Parlamentul a modificat legea comertului alimentar | Progresiv

Parlamentul a modificat pe 14 decembrie legea privind comercializarea produselor alimentare (nr 321/2009), luand in calcul propunerile retailerilor si ale producatorilor de eliminare a termenelor de plata si a definitiilor confuze ale categoriilor alimentare si ale pretului de achizitie a marfii. Noile reglementari au fost publicate astazi in Monitorul Oficial. Parlamentul a modificat legea comertului alimentar

Care sunt cele mai importante modificari ale legii 321/2009, publicate astazi in Monitorul Oficial:

  • Parlamentul a exclus din lege termenele de plata de 12 zile si 20 de zile pentru produsele alimentare proaspete, respectiv congelate, noile reglementari specificand faptul ca termenul de plata ale comerciantului catre furnizor pentru produsele contractate si livrate se stabileste prin negocierea contractului.
  • Singurele exceptii sunt la carne, lapte, oua, fructe, legume si ciuperci proaspete, la care termenul de plata nu poate fi mai mare de 30 de zile.

            Care erau termenele vechi de plata :
            12 zile – pentru produsele alimentare proaspete
            20 de zile - pentru produsele alimentare congelate
            35 de zile – pentru restul produselor

  • In plus, daca au intarzieri la plata marfurilor, retailerii vor plati aceleasi penalitati pe care furnizorii le platesc daca intarzie livrarea produselor, valoarea penalitatilor fiind stabilita prin contractul de vanzare-cumparare dintre cele doua parti.
  • Se introduse o noua definitie a costului de achizitie la comerciant, care nu mai include costurile serviciilor prestate de comerciant furnizorului (pe care marii retaileri le numesc taxe de listare) . „Noua definitie a costurilor de achizitie este o definitie contabila si corecta din punct de vedere fiscal”, a comentat Sorin Minea, presedintele Romalimenta. El a mai spus ca pastrarea in lege a prevederii care interzice retailerilor vanzarea in pierdere (la un pret sub costul de achizitie a marfii) este un lucru bun.

Este important de mentionat si ca a ramas in vigoare prevederea care interzice retaileri sa solicite furnizorilor taxe care nu au legatura directa cu operatiunea de vanzare, astfel incat taxele pentru actiuni aniversare sau cele care acopera riscul de nevanzare a produselor - pe care unii retaileri le practicau pana anul trecut - raman in afara legii.

  • ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor) nu mai are autoritatea de a verifica desfasurarea relatiilor comerciale dintre comerciant si furnizorm ci doar reprezentantii Ministerului Finantelor Publice, acestia din urma putand solicita toate documentele care stau la baza desfasurarii acestor relatii comerciale.

 de Mihaela Popescu

analiza piata produse plant-based produse vegetale sanatoase produse de post. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
4 din 10 coșuri Sezamo conțin cel puțin un superaliment
Supermarketul online Sezamo anunță că în luna ianuarie focusul clienților este majoritar pe produse sănătoase: 4 din 10 coșuri conțin cel...
TaxEU Forum Bucureti
Află modificările fiscale aduse de noul an la TaxEU Forum București!
Companiile se confruntă cu noi provocări la început de 2025, ca urmare a noilor modificări legislative anunțate, ce determină efecte importante...
FAN Courier va investi 40 de milioane de euro în 2025. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
FAN Courier va investi 40 de milioane de euro în 2025
FAN Courier, companie antreprenorială cu capital 100% românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrășcanu, Adrian Mihai și Neculai Mihai, a bugetat...
Victor Iancu, Partener, lider al departamentului de Strategie, EY România
Deficitele gemene ale României: iluzia stabilității și riscurile ascunse pentru viitorul economic
În termeni economici, termenul „deficite gemene” se referă la existența simultană a unui deficit bugetar - atunci când cheltuielile statului...
Delia Corniciuc Director de Marketing Danone pentru regiunea Europa Centrala si de Est.jpg
Delia Corniciuc, numită Director de Marketing CEE în cadrul Danone
Danone România anunță numirea Deliei Corniciuc în funcția de Director de Marketing pentru regiunea Europa Centrală și de Est. Cu o...
Carrefour renunță la încă 39 de magazine din Franța. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Carrefour trece în mandat gestiune 39 magazine din Franța
Carrefour a anunțat că va trece alte 39 de magazine din locații integrate în locații în sistem mandat gestiune, majoritatea hipermarketuri și...