Ofertele lunare, instrument de vanzare esential | Progresiv
Fara un istoric comercial in spate, supermarketul Maya este o intruchipare a proiectului de remodelare propus de METRO Cash&Carry Romania, unde generozitatea spatiului de vanzare se imbina cu buna reprezentare a produselor la raft.
Supermarketul Maya beneficiaza de o suprafata de vanzare de aproximativ 300 mp si este localizat pe o artera principala de circulatie a localitatii Plopeni, (Ploiesti) Bd. Independentei, bloc 17D.
Conceptul este singular la nivelul localitatii, unde predominante sunt formatele comertului traditional cu suprafata de vanzare cuprinsa intre 50-60 mp. Desi la distanta de 12 km de Plopeni se regasesc magazinele marilor retele internationale, pe o raza de 40 km acesta este singurul magazin traditional cu autoservire.
Fatada personalizata
Magazinul beneficiaza de o infatisare personalizata ce face ca acesta sa fie usor detectabil de la o distanta semnificativa. Peretii exteriori ai magazinului sunt acoperiti cu poliplan imprimat, reprezentand diverse categorii de produse. „Fatada magazinului este totodata si o solutie de izolare termica”, afirma Razvan Popescu, administratorul magazinului.
Ideea de a inaugura un magazin a fost complementara aceleia de a introduce pe piata locala un concept inexistent pana la momentul respectiv. Programul de remodelare propus de METRO Cash&Carry Romania a corespuns viziunii proprietarului si astfel a inceput acest parteneriat. Lucrarile demarate in scopul inaugurarii magazinului la 5 decembrie anul trecut au durat doua luni. METRO Cash&Carry Romania, prin specialistii sai, a contribuit la proiectarea layout-ului de magazin si mai apoi la stabilirea sortimentatiei si a modului de aranjare la raft. Colaborarea cu METRO Cash&Carry a inclus totodata si realizarea unui studiu de fezabilitate privind profilul clientului in scopul dotarii magazinului cu o sortimentatie adecvata. „Intrucat la Maya spatiul nu ne-a impus limite, am putut lista mult mai usor o gama extinsa de produse tinand seama de profilul clientului dar si de potentialul zonei”, afirma Stefan Cojocariu, Coordonator Clienti Revanzatori, METRO Cash&Carry Ploiesti.
Aro, prezenta de 90% in cadrul sortimentatiei
Gama de produse contine in special produse cu pret avantajos, reprezentate prin alternativele oferite fiind produsele de baza precum zaharul, uleiul, faina si conservele. Numarul articolelor de la nivelul magazinului se ridica la 6500. O mare parte dintre produsele prezente la raft sunt marcile private METRO – Aro, respectiv Fine Food. „Marca Aro este prezenta in proportie de 90% in cadrul intregii sortimentatii de produse si este una dintre cele mai vandute marci din magazin”, afirma Razvan Popescu.
O prima provocare pentru sortimentatia de produse la nivelul magazinului a constituit-o adaptarea la specificul sarbatorilor de iarna. Pe parcursul lunii decembrie, in cadrul spatiului de vanzare a fost instalata o gondola cu ofertele magazinului. Printre produsele aferente s-au numarat atunci alimentele de baza, dulciurile specifice sarbatorilor dar si jucariile care au beneficiat de un spatiu de expunere generos.

Pretul, criteriu de alegere a locului de achizitie
Introducerea produselor in cadrul magazinului a avut in vedere profilul clientului a carui trasatura definitorie este venitul scazut. „Pe client il atrage pretul de la raft si nu faptul ca intra intr-un magazin in care gaseste de toate”, afirma Razvan Popescu. Aceasta este, in fapt, si una dintre problemele cu care se confrunta magazinul in materie de clienti. Obisnuiti cu micile magazine de altadata, specializate pe categorii de produse, pretul este principalul criteriu care ii ghideaza in alegerea unui magazin sau al altuia. Multi dintre ei nu se gandesc la timpul economisit pe care il ofera un magazin ce acopera mai multe nevoi de achizitie si continua sa achizitioneze din locatiile cu care s-au obisnuit.
Incurajati sa isi afirme reclamatiile sau sugestiile cu privire la oferta, clientii contribuie in mod constant la adaptarea cotidiana a magazinului. „Sesizarile venite din partea clientilor au avut un mare impact si ne-au determinat de multe ori sa modificam preturile produselor”, afirma Razvan Popescu. Pensionarii sunt una dintre cele mai active categorii de clienti atunci cand vine vorba de preturile regasite la raft si sunt intolerabili chiar si la micile diferente de pret.
Metode de promovare
Insasi infatisarea magazinului reprezinta o metoda de promovare ce nu poate trece neobservata. De asemenea, bannerul rosu realizat in aceeasi tema cu fatada magazinului si instalat la intrarea in orasul Plopeni anunta existenta supermarketului Maya. O alta metoda de promovare o constituie distribuirea flyer-elor in mod regulat cu scopul de a anunta produsele aflate in oferta. „Am distribuit flyer-e inca de cand am lansat magazinul si continuam aceasta activitate in fiecare luna”, afirma Razvan Popescu. Ofertele difera de la o luna la alta, regula se mentine insa: in flyer sunt listate aproximativ 15 produse, din care nu lipsesc alimentele de prima necesitate, deserturile, bauturile alcoolice si fructele. La casele de marcat, pungile de plastic destinate transportului cumparaturilor sunt ilustrate cu sigla magazinului si incadrate in aceeasi tema vizuala ca si celelalte materiale de promovare.
Una dintre problemele mai putin previzionate inainte de inaugurarea magazinului a constituit-o personalul. Lucrul cu softul de gestiune precum si intreaga activitate de la nivelul magazinului a constituit o noutate nu numai pentru cei implicati direct ci si pentru administrator, iar invatarea s-a produs de ambele parti. Procesul de recrutare a fost anevoios cu atat mai mult cu cat „am incercat sa gasim persoane care sa fi avut experienta in comert. Asteptarile nu au fost pe masura, ne-a luat mult timp si cu greu am avut de unde alege”, a afirmat Razvan Popescu.
Nici relatia cu furnizorii de produse nu a fost lipsita de provocari. Neseriozitatea si lipsa de corectitudine au fost principalii factori ce au determinat intreruperea unor colaborari. „Imediat dupa inaugurarea magazinului, unii furnizori au adus mai multa marfa decat cantitatea comandata, motiv pentru care o parte din ea se regaseste si acum in depozit”, afirma Razvan Popescu.
Planuri si idei
Investitiile in inaugurarea magazinului excluzand costul marfurilor prezente la raft, au totalizat aproximativ patru miliarde lei vechi. La trei luni incheiate de la inaugurare, vanzarile magazinului au atins un maxim al vanzarilor in decembrie, lunile ianuarie si februarie inregistrand rezultate mai scazute dar care se incadreaza in tendintele comertului privind perioada
de referinta.
Drept urmare, pe termen scurt este vizata o redresare a vanzarilor precum si atragerea clientilor conservatori in cadrul supermarketului, prin evidentierea beneficiilor oferite de un spatiu de vanzare ce inmagazineaza toate produsele necesare traiului cotidian. Introducerea unor game noi de produse in functie de sugestiile clientilor dar si implementarea unor noi metode de promovare adaptate la specificul local sunt activitati de care conducerea magazinului se va preocupa in viitorul apropiat.



