Optimisti si realisti | Progresiv
Gandurile optimiste si sperantele pe care ni le facem la inceput de an nu trebuie sa fie si nerealiste. Începem un an pe care l-am anticipat inca de acum cateva luni ca fiind unul dificil si, evident, traim cu speranta secreta ca previziunea sa nu se confirme. Totusi, prevederea este mama intelepciunii. Avand in fata o perioada incerta, cum putem profita, totusi, de ea?
Studiile realizate de specialisti spun ca in cele mai recente perioade de recesiune traversate de economia mondiala (1990 – 1991 si 2000 – 20001), vanzarile au incetinit cam in toate sectoarele de retail. Si, pentru cea mai mare parte a comerciantilor, revenirea a fost inceata si de lunga durata, cu o rata de crestere de sub 0,5% in primul an de dupa crize.
Ceea ce nu inseamna ca retailerii trebuie sa se adaposteasca pur si simplu si sa astepte trecerea furtunii, ci sa se miste rapid pentru a reduce cat mai mult posibil pagubele. Comerciantii au relativ multe optiuni – de la reducerea costurilor prin inchiderea magazinelor si restructurarea operatiunilor pana la, dimpotriva, stimularea veniturilor prin remodelarea spatiilor de vanzare si intensificarea promotiilor. Multi fac greseala adoptarii celei mai usoare solutii, evitand sa-si propuna obiective mai ambitioase care ar scurta perioada de convalescenta, dupa o perioada dificila. Comerciantii trebuie sa-si evalueze rapid optiunile si sa decida daca adopta o atitudine defensiva sau ofensiva. Dar asta presupune o analiza temeinica si sincera a propriei sit uatii financiare, a performantelor manageriale si operationale si a pozitiei companiei in piata si fata de concurenta. O rezerva confortabila de cash, de exemplu, va poate permite sa investiti in magazine, in oameni (mai ales ca perioada este favorabila cooptarii de oameni capabili, la costuri rezonabile) si, poate, chiar sa faceti achizitii, slabind concurenta. La fel, analiza atenta a datelor de consumator (in ipoteza ca le culegeti cu regularitate) va poate ajuta sa luati deciziile corecte privind estimarea cererii, instrumentele de promovare folosite sau modul de regandire a spatiului magazinului.
Companiile cu o situatie financiara precara ar trebui sa se concentreze mult mai mult pe reducerea costurilor, profitand de aceasta „oportuntitate“ pentru a-si eficientiza sortimentatia si a renegocia contractele de aprovizionare.
Panaceele universale, precum cresterea eficientei oamenilor de la nivelul magazinului, imbunatatirea traficului in magazine, reducerea rupturilor de stoc raman valabile, pentru ca, pana la urma, cel mai bine este sa eficientizezi resursele existente si nu sa le reduci. Stimulentul cheie al oricarei perioade de recesiune este impulsionarea vanzarilor, iar comerciantii ar trebui sa fie constienti ca cel mai ineficient lucru pe care ar putea sa-l faca este sa incerce sa se eschiveze sau sa nu recunoasca realitatea. Nu exista perioada de recesiune fara pierderi, importanta este, insa, dimensiunea lor si pozitionarea companiei astfel incat sa profite cat mai mult de perioada de crestere ce va urma.
Va doresc sa incepeti anul cu optimism, dar si cu realism!





