Investiti in 2012? | Progresiv
La inceput de an, majoritatea retailerilor raman in silenzio stampa chiar si atunci cand vine vorba de planuri de expansiune pe 2012. O atitudine rezervata dar oarecum justificata de situatia economica instabila. Proiectele noi concretizate deja de unii dintre acestia ne dau insa cateva indicii legate de ceea ce ar putea urma: doua hypermarketuri Kaufland, patru inaugurari Lidl, cinci deschideri Mega Image, toate acestea intr-o singura luna.
Trei dintre cei mai activi retaileri de pe piata din ultimul an incep deci 2012 in forta si, cel mai probabil, il vor continua in acelasi ritm. De partea cealalta, luna ianuarie a adus inchiderea majoritatii magazinelor MIC.RO, dupa o perioada destul de tulbure pentru companie din cauza relatiei tensionate cu furnizorii. Este interesant de vazut care va fi deznodamantul in cazul celei mai mari retele romanesti de magazine, un business in care s-au investit pana acum peste 70 de milioane de euro - daca luam in calcul si pierderile raportate de companie in 2010.
Revenind la capitolul investitii, 2012 a adus totusi si o noutate pe piata: inaugurarea unor platforme de comert online de catre retelele METRO si SPAR. Un proiect pilot pe online fusese deja implementat de catre reteaua de hypermarketuri Cora in 2010, initial in magazinul din Baia Mare si extins apoi in toate unitatile din lant pentru raionul de electronice si electrocasnice, pe modelul rezervarii produselor pe internet si ridicarii comenzii din magazin.
Multi se intreaba daca acesta este mult asteptatul start al comertului alimentar online, o zona in care s-au aventurat pana acum doar cativa antreprenori mici (probabil pot fi numarati pe degete). Intre timp, din Europa Centrala si de Est vin noi stiri cu proiecte de supermarketuri si hypermarketuri online ale marilor retele, ultima dintre acestea fiind lansarea magazinului virtual Tesco din Praga, prima platforma de retail online a companiei din regiune.
robabil 2012 ne rezerva si alte surprize privind forma investitiilor realizate de marile retele alimentare: modele noi de comert, preluari de magazine, francize noi etc. Retailul modern inainteaza astfel tot mai mult pe taramul inovatiilor, chiar daca semnalele din exterior ne spun ca urmeaza un an dificil. Un exemplu bun de urmat si pentru comertul traditional? Va las pe dumneavoastra sa gasiti raspunsul.