Marcile private, in centrul atentiei si in 2012 | Progresiv

La nivelul comertului alimentar european, marcile private s-au remarcat semnificativ in ultimele decenii, se arata intr-o analiza a celor de la International Supermarket News. Prezenta raspandita si cresterea categoriei in care sunt incluse brandurile retailerilor au stimulat o reactie accentuata in comertul alimentar, in special la nivel concurential, in sensul ca atat producatorii marcilor consacrate, cat si retailerii care dezvolta marci private au fost nevoiti sa ajunga la un compromis strategic pentru ca vanzarile sa poata fi sustinute in ambele directii. Marcile private, in centrul atentiei si in 2012

Exista dovezi care atesta schimbarile balantei de putere intre producatori si retaileri. Cea mai evidenta este proliferarea marcilor private, care au inregistrat o crestere constanta si stabila in utlimi ani pe numeroase piete si in numeroase categorii de produse.

Potrivit Asociatiei Producatorilor de Marca Privata (PLMA), aceasta categorie de produse are un viitor asigurat, marcat de o evolutie puternica a vanzarilor. Afirmatiile sunt intarite de un studiu realizat de Ipsos, conform caruia consumatorii cu varste cuprinse intre 16 si 34 de ani sunt cumparatori mai frecventi ai produselor marca privata, avand o mai buna cunoastere a acestei categorii decat consumatorii de varsta mijlocie sau mai in varsta. Un alt aspect care sustine viitorul marcilor private este imaginea tot mai pronuntata pe care acestea si-o creeaza in magazine si, implicit, in mintea consumatorului.

Potrivit unui alt studiu de profil, realizat de GfK, vizibilitatea marcilor private a fost destul de ridicata in 2011, aflandu-se intr-o continua crestere: 50% dintre respondenti au recunoscut ca in 2011 au fost mai constienti de existenta marcilor private decat erau in anul precedent.

International Supermarket News mai scrie ca prognozele actuale pentru piata de profil arata ca urmatorii trei ani vor fi extrem de benefici industriei de marci private, existand indicii ca vanzarile de produse marca privata din acest an vor ajunge la o cota de piata de 23% la nivel global.

Pentru retaileri, marcile private inseamna reducerea costurilor de marketing

La ora actuala, cea mai mare cota de piata o inregistreaza marcile private ale Walmart, Aldi, Costco, Safeway, Loblaw, Target, Kroger si Supervalu, toti acesti retailer oferind o gama larga de produse proprii (de la bunuri de larg consum – alimente conservate, produse de panificatie, snacks-uri – la produse farmaceutice care se pot elibera fara prescriptie medicala).

Rezultatul extinderii ofertei de marci private in magazine a determinat costuri de marketing mai reduse in 2011, dat fiind faptul ca retailerii detin controlul asupra spatiului de la raft si pot aloca oricat au nevoie brandurile poprii. Spre exemplu, in tari precum Marea Britanie, Belgia, Germania, Franta, Spania, Italia si Statele Unite, procentul marcilor private in totalul vanzarilor realizate de retaileri a crescut substantial – in unele cazuri depasind 30%. Mai mult decat atat, chiar si pietele care nu seamana intre ele, precum Canada, Hong Kong, Mexic, Chile sau Australia, cunosc o evolutie similara a fenomenului.

Marcile private au schimbat complet relatia dintre retaileri si producatorii, punandu-i pe primii intr-o dubla postura, fiind pe de-o parte clienti, pe de alta parte competitori ai producatorilor. In 2012, dezvoltarea marcilor private le va conferi retailerilor un rol si mai activ in deciziile legate de productie, ceea ce ar putea creste profitul comerciantilor dintr-o anumita categorie de produse, precum si a cotei de piata.

Ceea ce mai este de retinut este ca marcile private vor ajuta si in acest an retailerii in negoicierile pe care le poarta cu producatorii de branduri consacrate. In urmatoarea perioada, este foarte probabil ca majoritatea retailerilor sa se intereseze de introducerea a cat mai multe categorii de produse, strategie care pana acum a dovedit ca poate genera oportunitati acolo unde negocierile dintre retaileri si producatori nu ajung la o finalitate agreata de ambele parti.

Desi la baza negativ, un alt factor de succes pentru marcile private il constituie incetinirea economiei globale, care afecteaza deciziile de cumparare ale consumatorilor, acestia fiind orientati spre economisire si o mai buna administrare a bugetului, fiind astfel tentati sa cumpere produse marca privata, ce sunt mai ieftine decat brandurile consacrate. Pretul ramane inca un element-cheie in luarea deciziei de cumparare, iar avantajul marcilor private este ca au inceput sa fie percepute ca alternative viabile la brandurile consacrate.

In concluzie, 2012 va fi un an in care retailerii vor cauta cele mai eficiente metode de comunicare a produselor proprii, punand accentul pe imbunatatirile operate la nivel calitativ, intrucat investitiile masive in campanii asemanatoare cu cele ale brandurilor consacrate le-ar pune in pericol posibilitatea de a oferi preturi cu adevarat competitive.

Cristian Salceanu
Cristian Sălceanu pleacă de la conducerea Sezamo
Supermarketul online Sezamo anunță plecarea lui Cristian Sălceanu din funcția de Country Director. Cristian Sălceanu, care preluase conducerea...
ordin ANPC de combatere a fenomenului de shrinkflation
Retailerii, obligați să marcheze la raft produsele cu gramaj redus și preț neschimbat
Un ordin al președintelui ANPC reglementează situația în care gramajul produselor este redus astfel încât prețul să fie menținut la fel....
Auchan Exigent Plaza deschidere supermarket e mari dimensiuni
Auchan inaugurează un nou supermarket de mari dimensiuni în București
Auchan continuă strategia de dezvoltare pe segmentul de proximitate și a inaugurat un nou supermarket de mari dimensiuni în Capială, ajungând...
Borsec cel mai iubit brand romanesc
Borsec, votat pentru a zecea oară „cel mai puternic brand românesc”
Borsec este liderul brandurilor românești, pentru a zecea oară, potrivit studiului BrandRo, realizat de Unlock Research. Studiul măsoară puterea...