La Grande Epicerie sau retailul alimentar la rang de arta | Progresiv

Parisul ramane orasul marilor iubiri, fie ele si de ordin gastronomic, iar La Grande Epicerie este in mod definitiv Mecca iubitorilor de gusturi fine, localnici si turisti deopotriva. Ce face atat de special acest concept? La Grande Epicerie sau retailul alimentar la rang de arta

La Grande Epicerie este hala alimentara din cadrul Le Bon Marché, unul dintre cele mai vechi centre comerciale din Paris. Spatiul, deschis initial in 1923, a trecut printr-o serie de reorganizari si renovari de-a lungul vremii, cea mai recenta finalizandu-se chiar in 2013. Asa se face ca, ceea ce se deschide astazi inaintea ochilor odata ce intri pe usile La Grande Epicerie este departe de magazinul departamental de altadata, de pietele traditionale sau de supermarketurile moderne. Spatiul este o desfatare nu doar pentru papilele gustative, ci pentru toate simturile, reconfirmand ideea ca arta teatralitatii nu este deloc de neglijat nici de catre retailerii alimentari.

Noul concept, la care s-a lucrat nu mai putin de 18 luni, a fost realizat de echipa de design interior a companiei Interstore si este construit in jurul ideii de piata traditionala cu boutique-uri frantuzesti specializate. Trecerea dintre diversele raioane – patiserie, ciocolaterie, brutarie, carmangerie, zona de branzeturi sau crama – este fluida, ca intr-un muzeu, iar cumparatorii pot solicita la fiecare pas ajutorul asistentilor de vanzari daca vor sa deguste produsele oferite. Prin remodelare s-a urmarit ca totul sa fie „la vedere”, folosindu-se din plin peretii din sticla si conceptul de shop-in-shop, oferind astfel cumparatorilor nu doar senzatia de transparenta - un subiect foarte important in ultima vreme - ci si sentimentul ca tot ce este de vanzare aici este realizat manual.

Intreg centrul halei a fost deschis cu ajutorul unei cupole de sticla, iar cele trei etaje sunt unite prin scari rulate. Vizitand hala dupa renovare, nu am putut sa nu ma gandesc la ceea ce a spus la un moment dat Leonardo da Vinci, ca „simplitatea este cel mai inalt grad de sofisticare” si asta pentru ca, in ciuda procesului de modernizare, dezvoltatorii La Grande Epicerie nu s-au complicat excesiv. Acest lucru se vede, spre exemplu, la nivelul paletei de materiale si culori utilizate, alegandu-se un registru neutru, curat, care sa dea suficient spatiu produselor, adevaratele vedete. In total, vorbim de o suprafata de vanzare de 3.500 mp si peste 30.000 de produse. O privire in profunzimea sortimentatiei La Grande Epicerie scoate la iveala urmatoarele cifre si curiozitati:

  • peste 10.000 de condimente, uleiuri, oteturi, saruri, mustaruri, paste sau orez;
  • 350 de tipuri de ciocolata;
  • 10 varietati de foie gras;
  • peste 100 de tipuri de apa imbuteliata si 140 de specialitati de bere;
  • 300 de tipuri de ceaiuri si 17 sortimente de cafea;
  • 60 de tipuri de paine si specialitati de paine coapte zilnic chiar in locatie;
  • o crama de peste 500 mp unde sunt oferite nu mai putin de 2.000 de sortimente de vin, dar si o selectie de peste 1.000 SKU-uri de bauturi alcoolice si sampanii;
  • 35 de tipuri de paste proaspete realizate dupa retete traditionale italienesti;
  • mai mult de 150 de varietati de branzeturi din toata Europa.


Prin urmare, putem spune fara sa gresim ca cel mai mare avantaj al La Grande Epicerie ramane diversitatea incredibila si caracterul exclusiv al multor produse. Este adevarat ca baza ofertei sunt produsele frantuzesti, insa exista si o selectie vasta de produse internationale, organizata pe tari - de la peste afumat din Marea Baltica din Letonia, la coji de mandarine din Japonia, sare rosie de Hawaii, tagliatelle cu trufe din Italia si pana la celebrele marshmallow atat de populare in cultura americana. Preturile variaza in functie de varsta si de origine, astfel ca la fel de bine poti savura un macaroon cu fistic pentru doi euro sau poti ramane fara bani in buzunar daca vrei sa cumperi o sticla de ulei de masline, un vin sau un sortiment de branzeturi cu mucegai. Persoanele care au domiciliul mai mult de sase luni din an in afara Uniunii Europene pot beneficia si de o returnare a TVA-ului.

Prin comparatie cu Galeriile Lafayette Gourmet, La Grande Epicerie sta mai putin bine la capitolul oferta de restaurante si alimente gata preparate ce pot fi consumate chiar in hala. Exista totusi o zona cu mese denumita “Le Comptoir Picnic” unde se pot cumpara produse usor de consumat, iar in cladirea Le Bon Marché’s de peste drum exista un restaurant denumit „Le Cafe de La Grand Epicerie” de unde se pot achizitiona salate proaspete, supe si sandvisuri. In celebra hala muncesc peste 350 de persoane, inclusiv 62 de artisti bucatari condusi de un director de gastronomie.

Desi pare un scenariu mult prea curajos, cu putin efort, chiar pot sa imi imaginez hala superioara a Pietei Obor din Capitala, cu sutele de magazine de producator, traditionale, transpusa intr-un spatiu modern, unde produsele alimentare nu sunt tratate ca simple marfuri, ci puse in valoare mai degraba ca bijuterii de mare pret. Mai adaugati o promovare pe masura si poate am reusi sa cream si noi o varianta mioritica a La Grande Epicerie. Amenajarea unui astfel de spatiu ar putea fi o solutie si pentru mall-urile care duc lipsa de trafic. In orice caz, va indemn ca atunci cand aveti drum pe la Paris sa puneti pe lista locurilor de vizitat si La Grande Epicerie.

magazine diana
Magazine DIANA deschide o nouă locație în județul Dâmbovița
Rețeaua de Magazine DIANA a deschis o nouă locație în Potlogi, județul Dâmbovița, ajungând astfel la 83 de unități comerciale. Magazinul...
Achizitie LaFantana tranzactie axel johnson oresa. vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Axel Johnson achiziționează La Fântâna de la Oresa
Axel Johnson Inc. (AJI) anunță achiziția companiei La Fântâna S.R.L, unul din principalii furnizori pe piața soluțiilor de apă din Europa...
Lidl extinde rețeaua de magazine la nivel național. citeste mai mult pe revistaprogresiv.ro
Lidl România deschide un nou magazin în Timișoara și ajunge la o rețea națională de 361 de locații
Lidl continuă investițiile pe plan local prin deschiderea unui nou magazin în municipiul Timișoara, județul Timiș, acesta fiind magazinul cu...
cumparaturi_de_alimente_2
Furnizorul care pune la raft brandul propriu și marcă privată vinde de 48 de ori mai mult produsul private label
Ultimii ani au adus schimbări profunde pe piața FMCG, acestea fiind influențate de mai mulți factori de presiune economică și socială. Un...