"Profitul se face prin risc, restul este administratie" | Progresiv

O afirmatie care, pentru Adrian Gaspar, Actionar, Presedinte al Consiliului de Administratie si din nou Director General Interimar al Scandia Food, este egala cu ecuatia succesului. De altfel, exact aceasta mentalitate specifica antreprenorilor l-a facut sa si achizitioneze compania in urma cu aproape 10 ani, tranzactie care a intrat in istorie drept cea mai mare lichidare intregistrata vreodata in Romania pana la momentul respectiv.

Adrian Gaspar este o persoana rezervata. Vorbeste putin si calculat despre el, spunand doar ca este un om vesel, caruia ii place sa manance, fiind de altfel si primul degustator al produselor nou lansate pe piata de catre compania sa. „Sunt un vanator pasionat, nu un ucigas. Imi place si sa pescuiesc, desi nu stiu. Iubesc padurea si sunt inconjurat de prieteni”, afirma el. Despre „cealalta jumatate” a sa, businessul Scandia, antreprenorul nu omite insa niciun detaliu, fiind fidel propriei afirmatii: „sunt un om dedicat in intregime companiei”.

Din presa, in business

„In anul 1990, printr-o serie de circumstante, am ajuns din revolutionar la televiziune, translator pentru postul american ABC News. Din translator am fost ulterior un fel de stringer pentru Romania, iar dupa aceea, chiar inainte sa plec, am ocupat pozitia de Associated Producer. La drept vorbind, nu a contat prea mult pentru mine functia, eram pe o curba de invatare si acest lucru era tot ce conta. Sunt rigori pe care mi le-am asumat din munca in televiziune si pe care le transmit mai departe astazi oamenilor cu care lucrez: trebuie, nu exista nu se poate, si trebuie mai degraba facut acum, nu mai tarziu”, afirma Adrian Gaspar.

Zece ani a durat colaborarea cu postul de televiziune american, iar in 2002, dupa un detur de un an in functia de consilier guvernamental, unde a avut ca principala responsabilitate imbunatatirea imaginii Romaniei pe problemele legate de copii, Adrian Gaspar a cumparat producatorul Scandia Romana, aflat in lichidare, contra sumei de 3,6 milioane de dolari. „Am luat o
companie cu o cifra de afaceri de 2-3 milioane de dolari, care in sine era eficienta, dar care era in faliment din cauza unui plan de fuziune cu o ferma de porci din Caracal. Va dati seama de situatie, o fabrica era in Sibiu, alta in Caracal, un „ardelean” si un „oltean” care nu se intelegeau si aveau alte prioritati. Ulterior, in urma unei analize mai atente am realizat ca am platit mult peste pretul ei de imobiliare la vremea respectiva. In mod cert, decizia de a ma aventura in afaceri nu a fost o chestiune de orgoliu, ci pur si simplu am crezut in acest business”, povesteste actionarul.

In prezent, Scandia Food este controlata de doua familii - familia Gaspar si familia Crestin, care detin un pachet majoritar de 80%, restul sunt „actionari mai tacuti”, potrivit lui Adrian Gaspar. Consiliul Administrativ al companiei, fara aprobarea caruia nu se ia nicio decizie importanta de business, este alcatuit, pe langa Adrian Gaspar, din Dumitru Crestin, Andrei Ursulescu – Administrator si Luis Morais – Directorul Financiar al companiei, cu o experienta de peste 13 ani in domeniul bancar.

Omul de tranzitie

Jumatatea anului 2011 a gasit Scandia Food pe o pozitie puternica pe piata conservelor, cu o cota de peste 50%, mai mare chiar in categoria pateurilor de carne (aproape de 60%), potrivit datelor de retail audit citate de Adrian Gaspar. Tot din acest an, compania s-a mutat in „casa noua”, o fabrica construita de la zero in urma unei investitii finale de 50 de milioane de euro, cu 20% mai mult decat suma estimata initial. Noua locatie aduce un plus de 30% la capitolul productivitate si o structura „mai supla”, cu doar 600 de angajati, fata de 1200 cati erau anterior.

„Capacitatea noastra de productie era inainte de 20.750 de tone punct, nicio conserva in plus. De aceea ne limitam exportul intr-o perioada cand am fi putut castiga raft in multe locuri. Din pacate, mutarea noastra si investitia in sine nu au avut un timing prea bun. Procesul de mutare, din punct de vedere tehnic, a fost extraordinar, insa marturisesc ca au fost si lucruri neprevazute care, pe termen scurt, ne-au adus o scadere a volumelor. Suntem totusi in grafic cu profitabilitatea din acest punct de vedere, dar nu si cu resursele pe care speram sa le cream si sa ne putem continua planurile de dezvoltare”, precizeaza Gaspar.

In aceeasi idee, de dezvoltare durabila, se inscrie si procesul de rebranding prin care a trecut compania anul trecut, catalogat la momentul respectiv drept unul dintre cele mai ample si costisitoare din Romania. „Noi ne-am uitat mai mult la rezultat decat la cost si suntem foarte multumiti”, declara Adrian Gaspar. De altfel, exact punctele de mai sus sunt si pilonii mandatului pe care l-a avut de indeplinit Robert Redeleanu, care a venit la conducerea companiei in martie 2009. Un mandat nu foarte lung, incheiat chiar la sfarsitul lunii august.

„Robert a fost artizanul multor schimbari eficiente din punct de vedere al proceselor, al competentelor.”, este de parere actualul executiv, care mai adauga ca „acum, privind retrospectiv, nu cred ca putem aplica la Scandia Food foarte mult din mentalitatea multinationalelor. Noi nu suntem o companie care in momentul in care nu mai are resurse se intoarce catre mama si cere cateva zeci de milioane de euro. Ar fi prea frumos sa fie asa. Cred ca fiecare leu si fiecare resursa trebuie foarte bine gestionata si alocata numai dupa identificarea concreta a beneficiilor pe care ti le aduce”.  

Cat intentioneaza sa stea in pozitia de Director General de aceasta data? „Maine m-as schimba singur, daca ar fi dupa mine. Totusi, voi sta cat este nevoie ca sa dau urmatorului manager o companie stabila, pe primul loc, cu resurse, gata de dezvoltare. Pot sa va spun cu siguranta care sunt semnalmentele managerului pe care il caut: sa fie de origine romana, sa aiba un background mai degraba antreprenorial decat de multinationala, un om care sa stie sa riste si sa isi asume consecintele, fie ca vorbim de esec sau succes. Nu aleg dupa chipul si asemanarea mea, pentru ca aceasta este mentalitatea generala a antreprenorului roman comun care se crede cel mai bun. Multa lume poate fi mai buna decat mine. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa existe compatibilitate”, explica Adrian Gaspar.

Este pentru a doua oara cand actionarul isi asuma pozitia de director general interimar, dupa ce in 2008 el a condus compania dupa plecarea lui Sorin Bozdog. „Mereu voi fi aici pentru companie atunci cand este nevoie, insa trebuie sa imi recunosc si limitele. Nu am fost crescut ca manager si nu pot sa imi arog locul acestuia, dar sa stiti ca sunt extrem de eficient ca lider”, afirma acesta. Tot la timpul viitor, Gaspar afirma ca un candidat bun pentru aceasta pozitie va fi chiar Andrei Ursulescu.

„O masinarie bine unsa”

Desi recunoaste ca misiunea viitorului manager nu va fi deloc usoara, Adrian Gaspar este multumit de punctul in care se afla compania. „Astazi, cred ca din punct de vedere al industriei avem cele mai bune rezultate, desi trecem printr-un an foarte greu. Marjele noastre s-au micsorat simtitor. Nu aveam marje mari nici inainte, si politica noastra in acest sens a fost constanta, dar in conditiile in care consumam mai putin curent, avem jumatate din oamenii pe care i-am avut, ne mentinem pozitia in piata si continuam sa investim in actiuni de marketing si produse noi, profiturile fata de 2008 sunt mult mai mici. Multumim ca nu sunt pierderi”, povesteste el.

Pentru acest an, compania si-a propus sa incheie cu aceeasi cifra de afaceri ca in 2010, de circa 200 de milioane de lei, in contextul in care conducerea companiei estimeaza o scadere de cel putin 9% a pietei de profil. Anul 2011 nu o sa fie ultimul an de stagnare, spune Adrian Gaspar, care preconizeaza ca de-abia din 2013 sunt sanse sa fie reluata cresterea. La acest capitol, compania isi bazeaza strategia pe cativa piloni cheie: extrapolarea know-how-ului in alte categorii de produse, exporturile, lantul de restaurante cu servire rapida.

„Un pilon important care a stat la baza dezvoltarii noastre a fost inovatia. Am lansat multe produse care vin in intampinarea trendurilor la nivel european, cum ar fi Delicina sau Velicia, care sunt produse pentru viitor. Despre exporturi pot sa va spun ca ele sunt in crestere cu doua cifre de la an la an si luam in calcul atat exportul de oportunitate, cat si dezvoltarea regionala. Cred ca vom aparea chiar in monitorizarile din Ungaria dupa doar un an de prezenta acolo”, detaliaza Adrian Gaspar.

Despre QSR-uri (lantul de restaurante cu servire rapida), segment pe care compania a inaugurat anul trecut prima locatie in Baneasa Shopping Center, managerul spune ca este un proiect suspendat temporar. „Este un business care merge bine, insa este sub asteptari din punct de vedere al capacitatii noastre de a crea resurse. Am intrerupt deschiderile din doua motive: avem nevoie de o reanalizare a proiectului si al doilea motiv este consolidarea celor doua existente deja - plus unul in proces de deschidere. Planul este sa
deschidem trei unitati, sa le stabilizam, apoi sapte, urmand sa ajungem la numarul 10 cat am preconizat initial. In total, vorbim de o investitie de un milion de euro. Prin urmare, nici nu se pune problema sa renuntam la aceasta directie de dezvoltare, ci vorbim doar de o sistare pe termen scurt in vederea regandirii si realocarii de resurse”.

Intrebat daca mai valideaza declaratia facuta cu ocazia anuntarii rebranduirii companiei de anul trecut, potrivit careia targetul Scandia Food este sa devina principalul jucator din industria alimentara autohtona in termen de cinci ani, Adrian Gaspar spune ca „este un target extrem de ambitios si tangibil din multe puncte de vedere. Scandia Sibiu este un brand puternic care a demonstrat si in timp de pace si in timp de razboi. Sigur ca imi doresc sa se intample acest lucru, insa la capitolul declaratii si promisiuni sunt mai conservator”.

Resursele, o tema recurenta

In 2009, inainte de a preda conducerea lui Robert Redeleanu, grija primordiala a lui Adrian Gaspar a fost sa pregateasca compania pentru criza financiara. „Am incercat ca acel moment sa ne prinda finantati. Va reamintesca ca anul 2009 a fost un an de criza plina si mai ales criza bancara. Chiar si asa, am reusit sa transmitem mai departe increderea pe care o avem in companie si sa gasim parteneri financiari care ne-au imprumutat cu mai mult de 50% din cifra de afaceri de la momentul respectiv (n.r. 32,5 milioane de euro). Astazi datoria este sensibil mai mica si, desi exista multa volatilitate in piata si incercam sa fim precauti, am realizat ca trebuie sa ne miscam repede in acelasi timp pentru ca nici concurenta nu sta pe loc”, spune Adrian Gaspar.

Din perspectiva resurselor, acesta spune ca va putea vorbi cu relaxare despre acest subiect in momentul in care datoria va fi achitata integral. Interesant este ca, gratie educatiei din copilarie cand tatal sau, diplomat de profesie, l-a invatat sa vada in oameni si lucruri mai ales partea buna, managerul vorbeste si despre o latura pozitiva a experientei cu partenerii financiari. „Imprumutul este si el un lucru bun. Ca si competitia, partenerul financiar iti reaminteste realitatile pietei. Am siguranta ca lucrurile vor evolua conform asteptarilor noastre pentru ca avem o masinarie care merge ca unsa, iar viziunea noastra este ca traditia romaneasca pura, bunul simt si calitatea te pot tine mult timp in frunte”.  

Despre criza, la viitor?

In ciuda votului de incredere neconditionat pe care il are Adrian Gaspar in business-ul sau, acesta recunoaste ca situatia ar fi stat mult mai bine daca s-ar fi pastrat in continuare ritmul de crestere al economiei din 2008. Anticipase actionarul Scandia Food criza? „Ma asteptam la ea, pentru ca si economia era foarte incinsa, consumul era nesustenabil si oricine cu putina scoala si-ar fi dat seama ca atunci cand consumi mai mult decat produci nu te asteapta nimic bun. Daca am incerca cu totii sa stam pe aceasta linie, ar fi perfect. Acum, cine poate sa dea o predictie a evolutiei mediului de afaceri in general va spun ca este ruda primara cu Nostradamus. Nu cred ca la nivel global mai putem duce o recesiune atat de adanca. Cat despre Scandia Food, o sa facem toate miscarile strategice ca sa ne asiguram un viitor luminos”, conchide Adrian Gaspar.

CFA România: Inflația va rămâne ridicată pentru cel puțin încă un an
Alimentele, cu peste 7% mai scumpe decât în vara anului trecut
Prețurile alimentelor continuă să crească, arată datele Institutului Național de Statistică, ajungând în luna iunie a acestui an cu 7,36%...
Ferrero Rocher preia Kellogg, într-o tranzacție de 3,1 miliarde de dolari. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Ferrero Rocher preia Kellogg, într-o tranzacție de 3,1 miliarde de dolari
Grupul italian Ferrero Rocher anunță achiziționarea producătorului american de cereale Kellogg, pentru care va plăti 3,1 miliarde de dolari....
METRO Cash&Carry continuă expansiunea atât în proximitate, cât și pe formatul mare. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
METRO Cash&Carry continuă expansiunea atât în proximitate, cât și pe formatul mare
Retailerul cash&carry METRO intenționează să deschidă în următorii ani încă trei magazine de mari dimensiuni, care vor completa rețeaua...
evolutia economiei blocului comunitar
Moody's: Deficitul fiscal al României, 7,8% din PIB în 2025 dacă măsurile fiscal - bugetare sunt implementate integral 
Agenția internațională de rating Moody's estimează că deficitul fiscal al României putea ajunge la 7,8% din PIB în 2025 și 6,1% din PIB în...