Magazin cu soluții, nu cu produse | Progresiv

Nu știu cum sunteți voi, dar eu când ajung în țări străine nu pot să mă abțin să nu iau la pas străzile în căutarea de magazine și rafturile la o scurtă analiză a ofertei, pentru a vedea ce noutăți apar în retailul internațional. Așa am ajuns să descopăr Bilder & De Clercq din Amsterdam, un magazin alimentar cu un concept de-a dreptul ingenios, oferind nu atât produse, cât soluții pentru masa de seară. Creatorii conceptului au vrut în primul rând să răspundă la una dintre întrebările acute ale cumpărătorului urban modern: „Noi ce mâncăm la cină?”.Magazin cu soluții, nu cu produse

Cine este în spatele afacerii?Bilder & de Clercq este rezultatul muncii a doi tineri antreprenori olandezi, Diederik van Gelder și Rogier Leopold, care au crezut atât de mult în ideea lor încât și-au dat demisia de la joburile lor pentru a o pune în practică. Doi ani le-a luat să pună pe picioare afacerea, trecând prin stadiile naturale de documentare, căutare de furnizori de produse și servicii, locație și agenția potrivită de design care să dea viață conceptului. Cei doi mărturisesc că au căutat să colaboreze mai ales cu start-up-uri și nu atât de mult cu branduri și companii consacrate. De asemenea, majoritatea produselor proaspete sunt locale, provenind de pe o rază de 15 km distanță.

Diederik și Rogier au simțit pe pielea lor cât de greu este să găsești ceva de mâncare sănătos și bun seara după lucru, fără a-ți goli contul bancar la un restaurant. „Și chiar când găsești o rețetă accesibilă, care îți face cu ochiul, urmează partea frustrantă cu găsirea tuturor ingredientelor. Apoi, când le găsești, nu ai nevoie de o întreagă cutie dintr-un anume condiment, pe care cine știe când o să îl mai folosești.

De cele mai multe ori cumpărăm atât de mult din supermarketuri, iar jumătate dintre cumpărături sfârșesc la coșul de gunoi”, povesteau cei doi într-un interviu acordat unei publicații locale. Prin urmare, pe lângă ideea de conveniență, inspirație, salvare de timp, Bilder & de Clercq răspunde și altor probleme cu care se confruntă din ce în ce mai des consumatorul modern, de ordin etic, cum ar fi risipa alimentară, abundența de ambalaje neprietenoase cu mediul sau amprenta de carbon pe care o lasă în urmă un produs.

Cum funcționează? Bilder en De Clercq rămâne la bază un magazin alimentar, însă nu în accepțiunea obișnuită. Sortimentația este construită în jurul a 14 rețete delicioase care au deja ingredientele cântărite minuțios pentru cumpărător, pentru două porții (foto 2). Acest lucru înseamnă că, din momentul în care ai pus produsele achiziționate pe masa de acasă, în cel mult 30 de minute te poți bucura de o cină delicioasă. Rețetele, deși dezvoltate în colaborare cu șefi bucătari, sunt accesibile oricărui pasionat de gastronomie.

În plus, în momentul achiziției unei anumite rețete, cumpărătorul primește și un pliant cu pașii care trebuie urmați, ilustrat impecabil din punct de vedere vizual (foto 4). Grija la detalii merge până într-acolo unde cumpărătorii pot achiziționa și ustensile folosite în pregătirea acestora – tocătoare, cuțite, șorțuri etc. Acestea au un design minimalist și modern și sunt branduite cu logo-ul retailerului.

Pe lângă cele 14 rețete, dintre care trei se schimbă în fiecare săptămână pentru a asigura un grad ridicat de diversitate, în magazin se mai pot găsi și o selecție de produse de panificație artizanală, o selecție de produse alimentare de bază organică (ouă, brânzeturi, gemuri de casă, ulei de măsline etc.), vinuri, sandvișuri (foto 3). Există și o zonă de bistro unde clienții pot servi o cafea, sucuri proaspăt stoarse și „prăjitura casei”, deja celebrul tort de morcov. De asemenea, există și un colț special amenajat unde bucătarii gătesc noile rețete intro­duse în meniu pentru cumpărători.

Spre exemplu, săptămâna aceasta în meniul de la Bilder en De Clercq se găsesc rețete ca plăcintă cu dovleac, brânză feta și muguri de pin, tăiței asiatici cu curcan, salată caldă de quinoa cu pește halloumi afumat sau somon cu piure de wasabi și spanac. Deși la prima vedere o astfel de locație poate părea ușor exclusivistă, proprietarii susțin că o masă achiziționată de la ei nu depășește 4 euro pe porție.

Atmosfera, cireașa de pe tort. Uită de insulele plictisitoare dintr-un supermarket tradițional, de vânzătorii neimplicați, de dezordinea de la rafturi. La Bilder en De Clercq cumpărătorii sunt întâmpinați de un bar spațios, care integrează și barul de cafea, casa de marcat și o bucătărie (foto 1). Cele 14 rețete sunt așezate la loc de cinste, câte două pe masă, pe nivele diferite astfel încât să ai senzația de spațiere în 3D, iar întregul aranjament să te ducă cu gândul la plimbarea printr-o piață tradițională. Mobilierul este fabricat din materiale de calitate, îmbinând cu succes lemnul, sticla și metalul, și contribuie la caracterul inovativ al locației. Din punct de vedere cromatic, sunt combinate nuanțe de gri, cu tonuri calde de lemn, iar verdele turcoaz  folosit la inserțiile ceramice dă viață spațiului. Nu în ultimul rând, semnalistica este pur și simplu impecabilă.

Ce mi-a plăcut la cei doi proprietari este că, spre deosebire de mulți antreprenori locali, dincolo de propriile păreri, au ascultat de agenția de creație cu care au dezvoltat conceptul. Spre exemplu, inițial magazinul trebuia să se numească Grocerease, o combinație între grocery și easy (alimente și ușor – n.red), însă celor de la agenția colaboratoare nu li s-a părut suficient de elevat acest nume. Numele final l-a dat intersecția dintre cele două străzi unde se află primul magazin, colțul dintre străzile Bilderdijkstraat și De Clercqstraat.

Începutul unui fenomen.La deschidere, magazinul a creat un buzz fără precedent în presa locală și în rândul locuitorilor, atât de mare încât pe foursquare – celebrul site de socializare care dă posibilitatea de a împărtăși impresii și opinii despre locuri – mai multe persoane au scris că ar trebui să existe câte un Bilder en De Clercq în fiecare cartier. De altfel, proprietarii au în plan să-și extindă afacerea, lucru deja pus în practică recent, odată cu inaugurarea unei noi locații în Amsterdam.

Bilder en De Clercq nu este singurul proiect european de acest gen. Și în Germania există un magazin, Kochhaus, care și-a dezvoltat oferta în jurul ideii de soluții pentru masa de acasă, deschis chiar anterior celui din Olanda. Noul concept a atras atenția și mai marilor de la Albert Heijn, lanțul de supermarketuri de proximitate, iar prin presa olandeză de specialitate deja circulă zvonul că retailerul lucrează la propria sa versiune de magazin. Dacă aceste zvonuri s-ar adeveri, nu ar fi decât o reconfirmare a potențialului pe care îl are această nouă modalitate de mercantizare a produselor. 

Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...