Noile reglementări din comerțul online | Progresiv

Din iunie 2014 este în vigoare o nouă ordonanță privind contractele de vânzare la distanță, OUG nr. 34/2014, care aduce, printre altele, reglementări specifice în comerțul online. Silvia Axinescu – Managing Associate la Reff & Asociații, firmă afliată Deloitte – a prezentat aceste reglementări și implicațiile lor pentru comercianți în cadrul conferinței dedicate retailerilor independenți, Progresiv Interactiv, desfășurate recent în Brașov. Noile reglementări din comerțul online

Avocata Silvia Axinescu precizează „În online, evident că trebuie respectate aceleași reguli generale ca în magazinele fizice, dar există și niște reglementări specifice”. Acestea se referă la cerințele de informare în mediul online, la dreptul cumpărătorului de retragere a comenzii și la termenii de livrare a produselor achiziționate online.

Astfel, Ordonanța OUG nr.34/2014 aduce în piață o reglementare mult mai detaliată a informațiilor pe care comerciantul trebuie să le ofere consumatorilor, comparativ cu vânzarea din magazinul tradițional. În același timp, impune o manieră clară și inteligibilă de prezentare a informațiilor.

Obligațiile retailerului online privind informarea cumpărătorului

În cazul unei vânzări online, retailerul trebuie să furnizeze potențialului cumpărător următoarele informații:

- principalele caracteristici ale produselor și serviciilor;

- identitatea sa, inclusiv denumirea și adresa companiei;

- prețul total al produselor, cu toate taxele incluse;

- modalitățile de plată;

- mențiuni cu privire la garanțiile legale acordate de producător/retailer;

- dreptul de retragere din contract;

- mențiuni cu privire la livrare;

- eventuale proceduri de prelungire automată.

Foarte important de menționat este faptul că, pentru a asigura transparența prețurilor, legea prevede că pentru orice plată suplimentară aferentă obligației principale asumate inițial de comerciant trebuie obținut consimțământul explicit prealabil al cumpărătorului.

Dreptul cumpărătorului de a-și retrage comanda

Pentru orice achiziție online, legea prevede un termen de 14 zile pentru cumpărător de exercitare a dreptului de a-și retrage comanda. Exisă două opțiuni de exercitare a acestui drept: un model de formular de retragere a comenzii sau orice altă declarație neechivocă în care consumatorul își exprimă decizia de retragere din contractul de achiziție.Totodată, există excepții de la regula privind termenul de 14 zile:

- furnizarea de produse care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid;

- furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de către consumator;

- contractele în cazul cărora consumatorul a solicitat în mod special comerciantului să se deplaseze la domiciliul său pentru a efectua lucrări urgente de reparație sau de întreținere.

Livrarea produselor și rambursarea plăților în caz de retragere

Legea spune că retailerii își pot asuma un anumit termen de livrare, dar acesta nu trebuie să fie mai mare de 30 de zile. Dacă părțile (vânzătorul și cumpărătorul) nu cad de acord asupra unui termen de livrare, comerciantul trebuie să livreze produsele cât se poate de repede, dar în orice caz nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii contractului comercial. Comerciantul are obligația de a rambursa consumatorului toate sumele primite, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat cu privire la decizia de retragere a comenzii.

În principiu, conform reglementărilor în vigoare, consumatorul suportă doar costurile directe legate de returnarea produselor. În plus însă, el este responsabil și de:

- costurile suplimentare pe care le implică un alt tip de livrare decât cea standard indicată de comerciantul online, aleasă explicit de către consumator;

- diminuarea valorii produselor returnate, rezultată din manipularea acestora.

Sancțiuni pentru retailerii care nu respectă aceste reglementări

Pentru nerespectarea reglementărilor legate de vânzarea online, amenzile aplicate retailerilor pot ajunge până la 5.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor sunt de competența ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului).

Dacă retailerul a omis anumite informații legate de produse sau de termenii livrării, acesta este sancționat cu prelungirea anumitor termene în favoarea cumpărătorului. De exemplu, dacă nu i se transmit cumpărătorului informațiile privind dreptul de retragere, atunci perioada de retragere va expira la 12 luni de la sfârșitul perioadei inițiale de retragere de 14 zile.

Ordonanța OUG nr.34/2014 reprezintă transpunerea Directivei Europene 2011/83/UE și se aplică contractelor încheiate cu profesioniștii la distanță sau în afara spațiilor comerciale. În cazul în care vreo dispoziție a acestei ordonanțe intră în contradicție cu o dispoziție a unui alt act din legislația națională ce transpune un act al Uniunii Europene care reglementează sectoare specifice, dispozițiile acestuia din urmă prevalează și se aplică sectoarelor specifice în cauză.

raluca dumitra
eJobs: Competențele digitale vor fi cele mai căutate în următorii cinci ani
Angajatorii încep să devină tot mai preocupați de adaptarea oamenilor din companie la transformările de pe piața muncii, în contextul în care...
partslife romania OIREP
Partslife România a gestionat peste 60.000 de tone de ambalaje în doi ani de activitate
Partslife România aniversează doi ani de la intrarea pe piața locală, perioadă în care a preluat responsabilitatea pentru peste 60.000 de tone...