SERBIA: Small Serbian grocers to abolish card payments | Progresiv

Owners of small neighbourhood shops in Serbia are increasingly opting to abolish terminals for card payments because the bank fees they have to pay are nearly seven times higher than in the EU. SERBIA: Small Serbian grocers to abolish card payments

The president of the Retailers Society, Mladjan Šumić, told daily newspaper Blic that in small shops, purchases are usually well below 1000 dinars (8.30 euros).

Only 10 per cent of the total purchases are above this figure, and every time a card is swiped, the bank takes about 2.5 per cent commission.

Cigarettes represent the biggest problem, as retailers already have to pay three per cent on each pack sold to the tobacco industry, while the bank also takes the same. Mobile phone top-ups are also a problem, as retailers earn 1.5 per cent on sales, but risk losing out if customers pay with cards.

Additionally, according to Šumić, retailers each month pay 2000 dinars (16.60 euros) to the bank for the rental of the POS terminal. As a result of all these costs, more and more retailers are phasing out the terminals or telling customers they do not have them.

A possible solution to the problem, according to economic consultant Dragoljub Rajić, is that retailers should jointly negotiate with the owners of the POS system and, instead of paying for each transaction, agree on a lump sum, based on monthly turnover, which is acceptable and profitable for all. (www.esmmagazine.com)

Cirese romanesti_Freshful by eMAG
Interesul consumatorilor pentru fructele bio continuă să crească
Freshful, hipermarket 100% online, a înregistrat o creștere semnificativă a interesului pentru fructe și legume certificate ecologic, raportând...
analiza sierra quadrant blocaj financiar intarziere plata facturi
Studiu: 1 din 4 angajați români ia în calcul schimbarea locului de muncă
Lipsa siguranței psihologice și reziliența scăzută sunt factorii care pot sta la baza deciziei angajaților privind schimbarea locului de...
România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
Raportul calitate-preț, principalul motiv pentru schimbarea mărcii de alimente
Consumatorii își doresc să cumpere alimente care să corespundă cu valorile lor în materie de sănătate, confort și sustenabilitate, dar...
Tranzactie pe piata de curierat: Sameday preia Cargus, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Tranzacție pe piața de curierat: SAMEDAY achiziționează Cargus
SAMEDAY, compania românească de curierat, își continuă strategia de dezvoltare prin semnarea contractului de achiziție a Cargus. Achiziția...
Radu Savopol, 5 to go
Radu Savopol, 5 to go: La început am fost un one man show. Acolo a fost greșeala majoră
Multe din momentele de succes ale unui antreprenor sunt precedate deseori de încercări și nereușite. În cazul lui Radu Savopol, Cofondator al 5...
Danone Terapie digestiva, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă
Danone România lansează campania educațională Terapia Digestivă dedicată sănătății digestive. Inițiativa este susținută științific...