Marcile private castiga teren in Europa | Progresiv
Marcile private au avut o evolutie considerabila in Europa anul trecut, cota de piata a acestora a crescut in aproape doua treimi dintre cele 18 tari studiate de compania Nielsen pentru studiul anual asupra marcilor private, realizat pentru Asociatia Producatorilor de Marci Private, PLMA. Rezultatele studiului sunt prezentate in fiecare an cu prilejul celui mai mare targ de marci proprii din Olanda, de la Amsterdam.
„Datele din studiul pe 2007 arata clar ca beneficiile marcilor private sunt departe de a se incheia. Viitorul arata bine din moment ce retailerii fac investitii semnificative pentru a-si extinde programele, cheltuind mai mult pentru dezvoltarea produselor noi si pe o mai buna modalitate de ambalare a acestora. Consumatorii spun ca vor mai mai multe produse sub marca proprie, iar retailerii raspund acestei cereri“, a declarat Brian Sharoff, presedintele Private Label Manufacturers Association (PLMA).
Marcile retailerilor si-au mentinut cresterea de volume in tarile din Europa de Vest, atingand 40% sau mai mult in Marea Britanie, Germania, Belgia si Elvetia, si peste 30% in Franta, Spania si Portugalia. În Europa Centrala si de Est nivelul cotei de piata pentru marcile private este mai scazut, insa creste intr-un ritm rapid.
Europa de Vest
Cresterea marcilor private este impresionanta, mai ales pe termen lung. Comparativ cu situatia de acum cinci ani, cota de piata a marcilor private a crescut in toate cele 11 tari auditate de Nielsen in perioada respectiva. Atunci, marcile private aveau o cota de volum de 30% sau mai mult in doar patru tari.
Anul trecut, in Marea Britanie, cota de piata a marcilor private s-a mentinut la peste 43%, in timp ce retailerii si-au extins brandurile in categorii de produse cu valoare adaugata. În ceea ce priveste alimentele, marcile private au detinut pozitii dominante in categoriile aflate in dezvoltare rapida ale alimentelor proaspete si inghetate, cu accent pe delicatese.De asemenea, produse precum semipreparate pe baza de legume, carnea cu os de porc si curcan au inregistrat cresteri semnificative fata de 2006.
Cotele de piata ale marcilor private au crescut si in categoriile nonalimentare.Spre exemplu, produsele de ingrijire pe baza de ginsesg si produsele de ingrijire a dintilor si-au marit cota de volum cu aproximativ 20% fata de anul precedent.
Majoritatea produselor ale caror cote se afla in scadere au inregistrat diferente mici fata de 2006, intre 0 si 1%.
În Franta, marcile private au castigat teren in majoritatea categoriilor monitorizate. În ansamblu, piata a scazut usor, tendinta care ar putea fi contrazisa, insa, daca am lua in considerare si datele de vanzare din retelele de discount. Cea mai mare crestere s-a inregistrat in sectorul delicatese, unde aproape jumatate dintre produsele cumparate de clienti sunt acum marci private.
În Germania, marcile private au crescut din nou pana la 40%, supermarketurile si hypermarketurile dezvoltand noi programe pentru a concura cu retelele discount. În Austria, cota de piata a marcilor private a crescut cu mai mult de un punct procentual pentru al doilea an consecutiv, atingand 22%.
În Spania, cota de piata in volum a marcilor private a crescut in majoritatea categoriilor. Cea mai mare crestere s-a inregistrat in categoria mancarurilor congelate, unde doua din trei produse cumparate sunt marci private.
În Portugalia, marcile private au crescut, depasind pentru prima data pragul de 30%, cu cresteri ale volumului de piata in toate categoriile.
Elvetia este in continuare tara europeana cu cea mai ridicata cota de piata a marcilor proprii. Anul trecut cota acestora a crescut din nou, atingand 54%. Produsele de papetarie s-au aflat in fruntea cresterii, cu un volum ce a avansat cu mai mult de trei puncte procentuale, pana la 64%.
În Belgia, cota de piata s-a mentinut la peste 40% pentru al patrulea an consecutiv in sapte din cele 12 mari categorii de produse analizate, iar in Olanda marcile private au crescut semnificativ pentru prima data in ultimii zece ani, depasind 23%. Cresterile s-au inregistrat in 11 din 14 categorii analizate.
În Italia marcile private au crescut constant in ultimii opt ani. Astazi, peste unul din trei produse pentru animale si unul din patru alimente congelate vandute in Italia sunt marci proprii. Asa se face ca marcile proprii au inregistrat cresteri in opt din noua categorii importante monitorizate in peninsula.
Europa Centrala si de Est
Cota de piata a marcilor private se dezvolta continuu in Europa Centrala si de Est. Ele reprezinta, acum, mai mult de unu din produsele vandute in Ungaria, Cehia si Slovacia. Cota de volum s-a triplat aproape in Polonia, din 2003 si a atins 21%. În Slovacia, diferenta dintre cotele de piata ale produselor alimentare si ale celor nealimentare este foarte mica. În topul celor mai vandute produse in 2007 s-au aflat cele de ingrijire personala (absorbantele zilnice, produsele de vata, batiste de hartie si altele) si alimentele congelate (cartofi, pizza).
În Ungaria, cea mai mare crestere, atat ca volum cat si ca valoare, o au produsele pentru animalele de casa, urmate de produsele de papetarie si cele congelate. Cel mai vandut tip de produs sub marca proprie in Ungaria, in 2007, a fost branzica de casa.
În Cehia, volumul vanzarilor produsele nealimentare il depaseste usor pe cel al produselor alimentare. Ca volum, cele mai vandute au fost odorizantele de camera si spuma de baie, iar ca valoare, turta dulce si absorbantele zilnice.
Europa de Nord
Dintre tarile scandinave, Norvegia are cresterea cea mai mare, urcand cu doua puncte procentuale, pana la 22%, dar Suedia si Danemarca sunt liderii marcilor private cu cote de piata de peste 27%. În Finlanda, mancarea congelata si produsele pentru gospodarie se afla in topul marcilor private, cu cote de piata de peste 30%.
Marcile private au stabilit cote de piata dominante in Europa in mai multe categorii de produse. Acestea sunt importante in peste jumatate dintre produsele de papetarie vandute in sapte tari, majoritatea alimentelor congelate in sase tari, si mai mult de jumatate din produsele pentru animale de casa vandute in cinci tari.