Metro Cash&Carry Deva | Progresiv

La trei ani de la ultima deschidere, Metro Cash & Carry Romania isi reia expansiunea prin  inaugurarea celui de-al 24-lea magazin din retea, la Deva. Denumit de reprezentantii companiei drept „cel mai modern centru de distributie din Europa de Est“, Metro Cash & Carry Deva se remarca printr-o serie de particularitati, cum ar fi: cel mai mare magazine al grupului din Europa de Sud-Est, cu o suprafata de vanzare de 8.700 mp, primul magazin deschis intr-un oras cu o populatie de sub 100.000 de mii de locuitori sau sistem de etichetare integral electronic. Chiar si asa, investitia se inscrie in parametrii normali, spun reprezentantii companiei  – circa 20 de milioane de euro. Metro Cash&Carry Deva

Desi multi si-au ridicat semne de intrebare cu privire la momentul ales de Metro Cash & Carry Romania pentru a deschide un nou centru de distributie, avand in vedere situatia economica generala si previziunile rezervate pentru anul 2009, mutarea facuta de cel mai mare jucator din comertul alimentar din Romania nu ar trebui sa constituie o surpriza chiar atat de mare. Cel putin nu pentru cei care au analizat cu atentie mesajele transmise inca din martie de catre presedintele Consiliului Director si CEO-ul companiei, Dr. Eckhard Cordes, strategie dezvaluita cu ocazia anuntarii rezultatelor anuale ale grupului. Cordes facea referire in principiu la doua directii mari de actiune: de consolidare pe piata de origine si de continuare a expansiunii in Europa de Est si Asia.

Cat despre Romania, vanzarile grupului au atins cifra de 1.957 miliarde euro, dintre care mai bine de 80%, fiind realizate de divizia de cash & carry. Astfel, cresterea financiara generala de 29,5% nu a fost decat o reconfirmare a potentialului pietei. „Credem in viitorul Europei de Est, credem in viitorul Romaniei, intrucat Romania continua sa fie o piata cheie atat pentru MCC, cat si pentru real,-“, declara Cordes la acel moment.

Deva, un ultim „white spot”
În ciuda lipsei unei pozitii declarate vizavi de perioada de criza invocata de toti jucatorii din industria bunurilor de larg consum, reprezentantii Metro au tinut sa faca din deschiderea celui de al 24-lea magazin o declaratie de incredere in sine. „Momentul reluarii expansiunii si in alte orase ale tarii, de exemplu la Deva, dovedeste ca Metro Cash & Carry Romania are incredere in piata locala si in clientii profesionisti de aici“, au declarat reprezentantii grupului. Si mai interesant decat sincronizarea temporala este alegerea locatiei. Orasul Deva, in ciuda faptului ca are o populatie de doar 70.000 de locuitori, a reprezentant un punct de atractivitate pentru alti sase reprezentanti ai lanturilor internationale de retail. În procesul de alegere a locatiei, un argument decisiv l-a jucat „potentialul spectaculos de dezvoltare economica si comerciala al zonei incluse in planul conurbatiei Deva-Hunedoara-Simeria“, potential motivat de cei 250.000 de locuitori ai zonei pe care centrul de distributie ii va deservi indirect.

Cat priveste posibila aparitie a fenomenului de canibalizare intre noul centru de distributie si cele existente deja in vecinatatea zonei, precum cele din Timisoara, aflata la 157 km, sau Arad, aflat la 149 km, reprezentantii companiei considera ca desi va exista un oarecare grad de migratie a clientilor, per total, acesta nu va fi semnificativ. „Dorinta noastra este, pe cat posibil, ca clientii nostri profesionisti sa nu fie nevoiti sa mearga mai mult de 60 de minute cu masina pana la cel mai apropiat centru Metro Cash & Carry“, a mai adaugat acesta. Din acest punct de vedere, s-a facut referire la conurbatia Deva-Hunedoara-Simeria ca la un ultimul „white spot“ (n.r. zona alba) inca neacoperit.

Un alt aspect demn de mentionat este faptul ca, spre deosebire de cazul celorlalte 23 de locatii Metro Cash & Carry din Romania, noul centru de distributie este construit pe un teren luat in concesiune.

Latura experimentala

Din perspectiva layout – ului si a sortimentatiei, vorbim despre un concept nou, bazat in special pe caracteristicile magazinelor remodelate. O gama de 17.500 de articole alimentare si nealimentare, cu un accent mult mai mare pe raioanele de produse proaspete. De exemplu, centrul de distributie de la Deva dispune de cel mai mare raion de legume – fructe, cu o suprafata de expunere de 300 mp, dar si de echipamente noi si performante, conforme cu normele internationale de calitate HACCP, care asigura calitatea produselor cumparate si respectarea lantului de frig, o conditie esentiala in cazul produselor proaspete. Modificari apar si prin prisma realocarii spatiului pe departamente, punandu-se mai mult accent si pe raioanele office – media, menaj sau vinuri, in detrimentul altora cum este cel de haine, spre exemplu.

O alta noutate implementata de retailerul german odata cu deschiderea magazinului de la Deva consta in conceptul denumit „zero knife“ in ceea ce priveste oferta de produse de pe categoria carne proaspata. „La Metro Cash & Carry Romania, carnea proaspata este o categorie de destinatie pentru clientii profesionisti.

Conceptul „zero knife” este o solutie de business pentru clientii profesionisti, prin care noi oferim carne gata ambalata la producator, in variante de impachetare adaptate nevoilor clientilor HoReCa si revanzatorilor. Astfel, le oferim posibilitatea de a achizitiona in permanenta carne in cantitatea pe care o doresc la o calitate standardizata, cu un termen de valabilitate mai mare si trasabilitate garantata.

Deloc de neglijat, in contextul actual, este economia de timp pentru cumparaturi si alocarea acestuia pentru afacerea proprie“, au mai declarat reprezentantii companiei. Implementarea acestui concept a insemnat din punct de vedere operational transferul unei mai mari responsabilitati pe umerii producatorilor. „Furnizorii nostri de carne gata ambalata (pre-packed meat) au fost selectati dintre partenerii nostri traditionali, care si-au dezvoltat afacerea odata cu noi, au fost deschisi catre inovatii si au investit in tehnologii noi de productie si ambalare in vacuum sau atmosfera controlata.

Departamentul de Asigurare a Calitatii defineste specificatiile fiecarui produs si apoi monitorizeaza respectarea acestora de catre furnizori“, detaliaza reprezentanul companiei. Conceptul „zero knife“ functioneaza deja cu succes in mai multe tari unde compania Metro Cash & Carry este prezenta,  printre care Germania, Belgia, Olanda, Franta si Italia.

Metro Cash & Carry Deva a reprezentat un proiect pilot si prin prisma sistemului de afisare a preturilor integral electronic, primul de acest fel din Romania. Dintre beneficiile acestui sistem, reprezentantii companiei au mentionat:
- Un mai bun control din punct de vedere procedural, avand in vedere ca pretul afisat este intotdeauna cel platit la casele de marcat;
- Gestionarea corecta a pretului la raft (lipsa etichetei este identificata de sistem si semnalizata, tocmai pentru a se lua toate masurile necesare in vederea remedierii);
- Timpul alocat deservirii clientilor este mai bine gestionat;
- Modificarea preturilor la raft in timp real;
- Respectarea spatiului alocat fiecarui SKU la raft si prevenirea situatiilor de out-of-stock;
- Consum de hartie mult diminuat – parte integranta a politicii corporative privind contributia la protectia mediului.

De asemenea, odata cu implementarea noului sistem de afisaj, angajatii au beneficiat de un training adecvat. Desi cei din conducerea Metro Cash & Carry Romania au evitat sa vorbeasca despre costurile la care s-a ridicat intregul sistem de afisare electronica a preturilor, reprezentantii companiilor specializate in etichete electronice prezente pe piata romaneasca vorbesc de un potential cost de un sfert de milion de euro si o perioada de implementare de aproximativ doua luni, in cazul unui magazin de asemenea marime.

Nu in ultimul rand, cu ocazia deschiderii magazinului, „au existat si oferte promotionale speciale, iar clientii nostri au fost contactati in mod direct, prin intermediul consultantilor de vanzari, pentru a li se prezenta noutatile si ofertele speciale, cu ocazia inaugurarii centrului nostru de distributie de la Deva“, au mai mentionat reprezentantii Metro.

Metro, creator de valoare

Nu este pentru prima data cand retailerul german este promotorul unor actiuni pe piata de retail din Romania. În aceeasi serie mai putem include deschiderea unui centru de pregatire pentru revanzatori si unul pentru reprezentantii horeca in cadrul magazinului din Militari, din capitala, in 2008.

In plus, planurile de viitor ale companiei iau in calcul deschiderea unui centru similar si pentru cea de a treia mare categorie de clienti – administratorii de cladiri de birouri si alti furnizori de servicii. Lista poate continua si cu programul de pregatire profesionala si tehnica destinat tinerilor, realizat in colaborare cu Praktiker si cu sprijinul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, dar si ai ambasadei germane si ai Camerei de Comert romano-germane.

Este cert ca pentru moment vorbim de proiecte punctuale, la nivelul unui centru de distributie, insa reprezentantii Metro Cash & Carry Romania au spus ca, in functie de rezultate, ele – centrele de specializare, sistemul de etichetare electronic sau concepte precum „zero knife“ – pot fi extinse oricand si in alte noi locatii. 

Incotro?
Asa cum spuneam si la inceputul acestui articol, reprezentantii Metro Cash & Carry Romania au dorit sa faca o declaratie de incredere concomitent cu inaugurarea celui de-al 24-lea centru de distributie din Romania, reintarind, pe de alta parte, si declaratiile mai vechi conform carora proximitatea va ramane un criteriu important in alegerea locului de cumparare pentru consumatorul autohton.

Asta inseamna, in acelasi timp, un optimism in ceea ce priveste gradul de supravietuire al reprezentantilor comertului traditional in fata expansiunii agresive a lanturilor de retail internationale, un grad tradus, la nivelul primei jumatati a lui 2008, intr-o cota de 60% pentru magazinele traditionale, din totalul pietei bunurilor de larg consum. Decelerarea acestui canal a fost compensata insa prin dezvoltarea canalului horeca, cel de-al doilea client important al centrelor de distributie.

Una peste alta, reprezentantii Metro Cash & Carry Romania au spus ca „in continuare cautam astfel de oportunitati pentru expansiune si nu excludem Bucurestiul“, fara a face insa nicio nominalizare concreta. De asemenea, ramane de actualitate si proiectul de remodelare al magazinelor mai vechi din retea, actiune inceputa in 2006, pentru 2009 fiind planificata remodelarea centrului de distributie din Voluntari, Bucuresti.

Metro Cash & Carry Romania este parte a Metro Cash & Carry International si are 24 de magazine cu o suprafata totala de vanzare de peste 168.000 mp si o cifra de afaceri de 1,590 miliarde euro in 2008, in crestere cu 11% fata de anul precedent.

 

Mondelēz International numește un nou Vicepreședinte Executiv pentru Europa. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Mondelēz International numește un nou Vicepreședinte Executiv pentru Europa
Mondelēz International a anunțat numirea lui Volker Kuhn în funcția de Vicepreședinte Executiv și Președinte pentru Europa, începând cu 1...
Aquatique își adjudecă, din nou, titlurile de ”Cea mai bună apă minerală plată pentru copii” și ”Cea mai bună apă minerală plată pentru sugari”. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Aquatique, desemnată din nou ”Cea mai bună apă minerală plată pentru copii” și ”Cea mai bună apă minerală plată pentru sugari”
Aquatique, brand aflat în portofoliul companiei Romaqua Group, a obținut, din nou, premiul pentru ”Cea mai bună apă minerală plată pentru...