele” | Progresiv

Acesta este crezul Susanei Laszlo, directorul general al producătorului local de cosmetice Cosmetic Plant. A preluat această funcţie în 2009, după aproape 14 ani petrecuţi în cadrul companiei, în diverse departamente. A renunţat la medicină pentru industria cosmeticelor, însă consideră că a fost o decizie bună şi firească la acel moment „Era normal să mă implic într-o afacere de familie”. Susana Laszlo, Cosmetic Plant: „Într-un business de familie este esenţial să parcurgi toate etapele”

 

Începutul. Compania Cosmetic Plant a fost înfiinţată în anul 1991 de către Ileana Meşter, mama Susanei Laszlo, după peste 20 de ani de experienţă în cosmetologie în cadrul producătorului Farmec din Cluj-Napoca. „Mama avea o încredere foarte mare în puterea naturii şi a plantelor medicinale. Pornind de la acestă convingere, după ce s-a pensionat a pus bazele firmei Cosmetic Plant. A fost un început greoi. Lucra singură într-o clădire de 35-40 mp, primul ei malaxor fiind confecţionat de către un inginer clujean dintr-o oală de fiert rufele. Cremele erau create în serii mici, iar etichetele erau scrise de mână. Eu am început să lucrez în 1995 când m-am întors din Ungaria, unde am făcut rezidenţiatul şi specializarea în pediatrie”, rememorează antreprenoarea.

Când s-a întors în România, Susana Laszlo avea 30 de ani. Se hotărâse deja să renunţe la cariera în medicină pentru a se implica în afacerea familiei. „De la halatul alb, am intrat într-o industrie nouă, care nu îmi era cunoscută decât prin intermediul mamei. Am parcurs toate etapele business-ului, ceea ce înseamnă că am etichetat, am lucrat în depozit, am ţinut contabilitatea primară şi am participat la inventare. Abia după câţiva ani petrecuţi în echipă am putut «aspira» la o funcţie care să-mi ofere putere decizională”, povesteşte managerul.

Funcţia de manager general a preluat-o în anul 2009, după decesul Ileanei Meşter. Deşi consideră că a fost un moment de cotitură, sprijinul colegilor, experienţa şi backgroundul educaţional au ajutat-o să depăşească acest moment. „Erau aspecte pe care nu le cunoşteam şi nu ştiam cum ar trebui să abordez anumite situaţii, dar am învăţat. În plus, fără experienţa pe care am acumulat-o de-a lungul timpului, probabil nu aş fi reuşit. Au trecut 14 ani de la momentul intrării în firmă şi până la momentul în care am preluat conducerea. M-a ajutat şi faptul că am lucrat ca medic, pentru că această meserie necesită curaj, o analiză foarte amănunţită a tuturor detaliilor. Înveţi să ai o gândire logică, analitică, să fii precaut şi, nu în ultimul rând, trebuie să fii consecvent şi să duci lucrurile până la capăt. Toate acestea se aplică şi în afaceri, înveţi cum să iei decizii”.

Proiecte şi strategii.După intrarea în Cosmetic Plant, Susana Laszlo a preluat proiectele de vânzări, logistică, design şi creaţie ambalaje, partea de reţete şi game noi rămânând în continuare în sarcina Ileanei Meşter. În anul 1997, business-ul a fost mutat într-o clădire mai mare, au fost achiziţionate utilaje noi, începând practic dezvoltarea companiei. „Sunt mândră de tot ceea ce am realizat împreună cu mama mea, dar şi de proiectele pe care le-am realizat după ce am preluat conducerea. Mă gândesc în primul rând la mutarea fabricii, a depozitului şi a birourilor administrative în noul nostru sediu în 2013, obţinerea certificării GMP (Good Manufacturing Practices – bune practici de fabricaţie n.r.), dar şi la recunoaşterea internaţională primită la consursul internaţional World Quality Selections de la Bruxelles, unde au fost premiate două creme Cosmetic Plant.

În ceea ce priveşte strategia adoptată pentru dezvoltarea business-ului, Susana Laszlo mărturiseşte că este adepta unor acţiuni sigure şi că de fiecare dată analizează atent fiecare detaliu. „S-au întâmplat multe, dar întotdeauna paşii au fost mici şi bine gândiţi, fără credite. Poate nu este cea mai bună strategie, dar din 2008, când am văzut că alte firme au avut probleme din cauza creditelor, aleg să mă gândesc de două ori înainte de a apela la finanţări externe. Până acum am avut un singur credit pe care l-am rambursat în totalitate în 2010”, susţine antreprenoarea.
Pentru anul acesta, Cosmetic Plant are în derulare un program nerambursabil din fonduri europene pentru retehnologizarea companiei. „Capacitatea noastră de producţie în momentul de faţă este în jurul 1,5 milioane de bucăţi de produse, iar prin această retehnologizare o vom majora cu 70%”.

Provocări şi atuuri.Ca în orice business, nici în cazul Cosmetic Plant provocările nu lipsesc. Fie că este vorba despre găsirea celor mai buni furnizori, identificarea celor mai eficiente canale de vânzare, menţinerea unui cashflow sănătos sau planificarea corespunzătoare producţiei şi stocurilor, toate acestea reprezintă o provocare pentru Susana Laszlo. „Există provocări de tot felul, însă şi din deciziile mai puţin inspirate poţi învăţa ceva. Se pot pierde bani, într-adevăr, dar în orice business se pot pierde bani”.

Dintre provocările specifice industriei cosmeticelor, managerul a menţionat constrângerile impuse de diversele reglementări şi concurenţa acerbă cu marii jucători de pe piaţă. În ceea ce priveşte atuurile pe care le are un antreprenor local în lupta cu multinaţionalele, Susana Laszlo consideră că apropierea mai mare de clientela autohtonă şi adaptarea mai rapidă la nevoile specifice ale clienţilor sunt singurele arme. 

Când am întrebat-o pe Susana Laszlo despre acele elemente care asigură funcţionarea unui business fără greş,  răspunsul a venit imediat: „Nu cred că există o afacere care să funcţioneze fără greş, probleme apar în orice fel de business. Însă, ingredientele unei afaceri de succes sunt aceleaşi: o idee strălucită, o echipă bună, bani şi un manager capabil să o facă să funcţioneze eficient. Într-un business de familie te ajută enorm să parcurgi toate etapele. Este nevoie uneori să cunoşti fiecare detaliu, chiar dacă vorbim despre o tipografie, design, producţie. Întotdeauna îţi va fi mai uşor să iei o decizie dacă cunoşti toate procesele”.

Următoarea generaţie. În ceea ce priveşte relaţia cu angajaţii, antreprenoarea susţine că este destul de exigentă, însă atentă la crearea unei relaţii bune cu subalternii săi. „Sunt un manager care îmbină stilul autoritar cu cel participativ. În problemele strategice încerc să iau singură cea mai bună decizie, dar sunt deschisă la sugestiile venite din partea echipei. În plus, mă implic foarte mult, ştiu ce se întâmplă, de fapt nici nu este prea greu pentru că suntem 31 de persoane în firmă. Am un spirit de observaţie foarte bun. Dacă cineva are nevoie de sfatul meu i-l ofer, însă consider că este demotivant pentru angajaţi să li se spună tot timpul de sus ce trebuie să facă. Nu trebuie să te implici chiar la cel mai mic detaliu. Un manager trebuie să aibă o imagine de ansamblu asupra business-ului”, susţine Susana Laszlo.

Ea mai spune că aplică aceeaşi strategie şi cu fiica ei, care este angajată în departamentul de produse noi al Cosmetic Plant. „Încă de când avea 14 ani obişnuia să vină la firmă să vadă ce se întâmplă. Acum este angajată cu acte în regulă.  Se pare că a ales deja ce îşi doreşte pentru viitor, acum doar parcurge etapele pe care le-am parcurs şi eu. Mă bucură decizia pe care a luat-o, deşi nu este deloc uşor ca două generaţii din aceeaşi familie să lucreze împreună, din cauza diferenţelor la nivel de stil de lucru, dar încerc să evit potenţialele conflicte. Eu nu sunt şefa ei directă”, povesteşte Susana Laszlo.

Surse de inspiraţie. Proprietara Cosmetic Plant vorbeşte cu mândire despre cum au evoluat gamele de produse din portofoliul companiei. De curând a fost relansată gama Q10, iar pentru anul viitor sunt pregătite lansări de game noi. De unde vine inspiraţia pentru toate aceste noutăţi? De la expoziţii, din literatura de specialitate, de la furnizorii de materii prime şi, nu în ultimul rând, de la clienţi. „Un exemplu este gama Me&Mom. Ne-am inspirat de la o expoziţie din Kiev la care am participat cu un stand în ianuarie 2009. În plus, e foarte important să simţi trendul şi pulsul pieţei şi să te adaptezi. Arganul este foarte trendy în momentul de faţă, iar în succesul gamei Argan a contat foarte mult acest trend”, explică aceasta.

În timpul liber, Susana Laszlo preferă să stea cu familia sau să se relaxeze în bucătărie. „Îmi place foarte mult să gătesc. Am o colecţie impresionantă de cărţi de bucate. Mi se pare că în bucătărie este nevoie de creativitate şi mie îmi place să creez. De asemenea, îmi place să citesc, să mă uit la filme şi, când am timp, să merg la casa de vacanţă de la ţară”.

Gabor Olajos Country Managing Director pentru Pluxee România & Bulgaria
Pluxee face schimbări în conducerea businessurilor din România și Bulgaria
Pluxee România și Bulgaria anunță o schimbare strategică a echipei de management, menită să consolideze angajamentul de creștere a companiei,...
businessman working
Angajații din România vor să utilizeze AI și să învețe competențe noi
Schimbările accelerate din companii și volumul de muncă mult mai mare din ultimele 12 luni i-au determinat pe angajații din România să învețe...
Michael Kaiser director comercial Sezamo FMCG categorii produse carne de gratar. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro
Sezamo: Carnea de grătar reprezintă 70% din achizițiile din categorie
Preferințele clienților supermarketului online Sezamo reflectă o predilecție majoră pentru carnea de grătar, aceasta reprezentând 70% din...
kotanyi
Kotányi a început distribuția produselor în retailul tradițional
Kotányi România a încheiat începând cu acest an un parteneriat cu Elgeka Ferfelis pentru distribuția produselor în comerțul...