Pierderile transportatorilor de marfa din cauza viscolului | Progresiv
Finalul lunii ianuarie si inceputul lui februarie le-au adus transportatorilor pagube insemnate din cauza viscolului si a zapezilor mari. Ce resurse au avut la dispozitie transportatorii pentru a minimiza aceste pierderi si ce masuri pot fi luate in viitor?
Viscolul a dus la ruperea lantului de distributie pentru mai bine de o saptamana, cele mai afectate zone fiind judetele din sudul tarii. In consecinta, in retail au aparut rupturi de stoc la majoritatea categoriilor de alimente proaspete, vizibile in toate tipurile de magazine - de la cele mai mici pana la hypermarketuri. Pierderile au afectat, astfel, toate verigile din lantul de distributie, insa cele mai mari au fost resimtite, cu siguranta, de catre transportatorii de marfa.
Estimarile Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) indica pierderi de 30% in ianuarie si 50% in februarie in sectorul de profil. La randul sau, Mircea Tiplea - Directorul Executiv al Edy International Spedition, cel mai mare transportator rutier de marfa din Romania (excluzand companiile din sectorul materialelor de constructii) - estimeaza pierderile companiei la peste un milion de lei in cele doua saptamani cu situatii frecvente de blocari de drumuri in tara. „Am pierdut aproximativ 50.000 de kilometri in fiecare zi. In zona de sud-est inca avem camioane blocate in acest moment (data de 10 februarie – n.r.)”, a declarat directorul Edy International Spedition. Februarie poate insemna in bugetul anual de venituri al unui distribuitor sau transportator o pierdere de pana la 8% din transporturi neefectuate, potrivit estimarilor inaintate de Adrian Bodomoiu, Managing Director Wizrom Software, unul dintre principalii furnizori de solutii informatice integrate pentru managementul afacerii din Romania.
Ca solutie de minimizare a pierderilor, el recomanda transportatorilor utilizarea unor programe software concepute special pentru optimizarea traseelor de livrare si a gradului de incarcare al vehiculelor. Pe langa cele aproximativ 2.000 de autovehicule de transport de marfa blocate pe drumuri inzapezite in prima saptamana cu viscol (estimare UNTRR), s-a inregistrat un numar mare de autovehicule stationate (si deci neproductive) din cauza blocajelor din infrastructura rutiera. In Romania exista in prezent circa 110.000 de vehicule de peste 3,5 tone. „In ultima saptamana din ianuarie situatia a fost extrem de dificila, insa trebuie stiut ca soferii de camioane si autocare sunt extrem de bine instruiti pe sosele, in comparatie cu soferii amatori”, a subliniat Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR.
Printre masurile luate in avans de catre transportatorii de marfa, in scopul minimizarii pagubelor produse de viscol si zapada, se numara plasarea autovehiculelor in locuri sigure si masurile de preventie a accidentelor in trafic. „Acestia nu au cum sa evite pierderile datorate rularii unui numar de kilometri mult inferior pragului minim de rentabilitate. Finantatorii, salariatii, asigurarile nu cunosc termenul de zapada - toate cheltuielile fixe trebuie achitate, iar productia a fost restrictionata, costurile au fost majorate, in special cu carburantii, cu penalitatile de la clienti etc”, a atras atentia Radu Dinescu. In cazul Edy Group, ca masuri de minimizare a pierderilor au fost informati toti dispecerii si soferii despre riscurile prevazute de avertizarile oficiale date de INMH (Institutul National de Meteorologie si Hidrologie) si de autoritatile rutiere, iar compania a lucrat strans cu clientii pentru planificarea activitatii in zonele afectate.
Cine suporta pierderile?
„O foarte mica parte din pierderile generate de viscol pot fi recuperate, in cazul nostru, de la companiile de asigurari. Este vorba doar de acele cazuri legate de accidente. Sunt si anumite situatii in care putem pretinde clientilor taxe de stationare, in cazul in care ele nu au fost cauzate de forta majora”, a afirmat Mircea Tiplea. La randul sau, Radu Dinescu vede necesara cresterea tarifelor percepute de transportatori pentru acoperirea acestor pierderi.
Pe lista masurilor ce pot fi luate in viitor pentru a preveni, pe cat posibil, pagubele mari din situatii meteo extreme, se numara pregatirea mai atenta pentru iarna a vehiculelor.