Participarea Romaniei la Alimentaria 2012 ramane constanta | Progresiv
Alimentaria 2012, unul dintre cele mai mari targuri de bunuri de larg consum din Europa, reuneste peste 4.000 de companii, din care mai mult de o treime internationale, si 140.000 de buyeri, in ciuda contextului economic nefavorabil. Spre deosebire de alte evenimente de profil, Romania este prezenta cu propriul pavilion unde vor expune aproximativ 25 de companii. Desi pavilionul tarii noastre este inca mic in comparatie cu cel al altor tari, organizatorii vorbesc despre pontentialul de crestere a prezentei firmelor romanesti la editiile care vor urma.
Sporirea prezentei internationale, a competitivitatii si cresterea diversitatii marcilor expuse, acestea sunt trei dintre principalele obiective ale organizatorilor Alimentaria 2012, unul dintre cele mai importante targuri de trade din Europa, pe segmentul alimentar.
In preambulul evenimentului de anul viitor, Fiera Barcelona si oraganizatorii au invitat peste 60 de jurnalisti din intreaga lume la Conferinta Internationala de Presa, pe 30 septembrie a.c. Pentru prima data de la debutul targului, Alimentaria se extinde la patru zile pline de expozitii, evenimente cu specific gastronomic, conferinte pe segmentul retail si foodservice. In plus, targul va introduce, in premiera, doua noi hale expozitionale, in cadrul Fira Gran Via, oferind astfel peste 95.000 mp spatiu pentru expozanti si vizitatori.
Dincolo de greutatile economice
Editia de anul viitor a targului din Barcelona este organizata pe fondul cunoscutei instabilitati economice, prezenta atat in Spania, cat si la nivel european. De altfel, in cadrul conferintei internationale de presa, Antonio Argandoña, profesor de economie in cadrul ‘la Caixa’ Chair of Corporate Social Responsibility and Corporate Governance a declarat: „Perioada 2008-2010 a reprezentat una dintre cele mai dificile etape ale economiei europene si implicit spaniole, observandu-se scaderi, atat din punct de vedere al cererii de produse locale pe piata spaniola si internationala, cat si a productiei de alimente si bauturi in Spania. In mod implicit, gospodariile au simtit o crestere a presiunii exercitata de greutatile financiare, modificandu-si astfel comportamentul de consum in ceea ce priveste alegerea tipurilor de marci, a volumului achizitionat si a numarului de vizite in locatiile retail pentru aprovizionarea cosului zilnic. In acelasi timp s-a inregistrat o scadere a exporturilor precum si a numarului de turisti in Spania. Ceea ce este mai ingrijorator, potrivit estimarilor noastre, este faptul ca, din cauza mai multor factori, printre care datoria publica si cea externa sau nivelul inflatiei, posibilitatea reintrarii in criza financiara anul viitor este de 60-65%.”.
Totusi, in prezent, industria spaniola producatoare de alimente si bauturi a inceput timid sa ofere mai multe locuri de munca, in prezent, peste 446.000. Potrivit celui mai recent sondaj in randurile populatiei active profesional, rata de crestere YOY a locurilor de munca a fost de 0,52% in perioada 2010-2011. Aceasta cifra contrasteaza scaderea de 0,94% a locurilor de munca, per total, in Spania, precum si pe cea care indica o scadere de 1,57% a productiei totale din aceasta tara.
Potrivit datelor Federatiei Industriei Alimentare din Spania (FIAB), exista semnale pozitive pentru sectorul agro-alimentar din Spania. Pe langa crearea de noi locuri de munca in perioada ianuarie-mai 2011, exporturile de alimente si bauturi au totalizat 7,427 milioane euro valoare, in crestere cu 14,7% in perioada amintita, fata de aceeasi perioada a anului anterior. Aceleasi cifre arata ca importurile au atins 6,4 miliarde euro in primele cinci luni ale anului, in crestere cu 19,9%, comparativ cu aceeasi perioada din 2010.
De aceea, Alimentaria 2012 incearca sa isi pastreze pozitia de lider international pe piata evenimentelor de trade, aflandu-se, in prezent, potrivit organizatorilor, pe locul 3 la nivel european. „Targul de anul viitor se doreste a fi un eveniment dedicat intregii industrii agro-alimentare. Extinderea internationala, competitivitatea si marcile prezente vor avea un rol si mai important din punct de vedere strategic, in alcatuirea si esenta evenimentului”, se arata intr-un comunicat.
Participarea Romaniei ramane constanta
In ceea ce priveste companiile romanesti care vor participa anul viitor la Alimentaria 2012, numarul acestora ramane aproximativ asemanator cu cel al firmelor expozante de anul trecut. Desi este inca mic, in comparatie cu alte tari, pavilionul romanesc prezent la eveniment nedepasind 25 de companii, se spera intr-o crestere a prezentei tarii noastre la editiile care vor urma.
„Companiile romanesti care vin la Alimentaria sunt, in principal, cele care targeteaza piata de retail si care participa in colaborare cu autoritatile. De altfel, cei interesati sa vina anul viitor la Barcelona, pot contacta fie organizatorii Alimentaria, fie persoanele din cadrul Ministerului Comertului, existand, in acest sens, o serie de facilitati pentru delegatie, cum ar fi, de exemplu, plata a doar 50% din cazare si transport la eveniment pentru primul delegat, restul fiind subventionat”, explica Joaquim Gonzales, reprezentantul Alimentaria insarcinat cu operatiunile din Romania.
Astfel, pe langa posibilitatea prezentei individuale la targ, companiile, aflate in cautare de noi parteneriate de afaceri, in vederea distribuirii produselor romanesti in alte tari, pot contacta Federatia Producatorilor Alimentari Romalimenta sau autoritatile de la Ministerul Comertului, pentru a participa in cadrul Pavilionului Oficial al Romaniei. Printre conditiile de obtinere a subventiei de transport si cazare se numara obligativitatea prezentarii actelor de exportator ale participantului, precum si prezentarea dovezilor privitoare la plata la zi a taxelor si impozitelor catre stat.
Ce firme romanesti participa la Alimentaria 2012? Galmopan, Ads Professional Event, Apiprodex, Boromir, Croco, Ecofruct, Edri Trading, Kalpo, Leader International, Original Prod, Pro Natura, Riso Scotti Danubio, Romdil, Rommac Trade, Sam Mills, Sonimpex Serv Com, Vascar. |
Diversitatea ofertelor si formatelor
Alimentaria 2012 vine in intampinarea expozantilor si vizitatorilor cu noi concepte, menite sa faciliteze crearea de parteneriate si schimburile de idei. Concret, la editia de anul viitor, sunt asteptate peste 4.000 de companii, din care, mai mult de o treime, internationale, precum si 140.000 de buyeri. In urma parerilor si solicitarilor primite de la participantii din 2010, organizatorii au decis prelungirea cu o zi a targului, pentru a acomoda cele peste 8.000 de intalniri de afaceri care vor avea loc. Din aceleasi motive, s-a decis extinderea fizica a spatiului Alimentaria 2012, cu inca doua hale expozitionale. Mai mult, evenimentele care si-au dovedit succesul, precum competitia Chef of the Year, misiunile economice ale Federatiei Industriei Alimentare din Spania (FIAB), precum si Alimentaria Hub, epicentrul inovatiilor si schimbului de idei pe segmentul alimentar, vor fi si la editia de anul viitor prezente pe lista targului.
Evenimente in cadrul Alimentaria 2012
- Organic Food
- Congelexpo - produse alimentare congelate
- Expobebidas - apa, bauturi racoritoare, bere, must, cidru
- Expoconser - conserve si produse semi-conservate
- Intercarn - carne si produse din carne
- Interlact- lapte si produse din lapte
- Interpesca - peste si fructe de mare, aquacultura
- Intervin - vin si bauturi alcoolice
- Mundidulce - dulciuri, biscuiti
- Multiproducto - produse alimentare generaliste
- Olivaria - ulei de masline si ulei vegetal
- Restaurama- pavilion special pentru produse gastronomice horeca