Livrati produsele proaspete! | Progresiv

Packforum, centrul de cercetare european al Cryovac de langa Paris, a gazduit editia a doua a conferintei globale de profil „Fish & Seafood Packaging”. Programul evenimentului a fost structurat pe sesiuni de seminarii conduse de specialisti ai industriei de ambalare a pestelui, workshop-uri, dar si tururi optionale ale raioanelor de peste si fructe de mare ale unor lanturi de magazine din Franta. La conferinta au participat 85 de delegatii – manageri din retail, reprezentanti ai companiilor de profil si cercetatori in domeniul tehnologiei ambalarii din intreaga lume. Livrati produsele proaspete!

Piata de peste europeana: imaginea de ansamblu
„Ambalarea este curentul principal al momentului in materie de peste si fructe de mare proaspete, trend care va afecta modul de vanzare al acestei categorii de produse in nenumarate moduri“, a explicat Luc Sauban, unul dintre managerii Cryovac Food Solutions prezenti la conferinta, adaugand ca la baza acestui fenomen sta „dualitatea sursei de provenienta a pestelui – din crescatorii sau din pescuitul in medii salbatice – dar si gradul din ce in ce mai mare de penetrare al canalelor moderne de retail si a centrelor de distributie de tip cash and carry“. Conform lui Stéphanie Abbal, Senior Consultant al GIRA, una dintre principalele probleme de la nivelul lantului de aprovizionare in cazul pietei de peste este tocmai amenintarea cauzata de pescuitul ilegal, nemonitorizat si necontrolat, cu care se confrunta majoritatea retailerilor. 

Monitorizarea categoriei

Christophe Gottar, Retail Director Europe, Cryovac Food Solutions a prezentat rezultatele unei campanii de monitorizare a magazinelor, la care au participat 112 magazine din 17 tari europene. Astfel, s-a observat ca din totalul suprafetei medii a unui magazin produsele de peste sau derivate din acestea ocupa cca. 0,81%, cu un procentaj mai ridicat in Olanda si Norvegia si cu un procentaj mai scazut in Ungaria. In cadrul categoriei, ponderea medie a produselor proaspete versus produse congelate este de 60% - 40%, iar in ceea ce priveste modalitatea de achizitie avem 40% cu servire controlata si 60% cu autoservire. Mai mult decat atat, specialitatile de peste gata preparate sau preambalate in magazin reprezinta 75% din sortimentatie. 

Pestele in retailul modern
Hallvard Lëroy, unul dintre principalii furnizori de peste de pe piata norvegiana, prezent la eveniment, a descris din punctul sau de vedere evolutia pietei. Prin urmare, cantitatile de somon pescuite din Atlantic au crescut, in ciuda curentului general in scadere pentru pestele din mediu salbatic, in favoarea pestelui din crescatorii, care a ajuns in prezent la 50% din totalul categoriei. De asemenea, sunt si mai putini actori – furnizori de peste si comercianti, cat si mai putin oameni specializati – care lucreaza in vederea satisfacerii cererii in crestere a consumatorilor. „Solutia pentru noi“, spune Henri Lapeyrère, General Manager, „este sa venim mai aproape de clientii nostri din punct de vedere geografic si sa ne  intarim prezenta in mai multe tari din Europa“. In Franta, de exemplu, consumatorii tind sa cumpere mai degraba preste procesat ambalat si se observa de asemenea o preferinta clara pentru speciile de peste exotic, pe fondul unei predispozitii de a cheltui mai multi bani din partea consumatorilor. „Produsele in ambalaj de tip Case-Ready sunt un sortiment greu de administrat“, spune Joachim Cederblad, Category Director, ICA Sweden, „dar consumatorii le cauta si un management bun al lantului de aprovizionare cu astfel de produse poate sa aduca un avantaj competitiv“. Iata care sunt recomandarile: „disponibilitatea la raft este cheia, alaturi de logistica si informarea / educarea consumatorilor. Porniti cu un sortiment restrans si cresteti numarul de produse gradual, in functie de cerere. Fiti pregatiti sa aveti si pierderi. In cele din urma, dar nu mai putin important, nu uitati ca ambalajele pot prelungi viata produselor“. „Ne asteptam ca pe viitor sa creasca vanzarile atat la fructele de mare, cat si la produsele de peste afumat ambalate, la pastele de peste si la ready-meal-urile pe baza de peste“, crede Andrzej Kalita, Project Manager Fish. 

Termenele de garantie
Pestele proaspat este una dintre cele mai perisabile categorii de produse. Este foarte sensibil la factorul temperatura si tocmai de aceea procesul de ambalare trebuie sa fie intotdeauna sa fie combinat cu un lant de aprovizionare specializat pe produsele congelate si cu un mediu igienic. Pestele proaspat ridica mai multe probleme din perspectiva sigurantei alimentare, din moment ce poate sa se degradeze usor in urma mecanismelor enzimatice, microbiologice sau de oxidare, care pot fi insa controlate prin ambalare. Pentru produsele procesate in particular variabilele depind de compozitie si de tehnologia de procesare. „Pentru a garanta produsele“, explica Maurizio Rossi, specialist in probleme de tehnologie alimentara la Cryovac Europe, „este esential ca materia prima sa fie selectata si analizata, sa fie respectate indeaproape normele cu privire la ambalare, controlul calitatii si igiena, sa existe un control constant al temperaturii de depozitare si o procedura de testare a vietii la raft“. Potrivit lui Morten Sivertsvik, Research Manager, Norconserv Seafood Processing Research din Norvegia, supra-racirea sau inghetarea superficiala la exterior sunt doua potentiale solutii pentru pestele proaspat care ajuta la cresterea eficientei transportului. 

Inovatii la nivel de ambalaj
„Inovatiile tehnologice la nivel de ambalaj a facut ca oferta de produse sa fie foarte segmentata si, in acelasi timp, a facut viata mai usoara pentru retaileri, rezultand pe deasupra si cresteri ale vanzarilor“, mentioneaza Luc Sauban, Case-Ready European Marketing Manager, Cryovac Food Solutions. „Pe de alta parte, aceasta tendinta a adus valoare si pentru business-urile conexe aceste industrii“. Pestele este in prezent cel mai recunoscut produs pentru proteinele pe care le contine, insa este cel mai adesea vandut in stare bruta sau impachetat rudimetar in spatele magazinului. De aceea trebuie adusa o valoarea adaugata acestor produse prin introducerea ambalajelor de tipul Case-Ready care sa dubleze imaginea produsului in randul consumatorilor, sa-l faca mai usor de gasit, de cumparat si de preparat. „Ambalarea si imaginea produsului la raft sunt doua aspecte care chiar fac diferenta“, a concluzionat Luc Sauban. Andrés Ripoll, responsabil de nivelul calitatii in cadrul principalului procesator de peste spaniol, Caladero, a explicat de ce este nevoie ca produsele de provenienta marina sa fie ambalate la raft. Aceasta nevoie este urmarea modificarii comportamentului consumatorilor, dar si in ceea ce priveste formatele canalelor de distributie si un grad mai mare de educare al consumatorilor. Prin urmare, tehnologia la nivel de ambalaj ofera solutii adecvate. De exemplu, tavitele cu capac ofera o atmosfera controlata si aduce, pe de alta parte, beneficii din mai multe puncte de vedere: convenienta, o varietate mai mare de produse, un mediu igienic si o comunicare mai eficienta. 

Noi sortimente la dispozitie
 „Pestele preambalat aduce noi oportunitati si beneficii consumatorilor prin simplul fapt ca oferta este mult mai variata. Preambalarea este de asemenea o unealta de marketing puternica“, a spus Alain Bailly, General Director, Comptoirs Océaniques, France. „Mai mult decat atat, vine in intampinarea retailerilor reducandu-le costurile cu mana de lucru, ia din presiunea legata de aspectele de igiena si ii ajuta sa dezvolte o oferta moderna. Nu in ultimul rand, aceasta abordare ii ajuta pe producatori sa optimizeze procesul de productie si sa creeze valoare in categorie“.     Noi specii sunt de astazi prezente la raft, precum ton, pestele sabie sau mahi, care datorita tehnologiilor moderne de procesare si ambalare, pot fi prezente la raft atat sub forma de peste proaspat cat si congelat, ca Sushi sau Sashimi. Consultantul Oistein Jacobsen a explicat cum produsele conexe celor de origine marina, precum untura de peste – bogata in acizi grasi –, resturi de la procesare care merg catre mancarea pentru animale si renumitul complex Omega 3 devin din ce in ce mai populare in industria farmaceutica sau ca suplimente alimentare. Problemele de sanatate tot mai acute ale lumii moderne, in mod particular obezitatea, diabetul si bolile cardiovasculare cresc piata gloabala de suplimente alimentare si indreapta noi categorii de consumatori catre produsele de origine marina.

Concluziile conferintei
„Expertiza noastra in produse proaspete aduce valoare gratie schimbului de know-how intre piete“, a spus Sauban. „Reprezentantii retailului modern sunt din ce in ce mai implicati in distributia de peste si vor o oferta omogena, indiferent de originea produsului. La acest eveniment am reusit sa aducem laolalta cativa dintre cei mai buni specialisti in tehnologia alimentara de la cele mai renumite institute europene de cercetare in domeniul alimentelor de origine marina.  Am lansat noi teme si acum speram ca pe viitor sa se concretizeze unele din lucrurile discutate aici la nivel de ambalare: ambalaje inteligente, sustenabilitate, automatizarea proceselor“. 

Adaptare de

Magazin nou deschis Penny
PENNY ajunge la 386 de magazine pe plan local
Discounterul PENNY continuă expansiunea rapidă în România și inaugurează două noi magazine în Satu Mare (jud. Satu Mare) și Isaccea (jud....
Noua aplicatie Mega Image, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
Mega Image lansează o nouă aplicație pentru o experiență digitală unificată
Mega Image anunță lansarea unei aplicații îmbunătățite atât pentru cumpărăturile online, cât și pentru urmărirea beneficiilor de...
Inatech Group investește 200.000 de euro în eficientizarea capacității de producție. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Inatech Group investește 200.000 de euro în producție
Inatech Group, unul dintre cei mai mari furnizori de soluții complete de ambalare din România, investește 200.000 de euro în eficientizarea...
Doar 17% dintre retailerii care se promovează pe social media apelează la ”reclame convenționale”. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
VTEX : Doar 17% dintre retailerii care se promovează pe social media apelează la ”reclame convenționale”
Într-un peisaj în continuă schimbare, 65% dintre retaileri au ales platformele social media ca principal canal de promovare, subliniind eficiența...
Bere Grivița și-a dublat volumele vândute la un an de la deschiderea fabricii din Popești-Leordeni. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Bere Grivița și-a dublat volumele vândute la un an de la deschiderea fabricii din Popești-Leordeni
Volumele vândute în primele nouă luni din acest an de Bere Grivița, brand relansat de către antreprenorul Matei Lucescu, s-au dublat comparativ...
SanoVita isi extinde portofoliul pentru retail cu produse noi, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
SanoVita își extinde portofoliul pentru retail cu produse și ambalaje noi
SanoVita a demarat implementarea unui proces de rebranding simultan cu lansarea a două game de granola și de müsli cu rețete noi. Cele șapte...