Inovatii la EuroCIS 2009 | Progresiv
EuroCIS, una dintre cele patru sectiuni ale targului international dedicat echipamentelor si serviciilor de retail – EuroShop 2009, s-a desfasurat intre 10 si 12 februarie la Dusseldorf.
La editia din acest an a EuroCIS o parte importanta a evenimentului a fost dedicata sistemelor inovatoare de plata, considerate oportunitati de perfectionare si imbunatatire a serviciilor oferite consumatorului final. Furnizori importanti de sisteme, cum ar fi IBM, Wincor Nixdorf si SAP, precum si specialisti in plati ( TeleCash, Hypercom, Ingenico si Easycash) au prezentat un spectru bogat de solutii bazate pe tehnologia NFC (Near Field Communication), amprentaj s.a.
Sistemele de plata la punctul de vanzare (POS) au cunoscut o dezvoltare uluitoare in ultimii ani. Pe de o parte, procesul de efectuare a platilor este lasat tot mai des in seama clientului final; pe de alta parte, sisteme inovatoare de plata, care fac deplasarea cumparatorului la casa de marcat mai usoara, rapida si sigura, castiga din ce in ce mai mult teren.
EuroCIS 2009 a furnizat o vasta imagine a solutiilor actuale de plata, cum ar fi solutiile de plata prin intermediul mobilului si comunicarea NFC.
De cativa ani buni, sistemele de tip „self-checkout” si “self-scanning” sunt utilizate in multe dintre locatiile retailerilor europeni. O mare parte sunt proiectate astfel incat clientul sa plateasca singur. Intre timp insa, aproape toti producatorii de case de marcat au introdus pe piata solutii proprii, deseori in colaborare cu specialisti in plati. Doua exemple potrivite ar fi sistemul PayTower al Wincor Nixdorf si Pecuron, proiectat de IBM – ambele sisteme permitand clientului sa plateasca cash sau cu cardul.
Este evident insa ca aceste solutii reprezinta un pas intermediar catre sisteme complet noi. In continua competitie de a asigura mai multa viteza si usurinta la punctul de vanzare, doua tehnologii prezinta interes deosebit: sistemele de tip „Contact-free payment”, spre exemplu sistemele de plata prin telefon, si sistemele de plata biometrice, care au la baza recunoasterea amprentelor digitale.
Cu ajutorul sistemelor de plata „contact free”, datele necesare pentru plata tranzactiei sunt stocate intr-un cip care este in masura sa comunice cu un terminal fara a lua contact cu acesta, pe distante mici (in general, mai putin de zece centimetri). Astfel, cumparatorii si vanzatorii nu trebuie sa mai fie atenti cu care parte este tinut cardul atunci cand este scanat. Cumparatorul trebuie doar sa tina cardul la capatul bornei, iar un semnal de avertizare si afisajul de pe display il va informa ca plata a fost facuta. Alaturi de cardurile clasice de credit, mini-cardurile, key fobs etc., si telefoanele mobile suporta cipuri „contact-free”.
Pentru a efectua o plata prin intermediul sistemului biometric, clientul si detaliile sale bancare trebuie inregistrate in baza de date a retailerului care ofera un astfel de serviciu.
Cele mai mari companii emitente de carduri de credit au integrat deja cipurile pentru sistemul de plata „contact –free”. Solutiile PayPass (MasterCard) si PayWave (Visa) sunt folosite in prezent in benzinarii, in lanturile alimentare (McDonalds si Starbucks), in aeroporturi si automatele de snacks-uri si, de asemenea, in cateva supermarketuri (Auchan), ca proiecte pilot la nivel national sau regional.
Sistemele NCF
Multi experti considera tehnologia de tip Near Field Communication (NFC), care este proiectata special pentru telefoanele mobile, ca fiind promitatoare pentru retail. Telefonul mobil este foarte raspandit si a devenit deja parte integranta in viata oamenilor.
Corespunzator acestei viziuni, retailerii manifesta si ei interes crescut pentru aplicarea sistemului bazat pe tehnologia NFC in propriile locatii. Pinhammer adauga: „Suntem pionieri in ceea ce priveste incorporarea unor astfel de solutii inovatoare prin interfete ca O.P.I sau EPAS, cu ajutorul acestora reusind sa oferim cele mai multe beneficii comerciantilor”.
Sistemului biometric
Plata prin intermediul sistemului biometric s-a bucurat, de asemenea, de o raspandire rapida intr-un timp relativ scurt, in special in sectorul comercial german. Acest sistem este utilizat in Germania la aproape 600 case de marcat in magazinele Edeka Sudwest si Edeka Hessenring, in aproape 50 de case de marcat in magazinele Globus SB, in cateva magazine specializate si urmeaza a fi implementat si Future Store Real (magazin pilot al Grupului Metro, unde se testeaza tehnologii noi). In prezent, furnizorul retelei informatice, Easycash, ofera acest sistem impreuna cu solutiile de tip Payeasy.
Dezavantajul actual in cazul sistemului biometric este legat de absenta reglementarilor internationale si de faptul ca fiecare retailer trebuie sa detina amprentele digitale ale clientilor sai. In acest moment, nici autorizarea si nici efectuarea tranzactiilor nu pot fi facute online, cu ajutorul terminalelor POS (credit checkpoints), deoarece nu exista interfata cu bancile. In aceste conditii, retailerii isi asuma riscul de ne-plata, similar sistemului de debit, atat de raspandit in Germania.
Previziuni
Intrebati ce tehnologii vor fi in top in viitor, furnizorii ofera raspunsuri asemanatoare: „Exista, in mod evident, un trend favorabil metodelor care au la baza asigurarea unui confort sporit, insa si securitatea este un criteriu cheie in acest caz. Noile metode de plata trebuie sa ofere beneficii tuturor, comercianti si utilizatori finali, deopotriva”, spune Markus W. Mosen. Joachim Pinhammer estimeaza ca: „Cel mai probabil, procesele care au la baza sistemele NFC se vor consacra intr-o perioada de timp scurta sau medie. Solutiile originale de plata prin telefon – indiferent ca este vorba de java, SMS sau browser-based – vor fi atractive doar ca solutii integrate”.
Impartasind aceasta opinie, Dr. Rene Schiller, Head of Corporate Comminucation & Investor Relations al GK Software AG spune: „Presupunem ca, pe termen lung, sistemele NFC vor prevala ca tehnologie pentru plata prin telefon si emiterea de bonuri pe telefon, din moment ce aceasta este cea mai comoda metoda”. Dr. Rene Schiller mai precizeaza: „Succesul va fi determinat de valoarea adaugata pe care clientii o vor castiga dincolo de functionalitatea sistemului de plata prin telefon. Partenerul nostru pe partea de telefonie, spre exemplu, se concentreaza pe integrarea unui sistem de loializare care sa permita retailerilor sa lanseze propriile variante de bonusare si sa furnizeze clientilor bonurile direct pe telefonul mobil”.
Targul EuroCIS 2009 s-a desfasurat in acest an pe o suprafata de 4.930 metri patrati si a beneficiat de participarea a 141 de expozanti din 12 tari. Au fost reprezentate toate segmentele necesare in retail, de la cele dedicate caselor de marcat si sistemelor de plata, la retele de comunicatii, solutii mobile si wireless, puncte de supraveghere, cantare si POS digitale.