ITALY: Discount supermarkets see 60% growth in Italy | Progresiv

The number of discount supermarkets in Italy has grown by over 60% in the past decade, rising from 1,746 outlets to 4,581, which corresponds to a 11.4% of total grocery sales. According to a study by market research company IRI, the discounters are concentrated mainly in the south of Italy, with 1,277 points-of-sale and with a share of 14.1%. ITALY: Discount supermarkets see 60% growth in Italy

The market leaders are Eurospin, MD-LD Discount and Lidl, which together account for 53.6% of the total channel with 2,225 points-of-sale. This huge increase in numbers has not translated into a proportional development of the market share at the expense of the rest of the retail sector. The discount supermarket segment grew by just 2.5 percentage points since 2005.

Contributing to this have been a sharp slowdown in sales growth since the summer of 2013, as well as the erosion of the gap of convenience to other channels, as competition has pushed hard both promotions and discounted items.

Traditionally, the discounters have been betting on reasonable prices and a strong presence, with proximity a key value especially in today's ageing society.

In an attempt to boost sales, they are now increasing the assortment (that went from 1,924 to 2,448 references in four years, +27.2%) and even introducing 'premium' brands, looking to penetrate into social classes that before they would not be able to attract. Over the past year, many have expanded the offer of fresh products, as well as inserting bakery, fruit and vegetables and fish departments.

Lidl, for example, is offering in some stores a selection of take-away fresh fish. Following the example of Lidl’s Deluxe line, MD-LD Discount stores have introduced a new Premium product line, which consists of 30 references divided into different categories (fresh, breakfast, pantry). (www.esmmagazine.com)

Mega Image, investiții de 3,3 milioane de euro în fructe și legume românești. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Mega Image, investiții de 3,3 milioane de euro în fructe și legume românești
Mega Image marchează 11 ani de parteneriat cu producătorii locali de fructe și legume prin programul „Gusturi Românești de la gospodari”....
Nouă din zece români își planifică meticulos cumpărăturile de Black Friday, cu un buget mediu de 2.000 de lei. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Nouă din zece români își planifică meticulos cumpărăturile de Black Friday
Ponderea cumpărătorilor impulsivi de Black Friday s-a redus semnificativ, 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc...
Proiectele de retail livrate în primele nouă luni din 2025 au depășit suprafața înregistrată în întreg anul trecut. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Proiectele de retail livrate în primele nouă luni din 2025 au depășit suprafața înregistrată în 2024
Livrările de noi proiecte de retail la nivel național au depășit în primele nouă luni ale acestui an nivelul înregistrat pe tot anul 2024, iar...
4 din 10 romani urmaresc promotiile online ale brandurilor sau retailerilor, detalii pe www.revistaprogresiv.ro
4 din 10 români urmăresc promoțiile online ale brandurilor sau retailerilor
Patru din zece români caută și urmăresc promoțiile direct prin intermediul aplicațiilor sau site-urilor care au cataloage digitale, arată un...
INS: Managerii estimează scumpiri în toate sectoarele economiei, în următoarele trei luni. Detalii pe revistaprogresiv.ro
INS: Managerii estimează scumpiri în toate sectoarele economiei, în următoarele trei luni
Managerii români estimează pentru perioada octombrie-decembrie 2025 o relativă stabilitate a activităţii economice în industria prelucrătoare...
IT Genetics lansează prima platformă românească de economie circulară dedicată hardware‑ului pentru supply chain. Detalii pe revistaprogresiv.ro
IT Genetics lansează prima platformă românească de economie circulară dedicată hardware-ului pentru supply chain
IT Genetics, companie cu capital integral autohton și unul dintre principalii furnizori de soluții IT profesionale, a lansat Toolbox, prima...