Raport Nielsen: stabilitatea pietei de FMCG | Progresiv

In ciuda titlurilor pesimiste din presa referitoare la recesiunea economica, date cuprinzatoare din cel mai recent studiu efectuat de Nielsen cu privire la cresterea economica in Europa arata ca 2008 a fost un an relativ stabil in industria de FMCG. Raport Nielsen: stabilitatea pietei de FMCG

Cheltuielile au fost similare cu cele din 2007: +6,7% vs. +6.2% in 2007. Cea mai mare parte a cresterii a venit din inflatia preturilor; cresterea volumului a fost de +0,4%.

Spre sfarsitul lui 2008 temerile legate de inflatie au fost inlocuite cu cele privitoare la criza economica. Scaderea preturilor la comoditati s-a accentuat in Q4 in timp ce variatia preturilor a ajuns la 4,2% (de la +6,4%). Componenta volumica ramane usor pozitiva la +0,4%.

Tarile in care cresterea volumica a scazut comparativ cu trimestrul anterior sunt: Italia, Irlanda, Ungaria, Grecia, Finlanda, Danemarca si Belgia.
Pe masura ce inaintam in primul trimestru al lui 2009 ne putem astepta ca variatia preturilor sa se diminueze din moment ce preturile au devenit stabile, insotite in parte de nivelul inalt al promotiilor. Marea Britanie ar putea face fata acestui trend, devalorizarea lirei ducand la preturi mai mari pentru alimentele importate.

Scaderea in volum s-a petrecut cu o intarziere de aproximativ sase luni de la momentul valului de inflatie la alimente (inceputul lui 2008). Nielsen anticipeaza ca recesiunea economica sa afecteze cresterile de volum  in Q1 si Q2 ale 2009.

Marci private

S-a discutat mult in presa despre performantele marcilor private pe perioada crizei economice. Aleg oare cumparatorii marcile private ale retailerilor in locul brandurilor preferate?

Cifre recente ale vanzarilor date de Nielsen in cinci piete majore din Europa (Marea Britanie, Germania, Franta, Spania si Italia) demonstreaza ca trendul mult discutat de migrare catre marcile private nu se confirma. Vanzarea de marci private continua sa ocupe intre o treime si un sfert din valoarea vanzarilor, fara vreo schimbare brusca fata de anul anterior.

Analiza categoriilor in pietele majore arata deasemenea ca brandurile de top se mentin pe pozitii in general, cu o mica diferenta a cotei valorice. Totusi, in 2009 ne asteptam sa vedem mai mult spatiu la raft alocat marcilor private, iar in anumite piete furnizorilor de branduri cunoscute li se va cere sa investeasca mai mult in promotii si marketing in-store pentru a asigura spatiul primar la raft.

Hard Discounteri

Discounterii din Europa continua sa se bucure de cresterea cotei de piata, consumatorii concentrandu-se tot mai mult pe preturi si segmentele value for money. Germania ramane piata dominanta pentru acesti retaileri, desi in Marea Britanie si Olanda tot mai multi consumatori migreaza catre segmentul low, iar in Marea Britanie 42% dintre gospodarii au vizitat un discounter in ultimele 12 saptamani.

Promotii

Activitatea promotionala este stabila in principiu, desi Marea Britanie ramane regatul promotiilor in Europa, cu o treime din toate cumparaturile achizitionate in cadrul promotiilor (volumul vanzarilor). In perioada de varf dinaintea Craciunului aceasta pondere a crescut la 40%  in cazul brandurilor, cu o crestere fara precedent a reducerilor.

Acest raport compara dinamica pietelor in ansamblu in sectorul de FMCG in Europa. Se bazeaza pe cercetarile Nielsen efectuate in fiecare piata europeana si acopera vanzarile efectuate in magazine alimentare, hypermarketuri, supermarketuri, discounteri si magazine convenience. Raportul se bazeaza pe cea mai vasta gama de categorii de produse, monitorizate continuu de Nielsen in fiecare dintre aceste tari si canale. Acest raport compara Q4 din 2008 cu Q4 din 2007. 
 

Laura Dumea Bencze_CBRE Romania_bkg
CBRE: Parcurile de retail câștigă teren ca oportunități investiționale
Parcurile de retail reprezintă o oportunitate de investiție tot mai atrăgătoare, oferind soluția sigură de generare a unor venituri stabile și...
Kaufland Calarasi inaugurare
Kaufland continuă expansiunea și deschide un nou magazin în Călărași
Kaufland România își extinde prezența la nivel național și deschide al doilea magazin din orașul Călărași. Prin această investiție,...
Daniel Anghel Country Managing Partner PwC România
PwC: Investitorii pun accent pe abilitatea companiilor de a depăși crizele în decizia de investiții
Investitorii par optimiști cu privire la evoluția economiei globale, 51% dintre respondenții la sondajul PwC 2024 Global Investor Survey,...
Academia de Sustenabilitate parteneriat Auchan Romania
Industria de retail învață să fie sustenabilă cu Academia de Sustenabilitate și Auchan România
Academia de Sustenabilitate în parteneriat cu Auchan România lansează un curs gratuit despre sustenabilitatea în retail pentru antreprenorii care...
Lidia Chiraches Nespresso Romania
Cum vrea Nespresso să reducă emisiile de carbon cu 50% până în 2030
Nespresso reafirmă angajamentul pentru sustenabilitate prin publicarea unui studiu de Analiză a Ciclului de Viață, o cercetare realizată de...
Kaufland Moinesti inaugurare Bacau
Kaufland se extinde în regiunea Moldovei, inaugurând un magazin în Moinești
Kaufland România își extinde rețeaua națională prin deschiderea unui magazin în orașul Moinești, județul Bacău. Prin această investiție,...