Issa Supermarket, magazinul in continua transformare | Progresiv
Rafturi pline de marfuri, plasari de produse la fiecare capat de raft si multi cumparatori grabiti compun „haosul organizat” din Issa Supermarket de pe Soseaua Oltenitei din Bucuresti, magazin care se poate lauda cu un vad comercial pe care si l-a creat singur. 
Date esentiale:
- Adresa: Sos. Oltenitei nr. 58, Sector 4, Bucuresti
- Suprafata de vanzare: 450 mp
- Suprafata totala: 800 mp
- Numarul de SKU-uri: 12.000
- Numarul de angajati: 20
- Numarul de case de marcat: 3
De la inaugurarea sa, in ianuarie 2011, Issa Supermarket de pe Soseaua Oltenitei a trecut deja prin mai multe transformari. Situat intr-o galerie comerciala la parterul unui bloc aflat in apropierea statiei de metrou Constantin Brancoveanu, magazinul a trecut deja prin doua extinderi. In primavara anului trecut i-a fost adaugata o a treia intrare in magazin, stradala, celelalte doua fiind prin interiorul galeriei.
Chiar si in aceste conditii ar mai fi loc de o noua extindere, dupa cum spune Omar Al Jumaili, directorul retelei de supermarketuri operata de firma Issa Internet. Este de inteles si motivul pentru care proprietarii magazinului, fratii Samir, Nasser si Jamil Kadom, originari din Irak, vor sa mareasca suprafata de vanzare. Extinderile realizate deja au dus la o majorare a traficului de la 600 de vizitatori pe zi in luna de deschidere la peste 2.000 in prezent. Reteaua Issa mai include un magazin pe Bulevardul Lacul Tei, la care se va adauga, pana la sfarsitul anului, o noua unitate comerciala pe Calea Serban Voda - ambele spatii fiind amplasate in Capitala.
Vitrine noi pentru eficienta energetica
Planurile de dezvoltare prevad realizarea unui raion de macelarie in interiorul magazinului, adaugarea unei vitrine pentru carne proaspata, magazinul fiind in prezent deficitar pe aceasta categorie, avand doar o vitrina frigorifica pentru mezelurile vrac.
Pana atunci, directorul Issa Supermarket intentioneaza sa achizitioneze vitrine frigorifice pentru a le inlocui pe cele primite de la producatori si care, in afara faptului ca ocupa mult spatiu in interiorul magazinului, consuma si mult curent electric. „Avem multe vitrine frigorifice de la producatorii de bere, de bauturi racoritoare si de la cei de inghetata. De exemplu, vitrina pe care vrem sa o luam pentru inghetata si produse congelate va inlocui opt congelatoare de inghetata raspandite in magazin”, precizeaza Omar Al Jumaili. In plan este, de asemenea, achizitionarea unei vitrine destinata fructelor si legumelor si probabil vor mai fi si alte modificari aduse spatiului de vanzare, in conditiile in care principiul urmat este cele al „adaptarii pe parcurs”.
Puncte forte ale magazinului Issa Supermarket sunt si raionul de bazar, care ofera produse din mase plastice, electrocasnice mici, jucarii, produse din menaj si produse de sticlarie, dar si cuptorul de paine si produse de patiserie, aprovizionat cu produse congelate.
Vanzari in crestere cu 50% in semestrul intai
Issa Supermarket a reusit sa isi creeze propriul vad comercial, desi au mai fost si alte magazine cu profil alimentar in zona, care insa nu au supravietuit. Principalii cumparatori sunt locuitorii blocurilor din imprejurimi, dar si persoanele aflate in tranzit, care ies zilnic de la statia de metrou Constantin Brancoveanu si se indreapta spre casa. Din acest motiv, cel mai intens trafic se inregistreaza intre orele 17:30 si 20:00.
„Vanzarile au crescut cu 50% in prima parte a acestui an fata de prima jumatate din 2011. Speram ca incasarile pe intregul an 2012 sa fie cu 25-30% mai mari fata de anul trecut”, afirma directorul Issa. De altfel, compania a avut vanzari record in 2011, de peste 15 milioane lei, in crestere cu 136% fata de anul precedent in timp ce profitul a crescut de peste trei ori.
La cateva sute de metri de Issa se afla un supermarket Mega Image, pe care insa Omar Al Jumaili nu il considera concurentul direct al magazinului sau deoarece, in opinia sa, fiecare magazin are propriul nucleu de clienti din blocurile din imediata apropiere. In schimb, bugetul cumparatorilor pentru bunuri de larg consum este impartit de catre Issa cu hypermarketurile din cartierul Berceni, potrivit antreprenorului. Pentru a atrage clientii, proprietarii Issa Supermarket au mers pe o strategie axata pe marje mici de profit, astfel incat preturile sa fie cat mai atractive, la toate categoriile de produse.
Focus pe produse noi
Pe de alta parte, sortimentatia magazinului este foarte flexibila, tot timpul existand listari de produse noi. „Avem spatii permanente de plasare pentru furnizori. Avem si plasari cu marfuri pe care le achizitionam noi”, mai precizeaza directorul Issa. Numarul si frecventa ridicata a listarilor noi la raft este, de altfel, si o modalitatede diferentiere utilizata de Issa Supermarket. „Magazinele nu isi permit in general sa aiba o gama variata pe care sa o schimbe permanent, insa noi nu avem o baza de date centralizata. Fiecare magazin functioneaza independent, astfel ca noile produse sunt introduse usor in sistem. Acest lucru ne permite sa avem o varietate foarte mare, astfel ca la unele raioane avem mai multe produse si decat in hypermarket”, mai spune Omar Al Jumaili.
Rulajul unor produse care intra si ies rapid din sortimentatia magazinului poate duce la acumularea de stocuri nevandute, insa in cazul Issa Supermarket acestea nu au o pondere atat de mare incat sa ameninte profitabilitatea business-ului.
Sistemul functioneaza chiar daca Issa Supermarket nu isi permite sa angajeze oameni care sa se ocupe de analize amanuntite de stocuri si vanzari pe fiecare raion in parte. Dezavantajele vin din faptul ca unele raioane sunt deficitare in ansamblul magazinului, in conditiile in care „in retail trebuie sa dai mai multe fete de produse raioanelor care merg bine”, dupa cum afirma reprezentantul magazinului. La capitolul securitate, Issa Supermarket se bazeaza pe propria echipa, cu oameni de incredere, dar si pe cele 32 de camere de supraveghere din magazin.
De zece ori mai multa bere
Fiecare pret bun la un anumit produs, fiecare promotie la un brand important are insa, in spate sau, multa munca in obtinerea unor contracte avantajoase cu furnizorii. „Ca sa faci ca un produs sa se vanda bine trebuie sa scazi din pret. Aici intervine furnizorul pentru ca el iti poate da discount de volum, de transport sau de promotie. Acolo unde se implica furnizorul ne merge si noua bine. Agentul de vanzari este esential, un agent bun putand aduce magazinului vanzari duble fata de unul slab. Este ca in cazul unui mecanism cu doua roti: daca una din ele nu se misca, nu are cum sa functioneze”, explica Omar Al Jumaili.
O reusita in acest sens a fost contractul cu Ursus Breweries, potrivit exemplului furnizat de retailer. Vara aceasta berea s-a vandut mai bine decat anul trecut datorita temperaturilor ridicate, insa in cazul berii provenite de la Ursus Breweries, vanzarile au crescut de zece ori. „Contractul de furnizare a avut un rol important. S-a muncit mult, dar am reusit sa avem un pret bun, am facut si plasari speciale si am reusit sa avem rezultate foarte bune”, afirma directorul Issa.
La polul opus se afla furnizorii de produse cosmetice sau de bauturi alcoolice de import, care, in general, nu sunt interesati sa implementeze promotii pe segmentul magazinelor de proximitate.








