Influenţa tehnologiei în actul de cumpărare în România, peste media CEE - GfK | Progresiv
Numărul cumpărătorilor români care se folosesc de orice resurse, tehnologii sau informaţii pentru a ajunge la cea mai bună ofertă a crescut în ultimul an cu 34%, arată datele studiului GfK FutureBuy. În plus, România depăseşte media regiunii CEE (Europa Centrală şi de Est) în ceea ce priveşte incidenţa acestui segment, cea mai mare prezenţă fiind înregistrată în Extremul Orient, urmat apoi de SUA şi America Latină.
Studiul GfK FutureBuy defineşte cumpărătorii care utilizează tehnologia pentru a se informa şi a face cumpărăturile drept Xtreme Shoppers. Înainte de a cumpăra un produs, 67% dintre aceştia folosesc internetul pentru a se informa despre acel produs, iar 38% dintre aceştia merg să vadă produsul în magazin, după care îl cumpără online sau de la alt retailer, potrivit studiului GfK FutureBuy.
Rolul pe care îl joacă online-ul în procesul de cumpărare este unul complex, un ajutor din ce în ce mai puternic – nu doar în rândul Xtreme Shoppers, ci pentru toţi utilizatorii de Internet. Este un fenomen susţinut, printre altele, şi de avansul smartphone-urilor şi al tabletelor în rândul populaţiei - aproape 4 din 10 respondenţi consideră telefonul mobil cel mai important instrument în procesul de cumpărare.
Cu toate acestea, experienţa anterioară cu retailerul, cu magazinul, sau cu marca sunt în continuare elemente dominante în procesul de cumpărare. Informaţiile despre produs şi recomandările vin în completarea experienţei personale, ceea ce înseamnă că “atenţia” brandurilor trebuie distribuită către toate elementele relevante pentru consumator în acest proces. Presiunea pe livrarea unei experienţe unitare la nivel de brand, indiferent de canal sau punct de interacţiune este din ce în ce mai mare, “omnichannel shopping” fiind un fenomen în plină expansiune.
Ancorele online-ului sunt mai degrabă raţionale, în timp ce offline-ul are o puternică încărcătura emoţională. În ambele medii, cumpărătorii sunt din ce în ce mai siguri pe ei, se simt în control (72%) şi independenţi de influenţa retailerilor sau a brandurilor (64%). De asemenea, a crescut reticenţa faţă de monitorizarea activităţii pe Internet – atât în culturile foarte deschise (printre care se află şi România), cât şi în rândul celor care valorizează mai mult discreţia, confidenţialitatea.
Studiul GfK FutureBuy integrează toate aceste date şi oferă mai multe detalii despre influenţa tehnologiei asupra comportamentului de cumpărare, despre experienţa de cumpărare online versus offline, plata folosind telefonul mobil sau despre fenomene precum „omnichannel shopping” şi „showrooming” pe diverse categorii de produse: bunuri de larg consum, jucării, produse electronice şi electrocasnice, telecom, haine şi accesorii, servicii financiare, medicale şi altele.
Cercetarea a fost desfăşurată online, pe un eşantion de 1.000 de respondenţi din panelul online AskGfK. Studiul GfK FutureBuy este reprezentativ pentru populaţia utilizatoare de Internet din mediul urban, cu vârste între 15 şi 45 de ani.
Prezentă pe piaţa locală din 1992, GfK România este, de peste 12 ani, institutul numărul 1 de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de 19,2 milioane euro în 2013. Activităţile GfK România sunt structurate în două sectoare, Consumer Choices şi Consumer Experiences.