Remarcati-va la casa! | Progresiv

Pentru retailul modern, numarul caselor de marcat de care dispune un magazin este unul dintre criteriile principale de pozitionare si confirmare a importantei lui in piata. Pentru consumator insa, marimea si cantitatea nu mai sunt elemente de diferentiere neta intr-o lume tot mai diversa, care tinde sa aprecieze din ce in ce mai mult calitatea produselor, dar si a serviciilor. Astfel, un numar mare de case de marcat reprezinta pentru consumator un motiv de nemultumire si indignare daca acestea sunt instalate in magazin, dar nefunctionale, asa cum se intampla, din pacate deseori, in magazinele noastre.Remarcati-va la casa!

Casa de marcat este in mod sigur locul cel mai important al magazinului, singurul care nu trebuie ocolit de consumatori. Atat din perspectiva rolului pe il joaca in economia magazinului, cat si din punct de vedere al reconsiderarii ei ca punct de contact - cheie in relatia cu clientii, in comunicarea dintre magazin, produse si consumatori, casa de marcat trebuie sa fie... neaparat remarcabila.

Toate produsele din rafturi trebuie sa treaca la un moment dat pe la casa de marcat. Adica sa se vanda! Fireste, cat mai repede. Casa de marcat reprezinta unitatea de masura a eficientei economice a magazinului si dispune de un potential imens de comunicare si de vanzare. Aici se inregistreaza in mod concret cele mai importante informatii despre traficul clientilor si al produselor, despre frecventa de cumparare, despre istoria fiecarui consumator. Casa de marcat este cea care colecteaza in sume concrete toate eforturile pe care magazinul le depune pentru marketing, merchandising, relatii cu clientii, comunicare cu segmentele de public. Indiferent de dimensiunea magazinului, prin prezenta ei, casa de marcat conduce in mod obligatoriu pasii clientului catre achizitie. Fie ca este vorba despre supermarket, hypermarket sau cash & carry, casierul este vocea retailerului, elementul care umanizeaza, de el depinzand ca impresia pe care magazinul o lasa de fiecare data clientilor sa fie una mereu imbunatatita. Casa de marcat este locul in care zambetul vanzatorului, insotit de cateva cuvinte amabile, completeaza tranzactia cu doza de comunicare de care clientii magazinului au nevoie.

 

„Ia-ti marfa si elibereaza terenul!“

Unul dintre rolurile esentiale pe care casa de marcat il mai indeplineste este acela de a mai vinde ceva in ultima clipa. De aceea, este un mare neajuns sa instalezi case de marcat doar de dragul de a „executa“ rapid cat mai multe cosuri, fara a tine seama ca spatiul vital are de suferit si ca aglomeratia este unul din motivele principale pentru care consumatorii evita sa treaca pragul unui magazin. In plus, la casa de marcat este obligatoriu sa existe, pe langa un spatiu minim de expunere a produselor de impuls, un spatiu de depozitare a produselor achizitionate, pentru ca acestea sa poata fi ambalate si pentru a se putea efectua plata.Nimic nu este mai enervant pentru un client care a cumparat o sumedenie de produse decat sa nu aiba unde sa le puna dupa ce au fost scanate.Stiti sentimentul? Este ca si cum le-ati spune clientilor verde in fata: „Acum, ca ai cumparat, nu ma mai interesezi. Ia-ti marfa si elibereaza terenul...“. Atrag in mod special atentia asupra acestui aspect pentru ca exista magazine care au extins numarul caselor de marcat in defavoarea spatiului si confortului pe care il ofera clientului. Mentineti principiul sanatos: „mai bine putin si bun, decat mult si prost“ si o sa va mearga mai bine.

In fond, sunt doar cateva reguli, simple si clare, de care e bine sa tineti seama atunci cand ganditi „reteaua“ caselor de marcat din magazin, acest lant viu care separa traficul din magazin de cel al strazii:

- Personalizarea spatiului – casa de marcat este unul dintre spatiile cele mai vizibile, stabile si firesti de personalizare a magazinului, de marcare a identitatii acestuia: personalizand casa de marcat, ca si uniformele casierelor sau cosurile de cumparaturi, ori sacosele de ambalaj, consolidati niste unelte de comunicare prin care sa sprijiniti imaginea magazinului.

- Plasamentul – un vanzator tacut, dar eficient! Fie ca ne referim la cel principal, rezervat produselor de impuls sau care nu se preteaza la expunerea in raft, fie la cel strategic, destinat produselor care vor sa-si coordoneze comunicarea si cu alte mesaje lansate in magazin sau prin intermediul altor canale media, plasamentul este un principiu definitoriu pentru zona casei de marcat, ca si pentru raft. Totodata, este si un mijloc foarte convingator de a incuraja tranzactia.

Dupa goana prin magazin, plasamentul din spatiul casei de marcat este pentru consumator o pauza binemeritata in care poate decide in ultimul moment asupra cumpararii unui anumit produs. Unele produse sunt facute pentru a fi comercializate la casa de marcat, iar aici guma de mestecat este de departe „locatarul“ numarul unu al acestei zone „rezidentiale“ din magazin; altele isi folosesc beneficiile prin tehnici inspirate de marketing si merchandising, semnalizand in acest punct de trafic strategic faptul ca sunt acolo pentru a fi cumparate, nu doar privite.

Printre cosuri, rafturi, produse, mesaje publicitare si o multime de consumatori, interventia umana nu ar mai avea o sansa reala in relatia pur tranzactionala dintre magazin si clienti, daca nu ar exista casa de marcat.De aceea, produsele de impuls se plaseaza de regula la casa de marcat. Dulciuri de buzunar, sucuri, tigari, pliculete de cafea instant, servetele umede si batiste igienice, stau la indemana clientului care macar de plictiseala asteptarii la coada si tot va alege ceva din multimea de maruntisuri colorate.

Plasamentul are importanta majora in strategia de mercantizare si pentru produsele care isi gasesc aici un punct de sprijin contextual, de etapa.

 

Comunicarea

Fie ca se rezuma la un simplu salut si la schimbul bani si bon, fie ca expune mesaje ale produselor si brandurilor comercializate de magazin sau devine un instrument de comunicare al promotiilor si campaniilor in derulare, casa de marcat este locul care furnizeaza informatii ce pot influenta in ultima clipa decizia de cumparare; pe langa faptul ca acest spatiu ofera prilejul de a comunica, lasa si loc pentru modalitati neconventionale prin care poate fi valorificat. In esenta, comunicarea care are loc la nivelul casei de marcat trebuie sa vizeze doua aspecte ale obiectivului de a vinde: aminteste-i consumatorului ca mai are ceva de luat sau, pur si simplu, spune-i ca are ceva de luat. Conduita casierilor este vitala pentru relatia cu clientii: salutul civilizat este obligatoriu, la fel si manipularea atenta a produselor, fara a le deteriora sau fara a le tranti in drumul de la cos la sacosa. Nu le reprosati clientilor ca nu au bani marunti, nu le spuneti pe un ton agresiv ca nu aveti rest, ca produsul nu are cod de bare sau ca nu pot plati cu cardul fiindca sistemul este defect, nu discutati cu alti colegi de la alte case de marcat ori cu paza magazinului ca si cum clientul nu ar fi de fata: „Nu se mai inchide odata magazinul? / Nu mai plecam odata acasa? Ce balamuc a fost azi, ce de lume!“ Casa de marcat este zona care comunica prin toate mijloacele: vizual, verbal, gestic. Decizia unui client de a cumpara poate fi dictata de gestul similar al altuia, de activarea instantanee a memoriei sau de plictseala survenita asteptand la rand.

Monitorizarea traficului de clienti si a obiceiurilor de consum este elementul care face din casa de marcat ceva mai mult decat este in aparenta; acest „seif“ al magazinului reprezinta una dintre cele mai importante valori, o resursa eficienta si un mijloc de masurare corecta a activitatii unui consumator si a istoricului de achizitie a produselor, atat in context individual, cat si intr-unul complex, corelat cu alte produse.Casa de marcat inseamna sansa de colectare a bazelor de date care leaga cardul bancar de profilul consumatorului, desenat cu linii subtile, dar exprimat cu acuratete maxima prin posibilitatea de a-i urmari concret actiunile de achizitie.Magazinul care analizeaza si foloseste informatiile de pe bonul de casa este cu adevarat detinatorul puterii in spatiul retailului.De acolo se extrag toate indiciile pentru o strategie corecta de marketing!

 

Secrete mici pentru efecte vizibile

Casa de marcat este un fel de carte de vizita.Asigurati-va ca poarta insemnele magazinului si ca reprezinta un element stabil si vizibil de sustinere a identitatii acestuia; personalizati atat zona casei de marcat, cat si persoana care o gestioneaza, cu sigla si sloganul magazinului.

Personalizati casa de marcat si in functie de sezon, in asa fel incat sa evitati monotonia si sa-i mentineti permanent prospetimea vizuala, interesul din partea clientilor. Nu lasati niciodata spatii neumplute la casa de marcat, ele inseamna tot atatea ocazii ratate de a vinde.

Adaugati mesaje colaterale produselor sau remindere pentru campanii care se deruleaza in magazin in momentul repsectiv si care sunt in pericolul de a nu fi observate de consumator.

Folositi mijloace de expunere diferite, pentru ca aspectul general al casei de marcat sa fie inedit; mici displayuri sau brate metalice simple, care odata incarcate cu produse, nici nu se mai vad, sunt solutiile la care puteti apela usor, dar nu neglijati aspectul comunicarii si alegeti formule de expunere care sa fie insotite si de spatii de personalizare sau de mesaje call-to-action.

Casa de marcat nu trebuie aglomerata. Evitati sa o tranformati in bazar, oricat de mare ar fi tentatia de a o exploata din plin; ea prezinta produse de impuls si de aceea este eficienta in materie de comunicare a ofertei acestor categorii de produse, dar expusa la dezordine; trebuie monitorizata permanent, in asa fel incat sa fie mereu aprovizionata si ordonata.

 

Folositi casa de marcat ca pe un prilej de a lansa spre consumator o inviatie permanenta la dialog: chestionare de satisfactie, cupoane de promotii, premii instant cu diverse ocazii.

Viata pe care un produs o va avea de la momentul asezarii lui in raft si pana la cel al achizitiei poate fi doar estimata, nu si garantata. De la a fi vandut din prima zi pana la a nu fi vazut niciodata in raft, in magazin e posibil orice. Casa de marcat ramane de neocolit, in sensul cel mai bun al cuvantului.

Ea incaseaza si va intoarce roadele strategiei de marketing si merchandising pe care o ganditi pentru magazinul dumneavoastra si este foarte bine sa nu va limitati la ce va propun merchandiserii colaboratorilor, pe cat este de bine sa nu le respingeti nici una dintre propunerile pe care vi le fac de a semnaliza un produs la casa de marcat. E bine sa vedeti in aceasta linie de granita suma de beneficii dintre obiectivele propriului magazin si interesele producatorilor si distribuitorilor. Aici este locul comun de intalnire cu consumatorul.

 

Fiti deschisi!

 

 

 

HEINEKEN România, pași hotărâți spre poziția de lider în piața berii. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
HEINEKEN România, pași hotărâți spre poziția de lider în piața berii
În 2024 piața locală a berii a reușit să crească modest, iar dinamica businessului HEINEKEN România a fost una pozitivă. Mai mult decât...
Tiplog are în plan pentru acest an dezvoltarea diviziei de ambalaje alimentare. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Tiplog are în plan pentru acest an dezvoltarea diviziei de ambalaje alimentare
Tiplog, companie antreprenorială de tipar și logistică, fondată în 2012, anunță dezvoltarea diviziei de ambalaje food și lansarea de produse...