Planuri de crestere, nu de supravietuire | Progresiv
Fiecare sfarsit de an vine „la pachet” cu un bilant in care ne contabilizam reusitele, esecurile si lectiile pe care le-am invatat din toate aceste intamplari. Iar daca vorbim despre piata FMCG, probabil nu sunt multe intamplari si nici inovatii remarcabile in modul de a face comert sau de a produce bunuri pe care sa le putem asocia doar cu 2011.
S-a vorbit mult despre eficientizare, restructurare, adaptarea sortimentatiei si a politicii de pret la puterea de cumparare in scadere a consumatorilor, acestea fiind insa directiile strategice ale multor companii inca din 2009. Ceea ce cred ca a facut diferenta anul acesta este ritmul si modul de executie al proiectelor incadrate in strategia „de criza” a businessului.
Mai mult, cred ca putine companii – atat din retail, cat si din zona de productie – au dat dovada de curaj in 2011, astfel incat sa se poata desprinde din plutonul supravietuitorilor si sa castige cota semnificativa de piata. Aici ma refer, in special, la cele care au profitat de situatia dificila din piata pentru a achizitiona sau a se extinde in teritoriu cu costuri mici, „de criza”. Imi vin in minte cateva nume mari: Danone, Kandia sau retelele Agricola si Mega Image, insa cu siguranta pot fi gasite destule exemple si in tabara jucatorilor mai mici.
Sigur ca o strategie in ofensiva nu ar fi fost posibila fara resursele obtinute din profiturile anilor anteriori sau fara sustinere din partea unui grup de talie internationala. Poate mai interesant de remarcat este existenta unei viziuni de business pe termen lung a managerilor si actionarilor acestor companii.
La anul vor fi alte companii care vor rupe randurile, chiar daca scenariul disparitiei monedei euro si cel al falimentului unor tari europene ar putea deveni realitate. Cautati surse noi de crestere, resurse noi in interiorul companiei, in oamenii cu care lucrati, in produsele si serviciile pe care le oferiti clientilor, pentru sustinerea dezvoltarii afacerii. Nu va limitati orizontul facand doar planuri de supravietuire pentru urmatorul an, ci ganditi in perspectiva si intariti si mai mult fundatia businessului, astfel incat sa nu cada la urmatorul cutremur.
S-a vorbit mult despre lectiile pe care trebuie sa le invatam cu totii din criza; nevoia de schimbare a viziunii de business printr-o orientare catre noi surse de crestere (sustenabila de aceasta data), iar la nivel individual a modului in care ne construim viitorul, cred ca este cea mai importanta dintre ele.
Vom incerca sa gasim impreuna unele dintre aceste noi surse in martie, in cadrul celei mai mari conferinte Progresiv la care lansam oficial invitatia catre dumneavoastra, cititorii nostri. Pana atunci, speram sa va tinem aproape de noi prin proiectele editoriale, iar in ianuarie va invit sa cititi editia speciala a revistei noastre, „Tendinte 2012”.
Sa ne cititi cu bine si in 2012. La multi ani!





