Solutiile software, moft sau necesitate? | Progresiv

In industria bunurilor de larg consum, si cea alimentara in mod particular, managementul, controlul si viteza sunt cruciale daca vrei sa ramai in plutonul fruntas de retaileri. Iar fiecare retailer de succes stie ca detaliile sunt cele care fac diferenta. Aceasta inseamna, spre exemplu, ca, cu cat iti cunosti mai bine clientii, cu atat sansele de fidelizare cresc sau ca, daca parteneriatele cu furnizorii sunt stranse, atunci eficienta va fi mult mai mare. Par lucruri simple, in teorie, insa greu de stapanit daca iei in calcul volumele de marfa tranzactionate zilnic si complexitatea business-ului. Implementarea unor solutii software, fie ca vorbim de produse punctuale sau de solutii integrate si customizate, se traduce, pe termen lung, si prin economii substantiale in rapoartele financiare anuale. Solutiile software, moft sau necesitate?

Cu aceste deziderate in minte au plecat la drum si cei de la compania Aldata in urma cu 20 de ani, iar astazi au ajuns lider global in furnizarea de solutii de business integrate pentru marii jucatori din retail, dar si pentru distribuitori si producatori.

Nu mai putin de 15 dintre cei mai mari 30 de retaileri din lume, precum Carrefour, Auchan sau Delhaize, dar si mari producatori din industria bunurilor de larg consum, ca Procter & Gamble, si distribuitori se numara printre clientii acestora. „Diferenta dintre noi si ceilalti furnizori de software este ca avem o expertiza superioara in acest domeniu. De altfel si noi (n.r. fondatorii companiei) suntem oameni cu background din retail, iar ce am urmarit de la bun inceput a fost sa transpunem problemele acestei industrii intr-un software. Tocmai de aceea departamentul nostru de dezvoltare de software pentru retail este mult mai mare decat al oricarei companii, iar produsele noastre sunt unele dedicate retailului si customizate dupa nevoile fiecarui client in parte”, declara Allan Davies, Chief Marketing Offices Aldata, prezent la conferinta anuala a utilizatorilor si partenerilor companiei de la Amsterdam. Aici s-a discutat, pe langa cele mai recente update-uri aduse programelor Aldata, si despre rolul tehnologiei in evolutia retailului.

O concluzie unanima este ca intelegerea industriei ca intreg nu este suficienta, iar ca avantajul competitiv nu poate fi gasit intr-un sistem universal. Succesul, in opinia celor de la Aldata, consta in oferirea unor solutii pentru nevoile concrete cu care se confrunta clientii. De aceea poate si multe dintre update-urile pe care le sufera software-urile nu sunt ca urmare a feedback-ului primit in timp real de la utilizatori. „Noi le dam o masina, dar depinde de fiecare cum o conduce. Desi o analogie mai corecta ar fi aceea a unui tir. Nu programul in sine este factorul diferentiator, ci modul in care foloseste informatia pe care ti-o pune la dispozitie este creator de valoare”, precizeaza Davies. 

Despre ce vorbim?

Solutiile software oferite de Aldata sunt create special pentru acele puncte critice din business-ul retailerilor, distribuitorilor sau producatorilor de bunuri de larg consum, cum ar fi managementul stocurilor, perisabilitatea, trasabilitatea sau managementul complex de categorie. Industria de retail alimentar este una dintre cele mai provocatoare tocmai datorita ritmului alert, al varietatii ridicate de produse, al operatiunilor, cel mai adesea multi-canal, al nevoii de management al preturilor si promotiilor, dar si datorita necesitatii unui control riguros al stocurilor. „Ideea este de a avea o imagine de ansamblu asupra a ceea ce se intampla in business-ul tau. In retail totul se intampla atat de repede si volumele sunt atat de mari incat poti sa pierzi foarte multi bani si daca nu ai un anume produs la raft pentru doua-trei ore. Nu poti sa spui „o sa il am maine”. Noi le oferim clientilor nostri o privire de ansamblu asupra partii de logistica si asupra vanzarilor, iar aceasta informatie consolidata sa fie oferita in orice moment, nu la sfarsit de zi”, explica Ivan Guzelj, Vice Presedinte Aldata Solution pentru Europa de Sud-Est.

Vorbind concret despre beneficiile implementarii solutiilor software, Davies pune pe primul loc reducerea costurilor operationale. „Daca ne uitam cu atentie la industria bunurilor de larg consum observam ca cea mai importanta caracteristica a acesteia este ca vorbim de o industrie a volumelor. Este de-a dreptul socant momentul in care constientizezi milioanele de tone rulate. Prin urmare, daca misti eficient aceste volume, sau nu, se traduce printr-o diferenta enorma de costuri. Se reflecta in nivelul de combustibil consumat, in spatii de depozitare sau in deseuri. Noi oferim solutia optimizarii acestor aspecte, pentru ca atunci cand rulezi alimente in valoare de milioane de euro, daca marja ta de castig este de 1% sau de 1,5% este o diferenta majora”, mai spune acesta.

Un alt target la indeplinirea caruia solutiile software ar putea contribui este castigarea de cota de piata. „Vorbim de un mediu concurential puternic si asta insemna ca tu, ca retailer, vrei sa te asiguri ca ai cele mai bune parghii prin care sa iti pui in aplicare acele strategii cu adevarat creatoare de diferentiere. De exemplu, sa ne gandim la ofertele promotionale de tip BOGOF – buy one get one free (n.r. cumpara un produs si primesti inca unul gratis) al caror management este foarte important tomcai pentru ca poti sa pierzi foarte multi bani daca sunt prost facute. Aici intervenim noi prin informatiile pe care software-ul e capabil sa le ofere – ce produse cauta consumatorii, ce perioada e adecvata pentru o astfel de promotie, care sunt canalele de promovare mai bune, unde sa le pozitionezi in cadrul categoriei – astfel incat premisele sa fie unele bune”, completeaza reprezentantul Aldata.

Nu in ultimul rand, o componenta care a crescut in importanta semnificativ in industria retailului alimentar este cea legata de retinerea clientilor, de fidelizarea acestora. De ce loializarea este atat de importanta? Simplu, pentru ca se traduce in volume mari. „Daca in mod traditional eram obisnuiti ca retailerii sa optimizeze lantul de aprovizionare, depozitele, categoriile de produse, acum sunt interesati sa optimizeze oamenii. Sunt constient ca la prima vedere suna ciudat, insa asta se intampla. Iar noi avem solutii software care fac pana si acest lucru”, spune Ivan Guzelj. Acesta iti sustine afirmatia prin exemple de scheme de loializare complexe care au fost realizate in Franta, Germania sau Marea Britanie, in care acestia comunica cu consumatorii pe internet, prin sms sau e-mail pentru ca stiu care sunt preferintele lor, le ofera exact produsele de care au nevoie. „La sfarsitul zilei toate acestea se rezuma la o baza de date bine pusa la punct”, completeaza Guzelj.

 

Ce spun studiile?

Global Retail CIO Survey 2010 este o cercetare realizata de compania de cercetare Martec, la cererea Aldata si IBM, la care au participat nu mai putin de 100 de retaileri de referinta ale caror vanzari cumuleaza peste 8% din totalul pietei de retail din America si Europa, si a urmarit atat rezultatele tehnologiilor deja implementate, cat si planurile acestora pentru viitorul apropiat, cu accent pe zonele prioritare catre care se vor duce bugetele de IT.

Studiul a aratat ca in ceea ce priveste investitiile in IT ca si procent din vanzari lucrurile incep sa isi revina, dupa ce la inceputul lui 2009 recesiunea lovise si aceasta componenta, ajungand la o medie de 1,3% din vanzari comparativ cu anul trecut cand se situau la 1%. Peste 53% dintre retailerii chestionati au declarat ca acest nivel se va mentine si pentru anul viitor, in timp ce 26% considera ca bugetele alocate IT-ului vor creste.

Sustenabilitatea, desi un concept aflat in prim plan, nu are inca un impact asupra strategiei retailerilor privind IT-ul. Cand au fost intrebati ce importanta are aceasta in strategia lor privind implementarea solutiilor de software, rezultatul a fost o nota de 5,1 pe o scara de la 1 la 10. Pe de alta parte, dintre toate ariile de aplicabilitate acestia considera ca operatiunile din magazin au cel mai mare impact la nivel de sustenabilitate si IT, in timp ce, pe viitor, retailul multi-channel este vazut ca sectorul unde utilizarea unei aplicatii software va face cea mai mare diferenta atunci cand vine vorba de sustenabilitate. Aceasta concluzie se datoreaza modului dramatic in care se va schimba retailul in materie de dinamica a lantului de magazine, marimea magazinelor, modul de livrare sau de aprovizionare.

In urma analizei s-a mai observat ca aplicatiile cele mai importante in ochii managerilor sunt acelea care sunt in directa legatura sau optimizeaza procese cheie ca reaprovizionarea magazinului (32%), reaprovizionare automatizata (32%) si optimizarea preturilor (29%). De altfel, majoritatea prioritatilor pe care le au retailerii cand vine vorba de planuri de viitor se refera la updatarea aplicatiilor care ii ajuta sa optimizeze bunurile pe care le au deja – stocuri, spatii de depozitare etc. Cele trei domenii cheie in acest sens sunt managementul promotiilor (36%), reaprovizionare automatizata (30%) si optimizarea sortimentatiei (29%).
La polul opus, aplicatiile care prezinta cel mai putin interes pentru retailer sunt acelea care nu creeaza o intoarcere a investitiilor pe termen scurt sau cele care sunt folosite in arii unde ei simt ca sistemele de raportare sunt suficiente pentru nevoile lor si nu necesita astfel investitii suplimentare.
 

Romania, mai e mult pana departe

La prima vedere, nivelul relativ al investitiilor in IT din tara noastra poate parea o ciudatenie mai ales daca luam in calcul prezenta puternica a lanturilor internationale de retail. Si Ivan Guzelj, Vice Presedinte Aldata Solution pentru Europa de Sud-Est, afirma ca, dintre tarile din regiune, Romania este codasa la acest capitol. Dovada sta si numarul mic de parteneriate incheiate pe plan local. „In momentul de fata, in regiunea balcanilor, avem peste 1000 de magazine care folosesc produsul G.O.L.D., insa avem si programe in derulare, magazine unde ne aflam in stadiul de implementare. In Romania, lucram deja cu Profi si suntem in discutii si cu proprietarii Mic.Ro, Mercadia Group”, spune Guzelj.

O explicatie pentru situatia de aici este, in opinia lui Allan Davies, nivelul inca redus de consolidare al pietei de retail. „Lucram cu majoritatea lanturilor internationale de retail prezente si aici – Carrefour, Delhaize, InterEx – insa nu s-a ajuns inca la nivelul de dezvoltare care sa justifice o investitie in solutiile noastre. Momentul in care piata de retail autohtona va fi consolidata va fi momentul in care vor apela si la solutiile noastre pentru ca vor avea nevoie de o imagine de ansamblu asupra business-ului propriu. Este o situatie similara celei din Slovenia, inainte ca Mercator sa achizitioneze retailerii mici si sa devina jucatorul dominant”, explica Davies.

Pe modelul tarilor mature, reprezentantii Aldata prevad si pentru Romania o restructurare a numarului de magazine, nu neaparat in sensul disparitiei comertului traditional, ci a modernizarii conceptelor de magazine de proximitate, in timp ce, din punct de vedere operational, ele vor fi parte tot din lanturile internationale de retail. „Acesta este trendul identificat de toata lumea si unde se da urmatoarea batalie, pentru ca, desi magazinele sunt de mici dimensiuni, marjele nu sunt deloc de neglijat”, mai spune Allan Davies, care precizeaza totusi ca desi tara noastra este inca departe de aceasta situatie, ea nu va fi neglijata de acest trend in anii urmatori.

Trenduri emergente

In timp ce retailerii din Romania inca se confrunta cu situatii de out-of-stock, de neconcordanta a preturilor de la raft cu cele de la casa sau de promotii nereusite, in pietele mature se redefinesc mereu noi standarde pentru bune practici in materie de lant de aprovizionare si activitati in-store, se testeaza concepte inovative de magazine si de comunicare pe noile media cu consumatorul. Un astfel de exemplu este supermarketul „drive-in”, din Franta. „Daca stai sa te gandesti mai bine este mai degraba un depozit. Conceptul se adreseaza acelor consumatori carora nu le place sa mearga la cumparaturi. Spre deosebire de sistemul home-delivery, unde se presupune ca cineva trebuie sa fie acasa atunci cand iti vine comanda, consumatorul merge si isi ridica produsele atunci cand este mai convenabil pentru el, in drum spre casa spre exemplu”, povesteste Davies.

 

Un alt trend semnalat de cei de la Aldata si unde aplicatiile software pot juca un rol definitoriu este cel legat de comenzile online, unde procedura folosita de majoritatea magazinelor intrate pe acest segment era cea a picking-ului in magazin. Acest sistem insa avea o problema: dereglarea ciclului de aprovizionare al magazinului. „Este greu sa tii pasul cu situatia din magazin atunci cand nu vezi efectiv ce produse au fost vandute pentru simplu fapt ca acestea nu mai trec pe la casa de marcat. Prin urmare, tendinta este ca aceste comenzi online sa fie preluate acum la nivel de depozit”, spune Ivan Guzelj.

Pe viitor, „tendinta comenzilor online va fi din ce in ce mai puternica in cazul produselor comune, de uz general, cum este detergentul de vase sau hartia igienica, in timp ce consumatorul va merge in magazin pentru produse speciale – fructe si legume proaspete, cafea, prajituri sau vin. De aici si nevoia de a lucra la capitolul experienta de cumparare”, spune Allan Davies.
Cei doi se bazeaza si pe rezultatele studiilor care arata ca intre 80 – 100 de produse din cosul de cumparaturi al consumatorilor sunt constante. „Toate aceste produse vor fi livrate pe viitor automat consumatorului. Mercator are deja implementat un astfel de serviciu pentru clientii inscrisi in programul de loialitate. Ei monitorizeaza nu numai ce cumpara, ci si frecventa, si vin in intampinarea lor cu oferte exact cand rezerva din respectivul produse este pe terminate. Urmatorul pas va fi sa conectam planul retailerului de aprovizionare cu frigiderele consumatorilor. Este putin inspaimantator, insa acesta este viitorul”, crede Davies, care considera ca, in ochii consumatorilor, aspectul eficientei – salvarea de timp si bani – il va surclasa pe cel al moralitatii acestor practici.

Auchan Exigent Plaza deschidere supermarket e mari dimensiuni
Auchan inaugurează un nou supermarket de mari dimensiuni în București
Auchan continuă strategia de dezvoltare pe segmentul de proximitate și a inaugurat un nou supermarket de mari dimensiuni în Capială, ajungând...
Borsec cel mai iubit brand romanesc
Borsec, votat pentru a zecea oară „cel mai puternic brand românesc”
Borsec este liderul brandurilor românești, pentru a zecea oară, potrivit studiului BrandRo, realizat de Unlock Research. Studiul măsoară puterea...