Mesajele scrise de pe pachetele de tigari, impact zero asupra consumatorilor | Progresiv
Mesajele scrise de pe pachetele de tigari au impact zero asupra consumatorilor, arata un studiu realizat de Synergon Consulting In colaborare cu Medix Co, prin tehnici de neuromarketing. In schimb, pictogramele care arata organe umane afectate vizibil de fumul de tigara trezesc reactii atat in creierul fumatorilor, cat si in cel al ex-fumatorilor.
“Am realizat acest studiu pornind de la comportamentul fumatorilor, de evitare a mesajelor de pe pachetele de tigari: 30% dintre tineri acopera imaginea atunci cand iau tigari din pachet. Am vrut sa vedem creierul In actiune In mod direct, apeland la tehnici de neuromarketing. Am obtinut astfel date nu doar despre ce gandeste consumatorul In mod constient, ci si despre cum reactioneaza el la un produs In mod inconstient” a declarat Dragos CIrneci, Senior Consultant Synergon Consulting.
In prima parte a cercetarii a fost examinata reactia fumatorilor si a celor care au renuntat la fumat de cel putin un an la mesajele scrise de pe pachetele de tigari. Nici In cazul fumatorilor, nici al ex-fumatorilor nu a aparut vreun semn de emotie In creier, acesta neprocesand mesajul verbal de avertizare. In cea de-a doua parte a studiului, echipa de cercetatori a investigat reactia creierului la combinatia imagine plus mesaj verbal. Creierul ambelor categorii de participanti In studiu a prezentat semne de emotie mai puternice la ex-fumatori. Adaugarea imaginilor a condus si la procesarea mesajului verbal. In cazul fumatorilor, combinatia imagine plus mesaj verbal a
generat activari specifice sentimentului de vina si de stare de conflict mental.
Imaginile socante, cele mai de impact
Studiul despre efectele imaginilor de pe pachetele de tigari a condus la concluzia ca raspunsurile cele mai puternice se manifesta atunci cand subiectii sunt expusi la imagini foarte socante (tumori la gat si plamani). Asadar, efectul este cu atat mai semnificativ cu cat imaginea folosita are un continut fizic mai evident (tumori si alte organe afectate vizibil). Realizatorii studiului atrag atentia ca pentru a avea impact, mesajele folosite trebuie In mod necesar sa fie Insotite de fotografii cu un continut fizic explicit.
Neuromarketing-ul este o stiinta care utilizeaza tehnici noi de cercetare a consumatorului pornind de la evaluarea activitatii creierului acestuia. Instrumentele de neuromarketing ofera date nu doar despre ce gandeste un consumator, ci si despre cum reactioneaza la un anume produs sau reclama In mod inconstient.
In examinarea subiectilor studiului citat, Synergon Consulting a folosit RMN-ul functional pentru detectarea reactiei creierului la mesajele de pe pachetele de tigari. Investigarea s-a desfasurat In doua etape la centrul de imagistica Medix Co din cadrul Spitalului “Victor Babes”.





